Musorujsag
Élő Eredmények

A Ferrari a leghatékonyabb, de a csodát a Force India teszi!

A Ferrari a leghatékonyabb, de a csodát a Force India teszi!

Motorsport-Total, Autosport
Ha a konstruktőröknél csak a második helyen is áll, költséghatékonyság terén a Ferrari egyelőre jobb a Mercedesnél. Figyelemreméltó a Force India teljesítménye – a McLarené pedig aggasztóan gyenge.

A középmezőny tagjai szerint ijesztő, már-már nevetségesen nagy a legtehetősebb három élcsapat idei fölénye. Gyakran halljuk tőlük, ellenfeleik kiváltságos helyzetüknek köszönhetik sikereiket, hiszen többszörös költségvetésből gazdálkodhatnak, mint ők, köszönhetően az F1 igazságtalan pénzelosztási struktúrájának.

Van viszont egy mérce, amely valamivel reálisabb képet fest az egyes istállók által elvégzett munka minőségéről: ha a megszerzett pontjaikat az éves költségvetésükkel arányosítjuk, láthatjuk, mennyire költséghatékonyak.

A német Motorsport-Total által közzétett költségvetési adatok alapján elmondható, ezen a téren a Ferrari számít a legjobban dolgozó gárdának, mivel az eddig megszerzett pontjai alapján 2017-ben ő fizette a legkevesebb pénzt egy pontért, 818 ezer eurót. Ezzel 50 millióval előzi meg a Mercedest.

Érdemes azonban kiemelni, hogy a két nagy költségvetésébe nem számolták bele a motorrészlegük büdzséjét. Bár az erőforrásokat nyilvánvalóan nemcsak maguknak fejlesztik, ahhoz kétség sem férhet, hogy a házon belüli gyártás komoly teljesítményelőnyt jelent. Ha pedig a motorfejlesztések összegét is hozzáadnánk az éves költségvetésükhöz, az első helyen bizony már nem ők, hanem az így „csak” harmadik Force India állna. (A közölt költségvetési adatokat egyébként is érdemes fenntartásokkal kezelni, más becslések ugyanis más összegekről tudnak, a három élcsapat akár 300-400 milliót is elkölthet.)

Hogy nem minden a gyári háttér, azt nemcsak a rózsaszín silverstone-iak eredményei igazolják, de az is, hogy két másik gyári gárda a lista alsóbb régiójában szerénykedik. A Renault-nak minden egyes pontért 6,62 millió eurót kellett eddig fizetnie, miközben a McLaren mérlege már-már riasztó, 19,27 millió euró/pont. Bár mindössze 5 egységet számláló Sauber mutatója ennél is rosszabb, összességében mégis Woking statisztikája fest kínosabban, mivel ők 212 milliós költségvetésből, nagyjából 730 emberrel érték el ezt.

Mennyibe kerül egy pont a csapatoknak 2017-ben?

Csapat Költségvetés (EUR) Pontszám Létszám (fő)
Egy pont ára (EUR)
1. Ferrari 260 millió 318 900 818 000
2. Mercedes 310 millió 357 850 868 000
3. Force India 103 millió 101 380 1,02 millió
4. Red Bull 250 millió 184 750 1,36 millió
5. Williams 120 millió 41 530 2,93 millió
6. Toro Rosso 1150 millió 39 350 2,95 millió
7. Haas 1150 millió 29 210 3,97 millió
8. Renault 172 millió 26 600 6,62 millió
9. McLaren 212 millió 11 730 19,27 millió
10. Sauber 109 millió 5 210 21,8 millió

A fenti táblázatból kiderül, a pénz nem minden az F1-ben, mégis elmondható, hogy alapvetően meghatározza az egyes csapatok esélyeit, lehetőségeit. Erre ismét csak a Force India a legjobb példa. Vijay Mallya csapata évek óta erőn fölül képes teljesíteni a bajnokságban, folyamatosan erősödik. Tavaly először lettek negyedikek a konstruktőrök küzdelmében, idén pedig még erre is rátettek egy lapáttal, s elérték, hogy e pozíciójukat ne fenyegesse komolyabb veszély. A Red Bull utolérése viszont lehetetlen küldetésnek tűnik.

Kitörni a korlátok közül

Ők is tudják, az újabb előrelépésre már csak egyetlen módon kerülhet sor: a csapat bővítésével és az éves költségvetésnek a növelésével vagy legalábbis értékesebbé válásával. „Valaki megkérdezte tőlem: »Most, hogy negyedikek lettetek, hogyan növelitek az alkalmazottaitok számát, hogy legyen esélyetek a legjobb három ellen?« Jelenleg közel négyszáz főt számlálunk, és 425-430 ember kellene. Akiket alkalmazunk, azokról tudjuk, pontosan milyen pozícióba érkeznek” – magyarázta Otmar Szafnauer csapata küszöbön álló bővítéséről.

Kiemelte náluk mindenekfölött álló szempont a minőség. „Csak akkor fogunk alkalmazni bárkit, ha a megfelelő embert találjuk meg. Nem bővítünk csak azért, hogy bővítsünk. Az infrastruktúránkat rendbe tettük, most tudjuk, kiket kell fölvennünk. Nem kapkodunk, fontosabb, hogy jó embereink legyenek.”

Sergio Pérez (Fotó: XPB) Sergio Pérez (Fotó: XPB)

Az amerikai szakember ugyanakkor tisztában van azzal, hogy a mezőny legszerényebb költségvetéséből (mely sikereiknek hála azért fokozatosan növekszik) nem lehet átlépni egy bizonyos határt. A megoldást szerinte az jelentheti, ha az F1 új vezetősége változtat a pénzelosztási rendszeren, és a módosabb ellenfelek előnyét jelentősen csökkenti.

„Akár költségkorlátozást vezetünk be, akár egyenlőbbé tesszük az elosztást, hogy a nagyok kisebbé váljanak, mi jól járunk. Ha nem történik meg, mi akkor is előre tekintünk, és azt mondjuk, ha már megvan a negyedik hely, megpróbálkozunk harmadiknak lenni, és minden szükséges lépést megteszünk ezért. A miénk a legkisebb költségvetés, a teljesítmény szempontjából jó munkát végzünk, és ha egy kicsit több pénzünk lenne, még jobbak lennénk. Tehát ha változik az elosztási rendszer, az segíteni fog nekünk. És az is, ha a alacsonyan tartják a költségeket.”

A Renault nem akar Ferrari-méretű óriássá hízni

Hasonló intézkedésekre vár a gyári Renault is, amely mind méretében, mind hatékonyságában elmarad még a két gyári riválisától. A franciák mindenekelőtt utóbbi téren akarnak felzárkózni, miközben Cyril Abiteboul úgy véli, nem feltétlenül van szükségük olyan óriássá válni, amilyen a Mercedes vagy a Ferrari.

Nico Hülkenberg (Fotó: XPB) Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)

„Visszafogott mértékben fogunk bővíteni, mert nincs kedvem egy nyolc-kilencszáz fős vállalattá nőni. Nem hiszem, hogy ennek van értelme. Arra számítok, hogy előbb-utóbb a sportág tenni fog érte, hogy ne legyen sok értelme. Ez nem anyagiak kérdése, ez hosszú távú stratégia. Szerintem a legésszerűbb, ha nagyjából hatszázötven ember környékén maradunk. És mi jövőre ekörül leszünk” – magyarázta az Autosportnak.

A francia emellett hozzátette, bizonyos részlegeken terveznek még további bővítéseket, mert nem minden téren olyan hatékonyak, mint a legjobbak. De ez az elmúlt két évben látott létszámbővítés után már nem feltétlenül az emberállományuk duzzasztását jelenti. „Növelnünk kell a mérnöki kapacitásunkat, a tervezőirodánk, a gyártás területén, mert ezek már túl kicsik, és szinte hátráltatják az aerodinamikai részleget. Bővítenünk kell az épületeinket, mert nincs elég hely. És lesznek új feladataink is, mint a saját váltónk építése, a kompozitgyártás, mely projektekhez sok embert kötöttünk le” – vetítette előre.

Borítókép: Fotó: XPB)

További tartalmak