Musorujsag
Élő Eredmények

Egy eset, két probléma – vélemények a Verstappen-büntetésről

Egy eset, két probléma – vélemények a Verstappen-büntetésről

Sky Sports, Motorsport-Total, Auto Motor und Sport
Volt, aki teljesen egyértelműnek, más a valaha volt legrosszabbnak nevezte az FIA Max Verstappen ügyében hozott vasárnapi döntését. Megosztott vélemények egy megosztó esetről és egy mögötte húzódó általánosabb problémáról.

A korábbi versenyzőket, paddockbeli szakértőket is erősen megosztja Max Verstappen austini büntetése. Az ellenzők főként a sportág érdekeire, a nézők szempontjára hivatkoznak, a helyeslők pedig az egyértelműen fogalmazó szabálykönyvre. Többen nem is a konkrét esetet tartják problémásnak, sokkal inkább a pályaszélesítésekre, pályalevágásokra vonatkozó előírásokat, valamint a modern versenypályák erre lehetőséget kínáló kialakítását.

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko természetesen nem volt elragadtatva az ítélettől, indulatait próbálta visszafogni. „Ha nem akarunk izgalmas versenyt, akkor játszunk mindjárt Playstationön! Lehet itt bármilyen érvet találni, de ez nem erről szól. Hihetetlen, hogy egy ilyen klassz versenyt így el tudnak rontani. A büntetés teljesen váratlanul jött. Ilyen gyorsan még soha nem döntöttek a bírák! Megnézhetnénk pár másik csata videofelvételét. A Verstappen-büntetés alapján ezek sem voltak szabályosak” – érvelt.

Barátja, Niki Lauda is hasonló véleményen volt. „A legrosszabb döntés, amit valaha láttam. Semmi rosszat nem tett. Versenyzők vagyunk, nem utcai közlekedők, és nevetséges, hogy tönkreteszik a sportágat az ilyen döntésekkel. A Stratégiai Csoport következő ülésén napirendi pont lesz ez, és mindent újra kell kezdenünk, mert ez így nem mehet tovább, ez már túl sok. Nem is kellett volna közbeavatkozni, ez egy normál előzés volt.”

„Charlie Whiting minden alkalommal a fehér vonalakkal érvel, amiken nem lehet átmenni. De miért ne mehetne egy versenyző át a fehér vonalon, ha ez lehetséges? Építsenek oda falat, ha akarnak! Amíg normál pályáról van szó, használhatod. A fehér vonal nem határ. Mind egyetértünk, tavaly megállapodtunk ebben. És most itt ez a döntés. Teljesen hibás!”

Niki Lauda és Christian Horner (Fotó: XPB) Niki Lauda és Christian Horner (Fotó: XPB)

A futamot megnyerő Lewis Hamilton ezzel szemben szabálytalannak látta a manővert. „Nos, pályán kívül volt. Lement a pályáról” – állapította meg nevetve, miközben visszajátszották neki a jelenetet. „Ez a gond a modern pályákkal. Ott van ez a sok bukótér, de miért nem fű van ott? Ha az lenne, nem mennének oda. Az új generáció versenyzői nagyon szeretik kihasználni ezt, de ez egyértelműen a vonalon túl van, oda nem lehet menni.”

Sokan következetlenséggel vádolják az FIA-t, mondván, sok levágást elnéztek a hétvégén is. Hamilton azt sem egyszerű megítélni, mi számít előnyszerzésnek. „Ez nehéz kérdés. A versenyzők eligazításán is mindig mondjuk Charlie-nak, hogy előnyt szerzett valaki, ő pedig azt mondja, hogy nem tett szert előnyre. Mi viszont tudjuk, hogy korábban lépünk a gázra, és csak szélesre futunk.”

„Furcsa ez, mert a kilences kanyarban itt nem szoktunk szélesen fordulni, most mégis lemegyünk a pályáról. És az utolsó kanyarnál is át lehet menni a nagy kerékvetőn. De van egy egyértelmű határ. Az FIA szerintem nagyon jó munkát végez, viszont ha új pályákat építenek, nem építhetnek ekkora bukótereket hozzá. Régebben fű volt ott, és ha rámentél, megfizetted az árát. Vissza kellett venned, át kellett ugratnod, köveken kellett végigmenned – ma viszont ez nincs.”

Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Ami a konkrét manővert illeti, a Sky Sports elemzője, Paul di Resta szerint nehéz vitába szállni az FIA döntésével. „Nem hinném, hogy túl sokat lehetne panaszkodni a bírák döntése miatt. Az egész a tizenkettes kanyarban kezdődött. Räikkönen hátsó gumija viseltes volt, a tizenhármasból nagyon lassan jött ki. A tizenötösben Kimi blokkolt, Max automatikusan reagálva ment be mellé. Kimi pontosan azt csinálta, amit kellett: a pálya közepére helyezte az autóját. Max egyértelműen mind a négy kerekével elhagyta a pályát. Egy versenyző sem akarja, hogy ilyen módon előzzék meg, és Mika Salo szerintem ezt a nézőpontot képviselte” – vélekedett a skót.

A korábbi technikai igazgató, Pat Symonds sajnálattal állapította meg, hogy a döntés helyes volt. „Nagyon sajnálom őt, mert mesés előzés volt. Azt kívánom, bárcsak szabályos lett volna! De nem volt az, ez ilyen egyszerű. Nagyon sajnálom Maxot, mert imádtam nézni a versenyét. Szükség van a következetességre, és a szabályoknak megfelelőre, nem a szabályok időnkénti figyelmen kívül hagyásával.”

Két korábbi világbajnok eközben arra hívta föl a figyelmet, hogy Verstappen pályalevágása lehetett Kimi Räikkönen megmozdulásának a következménye is. „Megnézve a videót, azt is mondhatjuk, hogy Kimi szorította le a pályáról. A legjobb előzés volt az Amerikai Nagydíjon. Sajnálom, Max Verstappent, megloptak” – írta Mario Andretti a közösségi oldalán.

„Verstappen Räikkönen elleni előzése hatalmas volt! Azért vágta le a kanyart, mert Räikkönen ráhúzta a kormányt, és úgy tűnt, balesetet okozhat. Nem ért büntetést” – állapította meg Nico Rosberg.

Nico Rosberg (Fotó: XPB) Nico Rosberg (Fotó: XPB)

Damon Hill számára sem volt egyértelmű, hogy Verstappen előnyszerzés céljából szegett szabályt. „Ez rossz döntés volt. Megértem a bírákat, gyorsan kellett dönteniük, és szerencsére ez nem a bajnokságról döntött. Kimi egészen nyitva hagyta az ajtót. Maxnak a belső ívre kellett mennie, és rá kellett mennie a fűre ahhoz, hogy elkerülje a balesetet. Szerintem ez egy helytálló érv. És úgy gondolom, ha már az ember vállalja a kockázatot – hiszen félig már a füvön volt –, akkor néha érdemes futni hagyni őt.”

Azt a brit is megjegyezte, általános problémáról van szó, melyre muszáj lenne előállni egy mindenki számára elfogadható megoldással. „A gondot az F1-ben a bukóterek jelentik, amire megoldást kellene találni. És ennek semmi köze ehhez az incidenshez, ez egy általános probléma.”

Az RTL szakértőjeként dolgozó DTM-versenyző, Timo Glock eközben a helyzet kettőségére rámutatva állapította meg, mindkét oldallal, mindkét nézőponttal lehet azonosulni. „Szükség van a show-ra, és ez az volt. Ezt kell előtérbe helyezni, és nem egy-két milliméteren vitatkozni. Másfelől léteznek szabályok, melyeket az FIA-nak és a bíráknak be kell tartatniuk. De a látvány szenzációs volt, és az utolsó körben vitte véghez az előzést.”

Borítókép: Max Verstappen pályalevágása (Fotó: Formula1/Twitter)

További tartalmak