Az Audi 2016-tól a Forma–1-ben?

Az brit Autoexpress szerint, az Audi kész feladni a Német Túraautó Bajnokságot (DTM) és akár a hosszútávú versenyzést egy esetleges 2016-os Forma–1-es bemutatkozás érdekében…

Audi (Fotó: Batchelor / XPB Images) Audi (Fotó: Batchelor / XPB Images)



Az utóbbi években többször felröppent már a pletyka, hogy a II. világháború előtti időszak Grand Prix-versenyzésének meghatározó alakulata, az Audi (korábban Auto Union) visszatér az együléses, nyitott karosszériás sorozatok világába. Most egy újabb találgatás látott napvilágot: az Autoexpress szerint mind az Audi, mint anyavállalata, a Volkswagen-csoport kész feladni a DTM-et és a hosszútávú versenyzést is, hogy 2016-tól már a világ legrangosabbjaként számon tartott szériában, a Forma–1-ben versenyezzen.

Az ezen hírről (vagy spekulációról?) beszámoló lap tudni véli, hogy a projekt költségvetését a Hosszútávú Világbajnokság (WEC) és a DTM közös büdzséje, illetve a Red Bull jelentős szponzori csomagja fedezné. Az Audi helyét ebben az esetben a Hosszútávú Világbajnokságon a testvérvállalat, a Porsche vehetné át, amely márka idén tért vissza a Le Mans-i 24 órás versenyt is programjában tudó sorozatba.

Az Autoexpress kiemelte, az Audi 2013-ban már nagyon közel került a Forma–1-hez. Korábban éveken keresztül próbáltak nyomást gyakorolni a sportág vezetőire, hogy vezessék be a négyhengeres turbófeltöltős erőforrásokat. 2010-ben a Motorsport Világtanács úgy tűnt, hajlik az ötletre, ám később az Audi visszakozott, a Forma–1 Bizottság pedig időközben átállt az idén debütált 1,6 literes V6-os turbómotorokra. Jelen pillanatban azonban úgy hírlik, az Audi egy ilyen erőforrás kifejlesztésére is nyitott lenne.

Bár a tervek tartalmazzák mind a motor, mind az energia-visszanyerő egység házon belül történő gyártását, az Audinál állítólag jobban szeretnének egy már létező csapatot felvásárolni, mintsem egy teljesen újat felépíteni a semmiből. Állítólag Ferdinand Piechnek, az Audi elnökének elsődleges kiszemeltje erre a célra a Red Bull vagy annak fiókcsapata, az olasz székhelyű Toro Rosso lehet. Ez az osztrákokkal fennálló szoros viszonnyal, vagyis az energiaitalosok főnökével, Dietrich Mateschitz-cel régóta meglévő támogatói kapcsolattal lenne magyarázható. (A Volkswagent és a Red Bull már korábban is hírbe hozták egymással, s idén arról is találgattak, hogy hosszabb távon az osztrákok a német gyár erőforrásait használnák az F1-ben. Más kérdés, hogy ez esetben miként illik a képbe a tény, hogy a Red Bull és a Toro Rosso 2015-től minden eddiginél szorosabbra tervezi fűzni együttműködését a Renault-val…)

További táptalajt szolgáltat a pletykáknak, hogy a Ferrari nemrég menesztett csapatfőnöke, Stefano Domenicali ebben a hónapban munkába állt a négykarikásoknál. Az Autoexpress gyanúsnak találja, hogy az olasz szakember sem a hosszútávú versenyzés, sem a túraautózás világában nem rendelkezik tapasztalattal, ráadásul németül sem beszél. Éppen ezért szerintük az egyetlen ésszerű magyarázat Domenicali szerződtetésére a Forma–1-es projekt lehet. (Érdemes megjegyezni azonban, hogy Domenicali a hírek szerint nem a cég sporttal kapcsolatos tevékenységeiben kapott szerepet, azaz a versenyzéshez egyelőre nincs köze az Audinál…)

Az Autoexpress ezen a ponton még tovább megy, s kijelenti, hogy pilótafronton a kétszeres világbajnok Fernando Alonso – aki a szezon végén elhagyja a Ferrarit – potenciális célpontnak számít az Audinál, hiszen a spanyol nagyszerű kapcsolatot ápol Domenicalival, s egy év kihagyás után új csapat színeiben térhetne vissza az F1-be.

Akár alaptalan pletyka, akár reális lehetőség, tény, a négykarikás márka kivonulása a hoszzútávú szériákból, egy páratlan időszak végét jelentené, hiszen 2000 óta 13 alkalommal nyerték meg a Le Mans-i 24 órás versenyt, és ők voltak az első gyártó, akik ezt dízel-, majd hibridmotorral is megtették.