Musorujsag
Élő Eredmények

2015-ben nem lesznek dupla pontok, sem álló rajtos szabály

Auto Motor und Sport
Két sokat bírált új regula is kikerült a 2015-ös szabálykönyvből: jövőre sem dupla pontos szezonzáró, sem biztonsági autós állórajtok nem lesznek a Forma–1-ben.
Az Abu-dzabi Nagydíj rajtja (Fotó: Batchelor / XPB Images) Az Abu-dzabi Nagydíj rajtja (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Tiszavirág életű dupla pontok

A héten Genfben ülésezett a Forma–1 Bizottság, mely a jövő évre vonatkozó szabályokról egyeztetett. Az Auto Motor und Sport arról számolt be, ezen találkozón véglegesen elvetették a dupla pontos szezonzáró ötletét. Korábban már az újítás kitalálója, Bernie Ecclestone is elárulta, jelenlegi formájában nem pártolja a szurkolók és a Forma–1 résztvevői által is sokat bírált, igazságtalannak tartott regulát, melynek eredeti célja a szezonzáró izgalmainak növelése volt.

A dupla pontok élete tehát egyetlen szezonig tartott – s abban sem szólt bele különösebben a bajnokság alakulásába. Lewis Hamilton vele és nélküle is mindenképpen bajnok lett volna, s az Abu-dzabi Nagydíjon egyedül Sergio Pérez tudott profitálni a kétszeres pontszámokból: a mexikói két pozíciót nyerve, a 10. helyre zárkózott fel a tabellán.

 

Állórajt – leszavazva

Egy másik megosztó javaslat is lekerült az asztalról Genfben. Korábban felmerült annak a lehetősége, hogy a versenyek izgalmasabbá tétele érdekében 2015-től bevezetik, hogy a biztonsági autós fázisokat a megszokott repülőrajt helyet hagyományos állórajtok kövessék. Noha ezen elképzelést sok versenyző bírálta, a csapatok elsőre elfogadták a módosítást – most viszont már határozottan ellene foglaltak állást. Az Auto Motor und Sport szerint azért, mert túl sok negatív vonzata lett volna. Egyfelől túlontúl mesterkélt show-elem, másfelől a versenyzők kockázatosnak ítélték meg, harmadszor pedig több gyakorlati kérdés is felmerült, melyekre nehéz lett volna kielégítő választ adni (pl. hogy találják meg azonnal a rajthelyüket a versenyzők; mi van ha rajtbaleset miatt újabb rajtnak kell következnie?)

 

Motorfejlesztés: minden a régiben

Az F1 Bizottság ezen két változtatás leszavazása mellett döntött arról is, hogy helyben hagyják a motorok fejlesztésére vonatkozó, jelenleg is hatályos szabályokat, azaz a gyártóknak az erőforrásaikat a február 28-ai határidőig véglegesíteniük kell a szezon egészére, azok téli fejlesztéséhez pedig 32 úgynevezett módosító pontot használhatnak, azaz a motorok 48%-án változtathatnak. Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy az ezen korlátozásokon enyhíteni akaró Ferrari, Renault és Honda végül nem tudta meggyőzni a Mercedest, hogy mondjon igent a változtatásra, s kompromisszumos megoldás sem született. Az viszont egyelőre nyitott kérdés, mi történik majd az említett szabályokkal 2016-ban: ekkor ugyanis a három rivális már a Mercedes támogatása nélkül is változásokat érhet el, melynek véghezviteléhez az egyszerű többség is elegendő. Erről végső döntést 2015 júniusáig hozhatnak az érintettek.

 

Nincs rádiós korlátozás

Az idei szezon közepén az FIA kitalálta, hogy betiltja a versenyzők és az autók teljesítményének javítását célzó rádióüzeneteket, hogy ezzel nagyobb szerepet kapjanak a versenyzők, s ne tűnjön úgy a kívülállók számára, hogy valójában nem ők, hanem –távvezérléssel – mérnökeik irányítják a versenygépeket. A módosítás azonban számos gyakorlati nehézségbe ütközött, s végül csak a legszélsőségesebb, a versenyzők teljesítményére vonatkozó utasításokat tiltották be, előrevetítve, hogy a teljes szigorítás 2015-re lép csak életbe. A genfi ülésen azonban kiderült, nem így lesz – mi több, jövőre újra korlátlanná teszik a rádiós adatforgalmat, így már például a riválisok szektoridőit sem lesz tilos közölni a mezőny tagjaival.

 

A Caterham 2014-es autóval rajtolna jövőre

Az F1 Bizottság találkozóján szóba került az anyagi nehézségekkel küzdő kiscsapatok helyzete is. A továbbra is a fennmaradásáért harcoló Caterham kérvényezte, hogy hadd vágjon neki 2015-nek az idei, de a módosuló szabályok szerint átalakított autójával, hogy ezzel pénzt spóroljon és időt nyerhessen. Miután a legnagyobb változást az új orrkúpok és a megnövelt minimumtömeg jelenti majd, ezen átalakítást könnyedén megoldhatják a leafieldiek. A hírek szerint kérésüket nem utasították el, ám végső döntés majd később születik az ügyben.

Az Auto Motor und Sport kiemelte, legközelebb december 18-án találkoznak a résztvevők, s azon ülésnek az egyik központi témáját a kiscsapatok helyzete jelenti majd. Az F1 Bizottság döntésével egyébként még nem válik véglegessé a 2015-ös szabályzat – azt ugyanis az FIA Motorsport Világtanácsának kell majd ratifikálnia.

További tartalmak