Vége van der Garde és a Sauber jogi ügyének!

Véget ért Giedo van der Garde és a Sauber vitás ügye, miután a felek végre egyezségre jutottak. A csapat felállása változatlan marad, a holland pilóta pedig elismerte, feltehetően véget ért Forma-1-es pályafutása, ám reméli küzdelme nem volt hiábavaló.

Giedo van der Garde (Fotó: Ehrhardt / XPB Images) Giedo van der Garde (Fotó: Ehrhardt / XPB Images)



A Forma-Renault csúcskategóriájának korábbi bajnoka tavalyi szerződésük megszegése miatt perelte be a Sauber-istállót az Ausztrál Nagyíjat megelőzően. Az ügy a múlt hét elején került az ausztráliai Victoria állam legfelsőbb bírósága elé, mely szerdán előbb úgy ítélkezett, hogy a hollandnak jogában áll versenyezni, majd csütörtökön a csapat fellebbezését is elutasította. A csapat ezzel igen nehéz helyzetbe került: van der Garde ugyan részt vett egy üléspróbán, szuperlicenc híján azonban nem ülhetett autóba, az első szabadedzésen viszont a csapat két másik versenyzője sem indult.

Sőt, miután a svájciak ódzkodtak autóba ültetni volt tesztversenyzőjüket, kilátásba helyezték felszerelésük lefoglalását, valamint főnökük, Monisha Kaltenborn letartóztatását. A vihar szombaton csitult el, amikor van der Garde lemondott az indulás jogáról, miután képviselői „előrehaladott tárgyalásokat” folytattak az istállóval. Kedden már arról lehetett olvasni, hogy az ügy végleg lezárul, hiszen a Sauber beleegyezett abba, hogy kártérítést fizet pilótájának (az általában jól értesült Adam Cooper szerint 15 millió euróról lehet szó). Ma az ügy hivatalosan is véget ért, van der Garde ugyanis egy hosszú közleményben tudtatta a nyilvánossággal, hogy egyezségre jutott az alakulattal.

A Sauber tehát változatlan pilótapárossal (Felipe Nasr és Marcus Ericsson) folytathatja a 2015-ös évet, van der Garde pedig ismét távolabb kerül a királykategóriától – saját elmondása szerint könnyen meglehet, hogy ezúttal végleg eltávolodik attól. „Szenvedélyes autóversenyzőként szomorúnak és csalódottnak érzem magam” – kezdi közleményét. „Eddigi pályafutásom során nagyon keményen dolgoztam azért, hogy Forma-1-es versenyző legyek! Már a korai években is, attól a pillanattól kezdve, hogy nyolc évesen gokartozni kezdtem az álmainak éltem, folyamatosan az lebegett a szemem előtt, hogy sikeres Forma-1-es pilóta leszek” – folytatja.

„Remélem, hogy végre megmutathatom, mire vagyok képes, mégpedig egy igazi középcsapat színeiben, a 2015-ös szezonban. Ezt az álmot elvették tőlem, és tudom, hogy ezzel a Forma-1-es jövőmnek nagyjából vége. Rengeteg spekuláció jelent meg a médiában, ezért szeretném egyértelművé tenni, hogy a szponzoraim teljes egészében kifizették a 2015-ös évaddal kapcsolatos támogatói díjakat, már a tavalyi szezon első felében. Jóhiszeműen és segítőkészen, hiszen ez az összeg segített a csapatnak átvészelni azt, a pénzügyi szempontból nehéz időszakot. A Sauber mostani pénzügyi döntései számomra érthetetlenek, sőt bizarrnak nevezném őket” – utal talán arra, hogy az istálló nemcsak vele, hanem két másik pilótával (és azok szponzoraival) is szerződést kötött.

„Nem rendelkezem azzal a szabadsággal, hogy belemenjek a részletekbe, de a Sauber komoly kártérítést fizetett, hogy eltekintsünk a szerződésben foglaltaktól. Ebben a helyzetben csak és kizárólag ezzel lehetek elégedett, valamint azzal, hogy elismerték a jogaimat és legalább felszínre került az igazság” – folytatja a 28 éves sportember, mielőtt azt is elárulja, miért mondott le az indulás jogáról az Ausztrál Nagydíj előtt. „A csapat beleroppanhatott volna [ebbe az ügybe], talán már a szezonnyitó előtt, hiszen az autókat is lefoglalhatták volna, de ezzel két fiatal pilóta pályafutása is tönkremegy. A csapat vezetőjét talán őrizetbe is vehették volna, de nem akartam élni ezzel a lehetőséggel, még akkor sem, ha a vezetőség miatt kerültem ilyen helyzetbe” – írja.

Közleményében köszönetet mondott támogatóinak, amiért lehetővé tették, hogy eljusson a versenyzés legmagasabb szintjére, majd egyértelművé tette, reméli küzdelme nem volt hiábavaló, azaz a Forma-1-es pilóták a jövőben megvédhetik saját jogaikat. „Számtalan példa volt már arra, hogy tehetséges, jó szándékú fiatal pilóták nem kapják meg azt a szakmai támogatást, amit én megkaptam és ezzel az álmuk kettétört. Éppen ezért remélem, ez az eset jó példa lesz a jövőben és talán megváltozik valami, talán a pilóták jobban védhetik saját jogaikat” – fogalmaz a holland, majd elmondja, bár az F1 ismét messze került, autóversenyzői pályafutása nem fog véget érni. „Szeretnék részt venni a Hosszútávú Világbajnokság küzdelmeiben, a Le Mans-i 24 óráson egy LMP1-es autóval. A korábbi Forma-1-es pilóták itt jól szoktak teljesíteni. De figyeljük a többi sorozatot is, mint például a Német Túraautó Bajnokságot a 2016-os szezon előtt, majd a folytatásban is” – zárja gondolatát.