Jobb volna, ha később startolnának az európai versenyek?

Hogyan lehetne népszerűbbé tenni a Forma-1-et? A csapatvezetők és a sport irányítói hosszú hónapok óta tárgyalnak már a lehetőségekről, mindenki által elfogadott, végső megoldásokat azonban még nem találtak. Most a futamok hossza és kezdési időpontja került a középpontba.

A 2014-es Spanyol Nagydíj startja (Fotó: Charniaux / XPB Images) A 2014-es Spanyol Nagydíj startja (Fotó: Charniaux / XPB Images)t



Noha egyezség még nem született, az illetékesek abban egyetértenek, hogy a jövőben – a tervek szerint 2017-ben változnak ismét komolyabb mértékben a királykategória szabályai – látványosabbá kell tenni a versenyautókat és javítani kell az erőforrások teljesítményén, továbbá közelebb kell hozni a sportot a szurkolókhoz. Miután a hetekben egyre több javaslat látott napvilágot, a Sky Sports legutóbbi interaktív Forma-1-es műsorának is a szabályváltozások kerültek a középpontjába, azaz a nézők főként a legújabb tervekről kérdezték a meghívott sportvezetőket.

Felmerült például az, hogy a jövőben le kellene rövidíteni a Forma-1-es versenyeket (a kérdésben egyórás időlimitről volt szó), a Williams helyettes csapatvezetője szerint azonban mindenekelőtt azt kellene tisztázni, mikor startoljanak az európai megmérettetések. „Csökkenthetjük a futamok két órás időlimitjét egyre, ez azonban nem jelent egyet azzal, hogy komolyabb változások történnek. Azt hiszem, sokkal fontosabb az, hogy mikor közvetítik a versenyeket” – válaszolt a nézői kérdésre Claire Williams. „Az emberek több időt szeretnének a családjukkal tölteni, közös programokat szervezni, viszont így az egész vasárnapot fel kell adni, ha meg akarják nézni a futamokat” – magyarázza.

„Abban az esetben, ha a versenyek startját későbbi időpontra tesszük, akkor az emberek kimozdulhatnak, megtervezhetik a napjukat a családdal és megnézhetik a futamot, akko, amikor hazaérnek, mondjuk délután négy, avagy délután öt órakor. Ezek azok a szempontok, melyeket először meg kell vitatnunk” – folytatja Williams. Jelenleg az összes európai verseny (magyar idő szerint) délután kettőkor veszi kezdetét, miközben számos tengerentúli viadal időpontján pont az európai közönség kedvéért változtattak.

Ez is jól mutatja, hogy a legtöbben még mindig az öreg kontinensen követik figyelemmel a Forma-1-es versenyeket, az elmúlt években azonban több klasszikus viadal is problémákkal szembesült, avagy egészen egyszerűen kikerült a versenynaptárból. Eközben a kategória tovább folytatta globális terjeszkedését; erre Williams szerint is szükség van, ám ő továbbra is kitart azon véleménye mellett, hogy a sport vezetőinek a klasszikus helyszínekről sem szabadna elfeledkezniük. „Szerintem még korai lenne problémákról beszélni, igaz Németország elvesztése nemcsak meglepő, hanem kiábrándító is volt, a Forma-1 azonban egy globális sportesemény” – kezdi.

„Bernie Ecclestone [a Forma-1 Menedzsment vezetője] remekül végzi a dolgát, hiszen tényleg nemzetközivé tette a bajnokságot, ami nagyon fontos a sport számára. Viszont senki sem szeretné elveszíteni az európai hátországot, tehát nagyon keményen kell dolgoznunk azon, hogy a versenynaptárban tartsuk ezeket a klasszikus helyszíneket” – utal többek között az idén bajba került Német Nagydíjra (hosszú évtizedek után az idei lesz az első szezon, melyben a száguldó cirkusz nem látogat el az országba), avagy az olasz futamra, melynek jövője még mindig bizonytalan.

A Manor Marussia elnöke, Graeme Lowdon egyetért kijelentésével, azaz szerinte is rendkívül fontos az, hogy a Forma-1 megtalálja az egyensúlyt a régi és az új helyszínek között. „Elképzelni sem tudjuk, milyen lenne a Forma-1 a klasszikus pályák nélkül. Két okból sem. Ez egyik a szurkolók, hiszen Európában minden országban hatalmas rajongótábora van a sportnak. A másik a történelem, a sport történelme! Oda kell figyelnünk arra, hogy megtartsuk az egyensúlyt, hiszen nélkülük [a nagy múlttal rendelkező helyszínek nélkül] a bajnokság nem lenne ugyanolyan” – mondta.