Musorujsag
Élő Eredmények

Milyen hatással lehet a halasztás a Ferrari évkezdésére?

jamesallenonf1.com
Sergio Marchionne a napokban elárulta, a Ferrari késleltette 2016-os autója fejlesztési munkálatait, hogy be tudja fejezni a tavalyi versenygép fejlesztését. De vajon milyen hatása lehet e csúszásnak az olaszok évkezdésére?
Ferrari (Fotó: xpbimages.com) Ferrari (Fotó: xpbimages.com)

A Ferrari elnöke szerint nem sok. Sergio Marchionne ugyanis leszögezte: miután csapatának minden feltétel adott ahhoz, hogy sikeres autót gyártson, az említett késés nem lehet kifogás számukra. „Elegendő időnk és megfelelő hátterünk van arra, hogy jól végezzük a dolgunkat a jelenlegi szabályok mellett” – fogalmazott.

James Allen szakíró blogja állandó szakértője, a Force India korábbi mérnöke, Dominic Harlow segítségével alaposabban is utánajárt, mit jelenthet a valóságban a Marchionne által említett csúszás, s milyen hatásai lehetnek annak a maranellóiak munkájára. Elsőként kiemelték, a csapatok hagyományosan az augusztusi gyárleállás idején kezdik átcsoportosítani erőiket a következő évi autóra, addigra ugyanis már elkészülnek az aktuális gép utolsó fejlesztéseinek tervei, melyeket rendszerint Szingapúrban vetnek be. Ezen menetrendet persze felboríthatja, ha egy csapat mindenképpen el akar még érni egy bizonyos célt az adott évben.

„A késés leginkább arra van hatással, az új autó a fejlesztés milyen szakaszában lesz az első és a második teszten, valamint az első versenyen” – magyarázta Harlow. „Az első versenyre lehetőleg a legfejlettebb aerodinamikával akarsz megérkezni, szóval ideális esetben addigra mindent el kell végezned az autón. A késéseknek általában az a következménye, hogy kicsit kevésbé kiforrott autóval veszel részt az első versenyen, és aztán erősebb fejlesztésekkel állsz elő, ahogyan megérkezik a mezőny Európába – mondjuk egy átfogóbb fejlesztési csomaggal Barcelonában.”

Az azonban cseppet sem mellékes kérdés, milyen háttérrel rendelkezik az az istlló, amely próbálja behozni lemaradását. Marchionnénak meggyőződése, hogy a Ferrari számára ez nem okoz problémát, csakhogy bizonyos dolgokat ők sem gyorsíthatnak fel: a szélcsatorna és a CFD használata egyaránt korlátozott. „Korlátozott mértékű fejlesztést végezhetsz el az aerodinamika terén. Nem lehet túlerőltetni az aerodinamikai fejlesztést abban a reményben, hogy kevesebb idő alatt többet hozhatsz be” – figyelmeztetett a szakember.

Kimi Raikkonen (Fotó: Batchelor / XPB Images) Kimi Raikkonen (Fotó: Batchelor / XPB Images)

„Azonnal nem tudsz kompenzálni egy korai késést, ilyenkor minden tervezésen és az időzítésen múlik. Meg kell nézni, lerövidíthető-e bizonyos folyamatok menete a korai versenyeken, vagy hogy a naptár kínál-e lehetőségeket, amiket kihasználhatsz. Az első két futam között például van két hét, vagy Bahrein például jobban igénybe veszi a hűtést és a fékeket, mint Ausztrália, amit mind az előnyödre fordíthatsz.”

A Ferrari viszont aligha véletlenül döntött úgy, hogy a végsőkig folytatja 2015-ös autója fejlesztését. Miután idén nem változnak jelentős mértékben a szabályok, a csapatok többsége pedig nem újragondolja, hanem csak továbbfejleszti versenygépét, a tavaly tanultakat az idén is kamatoztathatják. „Aerodinamikai szempontból nincs különbség a 2015-ös és a 2016-os autók között” – állapította meg Harlow. „Nyilván minden év más, de amit 2015-ben megtanultál az autódról, azt 2016-ban is alkalmazhatod. Hogy mi a késő és mi a korán? Igen, most változtak a dátumok az előző évhez képest, mivel 2014-ben még viszonylag nyers autókkal versenyeztek, 2015-re pedig jóval nagyobb változások jöttek.”

A szakember végül kiemelte, már csak azért sincs okuk aggódni a vörösök híveinek, mert a Ferrarival szorosan együttműködő Haas-istálló is jelezte már, semmilyen téren nem várható késés az új autójuk elkészülésében. Ráadásul a múltban már nem egy csapattól láthattuk, az apróbb csúszások nem feltétlenül vannak összefüggésben a korai teljesítménnyel: a Red Bull nem egyszer hagyott ki első teszteket az előző szabályciklusban, mégis egyeduralkodó volt akkoriban.

További tartalmak

Kapcsolódó hírek