Musorujsag
Élő Eredmények

Egy trükkel fogta vissza a Pirelli a versenyzőket – 2016-tól változás jön!

Motor Sport, F1i.com
Egyszerű technikai magyarázat van arra, miért korlátolták le a Pirelli abroncsai az elmúlt években a versenyzőket és autókat, spórolásra kényszerítve őket a versenyeken. Az olaszok 2016-tól azonban egy új trükkel álltak elő.
Sebastian Vettel (Fotó: Xpbimages.com) Sebastian Vettel (Fotó: Xpbimages.com)

Elégedetlenek a versenyzők a Pirelli gyorsan kopó, túlérzékeny gumijaival. Jelezték is az olaszoknak és az F1 irányítóinak: változást követelnek. Olyan abroncsokat, amelyekkel hosszabb ideig vezethetnek a határon, melyekkel nem kell spórolni. Bár nyilvánosan nem szabad bírálniuk a sportág beszállítóját, időnként több versenyző is tett utalást arra, messze saját autói és képességei alatt kell maradnia a versenyeken, hogy megfelelően működtesse a gumikat. Pár éve a Red Bull is hangoztatta: autójuk túl jónak számít a gumikhoz, mert hiába képes mindenkiénél magasabb kanyarsebességekre, ezzel valójában csak jobban tönkreteszi a Pirelliket, melyek tehát a jókat büntetik.

A Motor Sport magazin szakértője, Mark Hughes felhívta a figyelmet arra, hogy a Pirellivel kapcsolatos problémát alapvetően egy szokatlan gumitervezési filozófia eredményezi: az olaszok nem hagyományos versenyabroncsokat gyártanak, melyek a felületi kopásuk révén veszítenek teljesítményükből, hanem az úgynevezett hő általi elhasználódásra építenek. „Ezek a gumik hő által leépülő anyagokat tartalmaznak a keverékben, és ez alapvető része a gumikról alkotott filozófiánknak, melyeket a szervezők által meghatározott irányok szerint alkottunk meg: kiszámíthatatlanabb versenyeket kértek tőlünk” – ismeri el Paul Hembery, a gyártó sportigazgatója is, utalva arra, hogy amikor visszatértek az F1-be, a résztvevők több kerékcserét tűztek ki célul.

A Pirelli által ennek eléréséhez választott filozófia ugyanakkor a versenyzők aktuális panaszának legfőbb okozója, ráadásul most már a 2017-re tervezett szabálymódosítások kapcsán is problémát jelent.

Pirelli (Fotó: Charniaux / XPB Images) Pirelli (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Ami visszafogja a versenyzőket

A hő által leépülő gumik sajátossága, hogy tartalmaznak bizonyos műanyagokat, melyek a hőmérséklet változására reagálva megváltoztatják kémiai összetételüket, s ezzel módosítják a gumi egészének teljesítményét, csökkentve azok rugalmasságát. Ez a folyamat (kezdete és mértéke) keveréktől, pályától, időjárástól, aszfaltminőségtől függ, ám amikor végbemegy, már visszafordíthatatlan: ha valaki egyszer túlhevíti gumiját, akármennyire is vesz vissza a tempóból azután, nem kapja vissza a korábbi tapadást. A versenyzők ezért is érzik úgy, tojásokon lépdelve kell vezetniük, mégpedig bőven saját és autójuk korlátai alatt. El kell tudniillik kerülniük a túlhevülést, ha hosszabb ideig életben kívánják tartani az abroncsokat.

Mindez több résztvevő teljesítményére negatívan hat: az aktuális mezőnyből többek között Nico Hülkenbergnek vagy Felipe Massának sem feltétlenül „ízlik” annyira ez a típusú gumi, mert általa nem tudják kihozni a maximumot vezetési stílusukból.

A korábbi hagyományos gumik ezzel szemben nem tartalmaznak efféle speciális anyagokat, azok pusztán a felületi kopás révén veszítettek teljesítményükből, mégpedig sokkal kiszámíthatóbb és egyenletesebb ütemben, mint a Pirelli aktuális papucsai.

Felipe Massa (Fotó: Charniaux / XPB Images) Felipe Massa (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Nem véletlenül akarták újra a tankolást

Az olasz gyártó számára a 2017-es megújulás és a versenyzők által követett hosszabb élettartam azért jelent problémát, mert minél tovább használják ezeket a gumikat teljes igénybevétel mellett, annál nagyobb a veszélye annak, hogy túl nagy terhelést kapnak és szétrobbannak. Hembery viszont kiemelte, ennél masszívabb abroncsokat nem egyszerű gyártani – főleg nem tesztek nélkül. „Figyelembe kell venni, hogy az autók ma úgy kétszáz kilogrammal nehezebbek, mint pár évvel ezelőtt. A tankolás időszakában 500 kilogrammos autók köröztek 18-20 körön át, majd új gumit kaptak. Most 700 kilogrammos autók tesznek meg 30 vagy még több kört egy gumin” – magyarázta, majd elárulta, valójában ők voltak azok, akik emiatt szerették volna visszahozni a tankolást. „Ezért vetettük fül a tankolás visszatérését, de ez nem tetszett a csapatoknak, így visszatértünk a kályhához. Határozott iránymutatásra van szükségünk, hogy tudjuk, mit kell elérnünk. Mégpedig a lehető leghamarabb, mert az új gumikat tesztelni kell, és kifutunk az időből.”

Paul Hembery (Fotó: Moy / XPB Images) Paul Hembery (Fotó: Moy / XPB Images)

Új, „kétrétegű” gumik jönnek már 2016-ban!

Hogy milyenek legyenek a jövő gumijai, arról a következő héten fognak tárgyalni az érintettek Milánóban. De változás már 2016-ban lesz ezen a téren, miután a Pirelli előállt egy módosítással. Az F1Racing magazin arról számolt be, hogy már a múlt év végi abu-dzabi teszten is olyan gumikat használtak a csapatok, amelyek normál futófelülete vékonyabb a megszokottnál, s ez alatt egy olyan másodlagos felület található, amely jóval kisebb tapadást biztosít, ha a fölötte lévő réteg lekopik. A Pirelli ezzel a felületi kopás révén igyekszik elérni, hogy több kiállást lássunk a versenyeken: amikor eljutnak ezen másodlagos réteghez, a versenyzők drámai teljesítményromlást fognak észlelni.

Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója a következőképpen írta le e módosítást: „A mostani gumik valójában két keverékből állnak. A felső réteg lehet kemény, közepes, lágy, szuperlágy és ultralágy, alatta viszont van egy rövid életű keverék is, amely sokkal kisebb tapadást biztosít. Meglátjuk, mikor érjük el a hirtelen teljesítményvesztést. Nem tudom, ez szükségszerűen ugyanazt eredményezi-e majd, mint amit a Pirelli első évében láttunk, de hasonló lehet. És ez teljesen más hozzáálláshoz vezethet.”

Az idei „kettős” futófelületű gumik elméletben nagyobb terhelést is kaphatnak, azaz több lesz a padlógázos versenyzés. Nem zárható ki azonban, hogy a gyakorlatban bizonyos pályákon, helyzetekben a versenyző jobban jár, ha továbbra is spórol gumijával, mert úgy egy kiállást is megtakaríthat, s közben időt is nyerhet teljes gőzzel hajtó ellenfelével szemben, aki hiába gyorsabb, a plusz szervizeléssel mégis időt veszít.

Ez és a szintén idén bevezetett szabad gumiválasztás együttesen Symonds szerint komoly kavarodást okoz majd – a szezon elején mindenképpen.  „Most az is érdekes, hogy magunk választhatjuk meg, milyen keverékeket használunk. De valójában már előre el kellett döntenünk, még mielőtt megismerhettük volna a gumik típusát. Ennélfogva az első versenyeken ki fog derülni, hogy egyesek talán másképpen választottak volna, ha jobban ismerik már a gumikopás mértékét és a gumik viselkedését” – fogalmazott, utalva arra, hogy logisztikai okok miatt az első, tengerentúli futamokra már a tesztidény előtt gumit kellett választaniuk.

Egy sérült gumiabroncs (Fotó: Batchelor / XPB Images) Egy sérült gumiabroncs (Fotó: Batchelor / XPB Images)

További tartalmak