Vonalvezetés
Leszorítóerő-szint | Nagy |
Átlagsebesség egy körön | 215 km/h (középgyors pálya) |
Csúcssebesség | 335 km/h (magas) |
Kanyartípusok* (lassú-középgyors-gyors) | 5-4-2 |
Padlógáz aránya egy körön | 57% (átlagos) |
Szahírban kis túlzással minden a fékezés alatti stabilitásról és a lassú kanyarokból való kigyorsításokról szól – még annál is jobban, mint Melbourne-ben, hiszen a lassú íveket itt hosszabb egyenesek követik, mint ott, lassú fordulókból több van, középgyors-gyorsból pedig kevesebb. Utóbbiak következtében a padlógáz aránya is alacsonyabb. A vonalvezetés nagy leszorítóerőt igényel, de a négy hosszú egyenes miatt egyesek néha közepessel futnak – a lassú kanyarok kiemelt jelentősége miatt itt úgyis jobban számít a mechanikai tapadás, mint általában.
* Közepesen megtankolt autóval, padlógázas kanyarok nélkül
Előzési esélyek
Előzések száma futamonként* | 56,5 (magas) |
Jó előzési lehetőségek | 1-es és 4-es kanyarok előtt |
DRS-zónák | A célegyenesben és a 11-es kanyar előtt |
Távolság a rajtvonaltól az első kanyarig | 470 m (nagy) |
Meglepő lehet, hogy egy modern Tilke-pálya minőségi versenyzést produkál, ám Bahreinre ez fokozottan igaz – ezt már a versenyzők is elismerik. Az emlékezetes kerék a kerék elleni csaták és a futamonkénti előzések évről-évre kiugróan nagy száma is azt jelzi, hogy itt aztán lehet előzni! Érdekesség, hogy a manőverek kirívóan nagy arányát hajtják végre a nyitható hátsó szárny (DRS) segítsége nélkül: túlnyomó többségüket az ilyen szempontból brilliánsan kialakított első kanyarok után, a 4-es kanyar féktávján. A kiváló előzési lehetőségek miatt a rajt jelentősége kicsi, ámde a rajtvonal és az első kanyar nagy távolsága miatt egy jó kilövéssel mégis sokat lehet nyerni.
*Első körös előzések nélkül, 2012-2015
Gumikopás
Pályafelszín | Nagyon érdes |
Oldal-/hosszanti irányú terhelés | Alacsony/magas |
Korlátozó tényező | Hátsó gumi |
A mechanikai tapadás szokásosnál nagyobb súlyához és ezen keresztül a remek előzési esélyekhez is hozzájárul a kiváló tapadási tulajdonságokkal rendelkező importált walesi gránitból készült aszfalt, amely ráadásul rendkívül érdes is egyben. Ez utóbbi (szintén) jó hír a fenti két tényező szempontjából, ámde rossz hír a gumik élettartamának. A sok lassú kanyarból való kigyorsítás miatt a hosszanti irányú terhelés itt sokkal magasabb, mint az oldalirányú, ez pedig azt is jelenti, hogy a hátsó abroncsok kopnak majd jobban.
Stratégia
Gumikopás | Közepes |
Gumikiosztás | Közepes/lágy/szuperlágy (2015: közepes/lágy) |
Keverékek közti különbség egy körön* | Kb. 2,5 és 1,2-1,4 mp |
Kötelező szett | Közepes vagy lágy |
Bokszkiállás idővesztesége | 25 mp (nagy) |
Biztonsági autó/VSC valószínűsége | Alacsony |
Az itt szinte soha nem használt szuperlágy keverék megjelenése (mint harmadik keverék) teljesen megbolondíthatta a stratégiákat, hiszen az előzetes gumiválasztásokat elnézve a mezőny elejében-közepében ezúttal legalább három (!) változat is valószínűnek tűnik. Ezek a következők: három kiállás egy szuperlágy (kb. 10 kör) és három lágy etappal (kb. 15 kör), két kiállás egy szuperlágy és két közepes etappal (kb. 25 kör), illetve két kiállás egy-egy szuperlágy, lágy és közepes etappal, gumikímélőknek. Utóbbi kevésbé gumikímélő variációja a három kiállás két szuperlágy, egy lágy és egy közepes etappal, ami szintén esélyes. A versenytáv 57 körös. A kétszer cserélők hasznot húzhatnak az itt igen nagy bokszutcai időveszteségből, valamint a keverékek közt nehéz autóval mindig sokkal kisebb különbségekből, míg a sprint stratégiákat választók a kiváló előzési esélyekben bízhatnak (nem fognak beragadni). A szinte esélytelen biztonsági autó miatt a futam jól tervezhető. Érdekesség, hogy a második edzésen használt keverékből valószínűleg mégsem lehet majd biztosan következtetni a versenygumira.
*A hosszú etapokon kevesebb, mint feleekkora (!) eltérés várható
Technikai igénybevétel
Padlógáz aránya egy körön | 57% (átlagos) |
Fékhasználat aránya egy körön | 18% (átlagos) |
Kemény féktávok száma egy körön | 5 (nagy) |
Sebességváltások száma egy versenyen | Kb. 3000 (átlagos) |
Üzemanyagigény | Nagy |
A fékhasználat átlagos aránya ellenére Bahreinben technikailag egyértelműen a fékeket éri a legnagyobb terhelés – az itteninél több kemény féktáv csak Melbourne-ben van. A négy hosszú egyenes az erőforrásokat sem kíméli, bár mind a fékek, mind a motor hűtését segítik az éjszakai körözések idején a nappali forrósághoz képest kifejezetten „baráti” hőmérsékletek. Üzemanyagigény szempontjából ez legalább olyan kritikus pálya, mint az Albert Park-i, ha nem kritikusabb.
Időjárás
Mint rendesen, a sivatagban idén is ragyogó időre lehet számítani, a délutáni 23°C körüliről az esti második edzés, időmérő és verseny idejére kb. 21°C-ra süllyedő levegőhőmérsékletekkel, illetőleg tiszta égbolttal. Csapadék az évnek ezen részében itt sosem valószínű – bár a hét elején éppen esett –, a pályára visszafújt sivatagi homok miatt mindenképpen kritikus szélből pedig csak péntekre jósolnak erősebbet.
Varga Csaba