Musorujsag
Élő Eredmények

Kubica: Van egy tervem!

F1talks.pl
A teszt előzetesen titok volt, most viszont már nyíltan beszél róla – Robert Kubica egy lengyel tévének őszintén nyilatkozott visszatéréséről, céljairól és érzéseiről.
Robert Kubica (Fotó: Renault) Robert Kubica (Fotó: Renault)

A múlt héten összesen 115 kört teljesített egy 2012-es Lotusszal a valenciai versenypályán. Azzal a csapattal, amellyel utoljára tesztelt a Forma–1-ben, azon a helyszínen, melyet elhagyva 2011 februárjában egy raliversenyen kis híján elvesztett jobb karját. Robert Kubica és a Renault a teszt tényét hétpecsétes titokként őrizte. Csak pár nappal a gyakorlás előtt szivárgott ki, hogy mire készülnek, holott valójában már hónapok óta készültek rá. Azóta a cél egyértelművé vált: az egyszeres futamgyőztes végső választ akar az őt hat éve nyugodni nem hagyó kérdésre: van-e még visszaút számára a Forma–1-be.

Az Eleven Sports lengyel csatorna most egy nagyjából 40 perces interjút készített a BMW és a Renault korábbi versenyzőjével, aki most először hosszasan beszélt érzéseiről. „Nagyon érzelmes pillanat volt, úgy éreztem magam, mint egy kisfiú, aki mindent a nulláról kezd” – mesélte a tesztről. „Másfelől már idősebb vagyok, és nehezebben alszom el, mint tizenöt éve. Kavarogtak bennem az érzések, és ez még egy ideig bennem is marad. Az előző évek mások voltak. A ralis bemutatkozásom is érzelmes volt, de ott inkább csak azért, mert ez egy új élmény volt számomra. A hat év óta első F1-es teszt nagy lépés volt. De el kell ismernem, azt gondoltam, hogy rosszabb lesz, nehezebb lesz uralkodnom az érzelmeimen. Ahogy beleültem egy F1-es autóba, úgy éreztem, mintha hazatértem volna, mintha visszatértem volna a hétköznapi munkámhoz.”

„Az első körök voltak a legjobbak a nap folyamán. Érezni, hogy minden az irányításom alatt van, mintha nem is szakadt volna félbe a pályafutásom. Ez sokkolt a volán mögött ülve, és pozitív momentum volt. Hat évig nem versenyeztem az F1-ben, és a korlátaim miatt sok volt a kérdőjel. Én szeretek mindent az irányításom alatt tartani, és a teszt során ez elég hamar meglett. Jól éreztem magam a volánnál. Nem ugyanaz a pilótafülke volt, mint 2011-ben, de sok minden hasonlított arra, amit annak idején használtam, voltak dolgok, amiket az utolsó szezonomban a kérésemre változtattak meg. Minden ismerős volt, ismerős érzések. Nem akarok túlságosan elmerülni a részletekben, de ezt a pilótafülkét mintha nekem készítették volna, sok minden maradt olyan, amilyen 2011-ben volt.”

„A köridők nem voltak fontosak. Ezer dolgot mondhatnék a tesztről, de a legjobban az a fickó foglalta össze ezt, akivel együtt dolgoztam 2010-ben, aki nagyon közel állt hozzám a csapatnál, és aki Valenciában is ott volt. Azt mondta:» A legfontosabb, hogy még mindig F1-es versenyző vagy.« Ez a valóságban nem így van, hiszen nem vagyok a rajtrácson, de jó érzés volt hallani ezt olyasvalakitől, aki sok nagy versenyzőt látott már. Másfelől viszont próbálok higgadt maradni, nem gondolkodni azon, mi lesz ezután. Majd az idő megmondja. Nem kapok túl sok lehetőséget arra, hogy egy F1-es autóba üljek, de szerintem stílusosan tértem vissza.”

„Ki akartam deríteni, hogy képes vagyok-e még olyan szinten vezetni, mint előtte, és képes voltam. Nem számít, hány kör kellett ahhoz, hogy lendületbe jöjjek. A délután folyamán elég nehezek voltak a körülmények. A pálya hatvan foknál is melegebb volt, a gumik nagyon koptak. Ez volt az első tesztem Pirelli-gumikkal, ami újdonság volt számomra. A hosszú etapok nem voltak egyszerűek sok benzinnel, de kiegyensúlyozott voltam. Sokat tanultam, és ez a legfontosabb.”

Robert Kubica (Fotó: Renault) Robert Kubica (Fotó: Renault)

16 hónapja ez a teszt lebegett a szem előtt

Kubica elárulta, nagyon alaposan felkészült erre a tesztre, több mint egy éve a mostani gyakorlás jelentette az első számú célját, és elmondása szerint a fizikai állapota még az F1-es „aranykorszakában” sem volt annyira jó, mint most. „Szinte mindenre fölkészültem, de kiderült, hogy nincs mitől tartanom, és nem olyan a helyzet, mint amilyennek a teszt előtt gondoltam. Azt kell mondjam, hogy sérüléseimmel együtt az F1-es volt a legjobban vezethető azon autók közül, melyeket a balesetem óta kipróbáltam. Ez kellemes meglepetés volt!”

„Az utóbbi tizenhat hónapban az F1-es teszt volt a célom. Sok volt a kérdőjel, de most szinte az összes választ megkaptam – pozitív válaszokat. Nem tudom, hogy mit hoz a jövő, csak csinálom a magam dolgát, keményen edzek. A reggeli mérlegelésemnél kiderült, hogy rekordkönnyű vagyok, könnyebb, mint 2008-ban, pedig akkor igencsak vékony voltam. Jó formában vagyok, és ez a legfontosabb. Áldozatokat vállalok a munka során, lelkes vagyok, aztán majd kiderül, hogy mit hoz a jövő.”

„Sok munka vár még rám, de nem olyan sok, mint a teszt előtt gondoltam. Fizikai szempontból jobb a helyzetem, mint azt a legjobb forgatókönyvek szerint vártam. Az elmúlt években sokat tanultam az emberi agyról, arról, mennyire nincsenek korlátai. És a valenciai első három körben úgy tűnt, mintha csak egy hónapja szálltam volna ki az autóból. Láttam, hogyan vezetek, és ez volt az elmúlt évek legjobb pillanata, a legkellemesebb hír.”

„A teszt után nyugodtan aludtam, mert tudtam, hogy képes vagyok F1-es autót vezetni, gyors és következetes vagyok, nincsenek problémáim a sérülésem miatt. Hogy mit hoz a jövő, hogy hol fogok feltűnni legközelebb? Mi lesz a célom? Nem tudom, de tovább dolgozom, ahogy az elmúlt tizenkét hónapban, és haladok lépésről lépésre.”

Robert Kubica (Fotó: Renault) Robert Kubica (Fotó: Renault)

Gondot okoznak-e a modern hibridek?

Egyre többen rebesgetik, Kubicának akár valós esélye is nyílhat az F1-es visszatérésre. Nagy kérdés, ez esetben mennyit ér a régi autókkal való tesztelés, tudva, hogy a mostani hibridek jelentősen különböznek az általa megszokott gépektől, már elektronikus fékrendszerrel, energia-visszanyerő rendszerekkel vannak fölszerelve, és nem mellesleg gyorsabbak a 2012-es modelleknél.

„Nem hinném, hogy bármi gondom lenne az új autókkal” – felelte Kubica. „Gyorsabbak a kanyarokban, de a különbség nem olyan nagy 2012-höz képest. Az új autók a tavalyiakhoz viszonyítva gyorsabbak, de akkor kisebb volt a leszorítóerő. Akkor a jó köridőket az egyenesekben nyert idővel futották, a kanyarokban lassúak voltak, most viszont visszatért a normalitás. A kanyartempó a 2008-ashoz hasonló. Hogy öt vagy tíz km/órával gyorsabban veszed a kanyart, az viszont nem probléma.”

„Ha esélyt kapnék egy új autó tesztelésére, nem hiszem, hogy gond lenne. Nyilván sok újdonsággal kell megismerkednem, de ez csak idő kérdése. Ha esélyt kapok, a lehető legjobb munkát fogom végezni, és megpróbálok tanulni, amennyit csak lehet. De ez nem rajtam múlik.”

Kubica arról is beszélt, örül, hogy a nyilvánosság ennyire pozitívan fogadta a tesztjét. „Jó látni, hogyan vélekednek rólam az emberek. Talán nem vagyok olyan rossz, mint amilyennek egyesek és pár újságíró lefest. Sokan becsülnek azért, amit korábban az F1-ben nyújtottam. A Saubernél már nem sokan vannak ott azokból az időkből, a Renault-nál viszont igen, és ha nekik nem jó emlékeik lennének rólam, ez a teszt létre se jöhetett volna. Nem véletlen, hogy így alakult.”

Rámutatott, azzal, hogy más sorozatokban sem kötelezte el magát egyetlen márka vagy gyártó felé, rugalmas maradt, és most ennek is köszönheti a Renault-tesztet. „Talán sokan nem értették ezt. Voltak nehéz időszakaim, amikor szinte biztos voltam abban, hogy egy versenyprogram része leszek, de végül nem valósult meg. De egyáltalán nem bánom ezt. Sokkal többet jelent nekem ez az egy nap az F1-es autóval, az érzés, amit visszakaptam, amit még mindig szeretek, ami a szenvedélyem.”

Robert Kubica (Fotó: Renault) Robert Kubica (Fotó: Renault)

Mit hoz a jövő?

Az interjú során a lengyel versenyző többször is elmondta, nem csak rajta múlik, hogyan tovább. Szándékai egyértelműnek tűnnek: újabb teszteket akar. Ám hogy meg is kapja-e őket, az már más kérdés. „Van egy tervem. Többféle forgatókönyvet is írhatnék, de az életemben már annyi minden történt az elmúlt hat év során, hogy nagyon sok minden bennem is megváltozott. Dolgozni fogok a célom eléréséért, olyan célokért, melyek valóban elérhetőek a számomra. Próbálom megvalósítani őket. Korai még a jövőmről beszélni, nem tudom, mi lesz. Csak egyvalamit tudok: a létező legmagasabb célt akarom elérni.”

„Három hónapja a célom az volt, hogy F1-es autót teszteljek, és szerintem egész jól felkészültem rá. Hogy mi az új célom? Hülyén hangozhat, ha azt mondom, nincsenek új céljaim. Valencia nagy lökést adott nekem, sokkal magabiztosabbá tett. Tudom, hogy a korlátaim milyen módon befolyásolják a vezetésemet, és ez jó. Hogy mit hoz a jövő, az viszont nem rajtam áll.”

További tartalmak

Kapcsolódó hírek

Kubica újra Renault-t vezet
Ismét a Renault F1-es autóját vezeti Robert Kubica – ezúttal a Goodwood-fesztiválon, Angliában.
F1 Hírek
Kubica célja most már a „valódi visszatérés”
Most, hogy hat év után először Forma–1-es autó volánja mögé ülhetett, Robert Kubica célba vette a „valódi visszatérést”, a Renault-val teljesített tesztnap ugyanis sikeres volt, lévén komolyabb nehézségek nélkül teljesített egy versenytávot.
F1 Hírek