Bemutatjuk a hungaroringi teszt ifjú résztvevőit!

Keddtől két napon át F1-es gépek száguldoznak a Hungaroringen. A mezőny tagjait már jól ismerjük – de kikkel osztoznak majd a Magyar Nagydíjnak otthont adó aszfaltcsíkon? Összeállításunkból kiderül!

Autók a boxutca végén (Fotó: XPB) Autók a boxutca végén (Fotó: XPB)



Nem teljesen kezdődött még meg a vakáció a Forma–1 mezőnye számára a Magyar Nagydíj leintésével. A csapatok a kedden és szerdán tartandó évközi tesztre még hazánkban maradtak. A kétnapos gyakorlás legnagyobb sztárja kétségkívül a 6 év után visszatérésre áhítozó Robert Kubica lesz. Mellette csupán 6-an képviselik az aktuális F1-es mezőnyt, míg a többi autóban ismert és kevésbé ismert fiatalok lesznek láthatók a két nap során.

Összeállításunkban bemutatjuk azon fiatalokat, akiket a tesztre kilátogató szurkolók az F1-ből nem ismerhetnek, de az előttünk álló két nap során folyamatosan láthatnak a pályán. Többükre érdemes lesz külön figyelmet fordítani, mert könnyen lehet, hogy a jövő egyes sztárjai is az első tapasztalataikat gyűjtögetik most hazánkban.

George Russell (Fotó: XPB) George Russell (Fotó: XPB)



George Russel (angol) – Mercedes

A 19 esztendős brit fiú 2006-ban kezdett gokartozni, két Európa-bajnokságot nyert, majd 2014-ben formaautókra váltott. A brit Forma–4-et első szezonjában megnyerte, vele együtt pedig egy GP3-as tesztet is.

Ebben az évben az eddigi legfiatalabb versenyzőként elnyerte a McLaren BRDC Autosport-díjat is, mellyel együtt egy F1-es tesztlehetőséget kapott a wokingi csapattól. 2015 októberében került rá sor egy 2011-es autóval Silverstone-ban. „Ez könnyű volt, mintha egy autóversenyes játékot játszanál. Pontos, azt teheted az autóval, amit akarsz. A befújt diffúzor is lenyűgözött. Éppen csak a gázra léptem, és már tapadt is a hátulja” – nyilatkozta tapasztalatairól.

2015-ben a Forma–3-as Európa-bajnokságban versenyzett, ahol Charles Leclercet és Antonio Giovinazzit megelőzve máris nyerni tudott első hétvégéjén. Első évében hatodik, a következőben, 2016-ban pedig harmadik lett a bajnokságban (2 győzelem, 10 dobogó). 2017-ben a GP3-ra váltott, ahol az ART-csapattal eddig két győzelmet szerzett, és a magyarországi hétvége után 9 pontos előnnyel vezeti a bajnokságot.

Ez év elején lett a Mercedes F1-es csapatának versenyzője, a németeknél már jelentős szimulátoros munkát végzett, és most az első közös tesztjüket is kiérdemelte. „Nagyon izgatott vagyok, hogy tesztelhetem a W08-ast. Talán több kört teljesítettem virtuálisan ezzel az autóval, mint bárki más, ezért hihetetlen lesz a valóságban is vezetni” – nyilatkozta.

Charles Leclerc (Fotó: XPB) Charles Leclerc (Fotó: XPB)



Charles Leclerc (monacói) – Ferrari

Az idei Forma–2-es bajnokság abszolút sztárja. Tavaly már tesztelte a Ferrari 2014-es autóját, később pedig négy szabadedzést teljesített a Haasnál. Jules Bianchi keresztfia, sisakján viseli a monogramját, és viszi tovább az örökséget azzal, hogy a Ferrari Akadémia leglángolóbb tehetsége. Idei évét látva nem az a kérdés, hogy eljut-e a Forma–1-ba, inkább csak az, hogy jövőre vagy két év múlva mutatkozik-e be. A Scuderiánál azt mondják, tehetségeik közül továbbra is Antonio Giovinazzi élvez elsőbbséget.

Pedig „előéletüket” tekintve a monacói büszkélkedhet veretesebb eredménysorral. Formaautós pálya futását mindössze négy szezonnal ezelőtt, 2014-ben kezdte, rögtön egy ezüstéremmel a Forma–Renault Alpsban. Egy szezonnal később a Forma–3-as Európa-bajnokságban bizonyított, ahol újoncként négy futamgyőzelmet jegyezve negyedik lett a pontvadászatban. Ugyanebben az évben 2. volt a rangos Makaói Nagydíjon.

Ezután kezdődött az „aranyeső”. Tavaly a GP3-as bajnokságban aratott diadalt, idén pedig a Forma–2-ben folytatja a sikersorozatot, egyértelmű bajnokesélyesként: négy fordulóval a szezon vége előtt 50 pontos előnnyel vezeti a tabellát, és kitartóan ostromolja a széria rekordjait. Nem meglepő tehát, hogy a Ferrari egyre inkább számol vele, és a hírek szerint még arra is eséllyel pályázik, hogy jövőre megkapja a Sauber egyik versenyzői ülését.

Pierre Gasly (Fotó: XPB) Pierre Gasly (Fotó: XPB)



Pierre Gasly (francia) – Red Bull

GP2-es győzelme után parkolópályán, a japán Super–Formulában. Stoffel Vandoorne útját járná, de nem biztos, hogy célt ér. Nemrég azt nyilatkozta, hogy készen áll az F1-re, ám nagy kérdés, hogy a Toro Rosso készen áll-e őrá.

Régóta vár ugyanis a bikások hívására, eddig azonban egyszer sem jutott F1-es versenyüléshez, pedig Danyiil Kvjat helye már a tavalyi szezonban is megingott. Tapasztalata (többször vezetett már Forma–1-es autót) és eredményei (a GP2 mellett a Forma-Renault-ban is bajnok volt, a francia F4-ben és a néhai Renault-világszériában pedig dobogós) alapján pedig helye is lehetne a mezőnyben, valamiért azonban a Red Bull továbbra is „jegeli”.

Ezalatt Japánban próbálhat szerencsét (a Super-Formulában négy hétvége után a nyolcadik helyet foglalja el a bajnokságban, tehát nem sült fel a számára új közegben), valamint a Red Bullt segíti szimulátoros munkával. Esetenként pedig lehetőséget kap az F1-es tesztelésére, mint most az évad második gyakorlásakor.

Lucas Auer (Fotó: XPB) Lucas Auer (Fotó: XPB)



Lucas Auer (osztrák) – Force India

Berger unokaöccse, az új osztrák reménység, Paul di Resta, Pascal Wehrlein és Esteban Ocon útját járhatja be, s a Mercedesen keresztül kerülhet az F1 közelébe.

Eddigi útja kísértetiesen hasonlít Wehrleinéhez, a DTM előtt ugyanis az F3-ban próbált szerencsét, és ért el egyébként tisztességes eredményeket: 2013-ban és 2014-ben is negyedik volt a pontversenyben, miközben győzelmet és számos dobogós helyezést szerzett. Innen került aztán az egyik legrangosabb túraautós bajnokságba, ahol fokozatosan építkezve jutott el a mezőny elejére: első évében pontokat gyűjtött, tavaly már győzelmet, idén pedig bajnokesélyes.

F1-es autót most vihet először pályára: „Nagyon izgalmas hír! Ez életem legszebb pillanata” – nyilatkozta, amikor megkapta a lehetőséget. „Egy gyerekkori álmom válik valóra azzal, hogy először vezethetek F1-es autót. Különösen büszke vagyok, hogy erre a Force Indiával kerül sor, egy Forma–1-es élcsapattal. A célom, hogy mindent kihozzak a tesztből, és természetesen élvezni akarom minden pillanatát.”

Nyikita Mazepin (Fotó: Batchelor / XPB Images) Nyikita Mazepin (Fotó: Batchelor / XPB Images)



Nyikita Mazepin (orosz) – Force India

A 18 esztendős orosz versenyző 2014-ben második lett a CIK-FIA gokart-vb-n, 2015-ben a Forma–Renault 2.0-ban debütált a formaautózás világában, ahol egy dobogós helyezéssel 12. lett az összetettben. A következő évben a Forma–3-as Európa-bajnokságban versenyzett (20. hely), valamint vendégszereplőként megfordult a brit F3-ban is, ahol egy futamot tudott nyerni.

2016-ban jelentette be a Force India, hogy Alfonso Celis Jr. mellett ő lesz csapatuk második fejlesztő versenyzője. Szerződését nem feltétlenül sikereinek köszönhette – pályafutását a milliárdos édesapja, Dimitrij Mazepin finanszírozza. Cégének, az Uralchemnek a logója fia több versenygépén is feltűnt.

Mazepinnek nem a mostani lesz az első tesztje az F1-ben, bemutatkozására tavaly Silverstone-ban került sor a csapattal, amelyet azóta a szimulátoros tesztjeivel is segít. A Hungaroring sem ismeretlen számára, az előző évből viszont őriz róla egy kellemetlen emléket. A tavalyi F3-as hétvégén egy föltartásos eset miatt szóváltásba keveredett Callum Ilott-tal, nézeteltérésüket pedig egy kiadós pofonnal zárta le, mely miatt Mazepint egy futamtól el is tiltották…

 Luca Ghiotto (Fotó: XPB) Luca Ghiotto (Fotó: XPB)



Luca Ghiotto (olasz) – Williams

Egy 22 éves olasz fiatalember 2011-től versenyez formaautókkal. Első három szezonját a Prema-csapattal töltötte, 2011-ben és 2012-ben a Forma–Abarth olaszországi és európai sorozatában szerepelt, második évében két 2. helyezést szerzett összetettben. A következő két évet a Forma–Renault-sorozatokban teljesítette, majd 2014-ben a GP3-ban is bemutatkozott.

Második GP3-as szezonja az Esteban Oconnal való bajnoki küzdelméről emlékezetes. Abban az évben összesen 5 győzelemmel és 8 dobogós helyezéssel büszkélkedhetett, de csak második lett a Force India jelenlegi versenyzője mögött, aki már akkoriban is kiegyensúlyozottságával tűnt ki a mezőnyből. A francia mindössze egyszer nyert a szezonban, de 10 második helye (melyből 9-et zsinórban szerzett!) elég volt ahhoz, hogy 8 ponttal többet gyűjtsön az akkoriban egyes szakemberek által nála is tehetségesebbnek tartott Ghiottónál.

Az olasz 2016-ban lépett az F1 előszobájába, a GP2-be, egy összetettbeli 8. hellyel kezdett, jelenleg a Russian Time versenyzőjeként 5. a tabellán, két dobogót szerzett, a Hungaroringen egy 6. és egy 8. helyezést ért el.

A mostani Ghiotto első F1-es tesztje lesz. „Hálás köszönet a Williamsnek ezért a lehetőségért! Az első F1-es teszt minden versenyző számára különleges pillanat, és hogy én ezt egy ilyen nagy múltú csapattal teljesíthetem, az csak még jobbá teszi. Nagyon izgatott vagyok” – mondta a tesztjének bejelentésekor.

Nicholas Latifi (Fotó: XPB) Nicholas Latifi (Fotó: XPB)



Nicholas Latifi (kanadai) – Renault

A 22 esztendős kanadai 2009 és 2012 között gokartozással kezdte pályafutását. 2012-ben sportautókkal versenyzett, valamint az olasz F3-ban, ahol 7. lett az összetettben. A következő évben megfordult a Toyota Racing Seriesben, a Forma–3 Mastersben és a brit F3-ban, de teljes szezont a Forma–3-as Eb-n futott, ahol első évében 15. lett.

2014-ben is ott folytatta, egyetlen dobogós helyezést ért el a Prema-csapattal, és év végén a 10. helyen zárt. Emellett pár futamot a Forma–Renault 3.5-ben és a GP2-ben teljesített, aztán a következő szezonban az előbbi sorozatnál kötött ki (11. hely). 2016 óta a DAMS versenyzője a GP2/Forma–2-sorozatban, ahol jelenleg 1 győzelemmel és 6 dobogós helyezéssel a bajnokság 4. helyezettje.

A Renault 2016 márciusában jelentette be, hogy Latifi a hivatalos tesztversenyzője lesz.

Lando Norris (Fotó: XPB) Lando Norris (Fotó: XPB)



Lando Norris (angol) – McLaren

A McLaren legújabb reménységének pályafutása eddig elképesztő ütemben ívelt fölfelé. Hét esztendősen kezdett el gokartozni, és már bemutatkozásakor felállított egy máig élő csúcsot: a valaha volt legfiatalabbként szerzett pole pozíciót egy nemzeti versenyen. 2013-ban gyakorlatilag minden nívós gokartversenyt megnyert: többek közt KFJ Európa-bajnok és világbajnok lett. Utóbbi téren a maga 14 évével egyben minden idők legfiatalabb győztesévé is avatták – egy bizonyos Lewis Hamilton rekordját adta át a múltnak.

2014-ben váltott autókra, a BTCC betétsorozatának számító Ginetta Junior-bajnokságban egyből 3. lett. 2015-ben az olasz és a német F4-ben versenyzett – egyikben sem futott teljes szezont, egy futamot az előbbiben sikerült nyernie. A következő évben eggyel följebb lépett, a Forma–Renault 2.0-ba, melynek az európai és észak-európai változatát is megnyerte. Ezek mellé egy új-zélandi Toyota Racing Series-cím is társult.

Ezek után egyenes út vezetett számára a Forma–3-as Eb-re, ahol 2016-ban mutatkozott be, és ahol jelenleg 5 futamgyőzelemmel és 12 dobogós helyezéssel a Carlin-csapat bajnokesélyesének számít. Hat hétvége után 18 pontos hátránnyal második a bajnokságban, a múlt hétvégén Spában tripla pole pozíciót és két győzelmet szerzett.

Norris 2016 végén elnyerte a McLaren Autosport BRDC-díjat, ezzel együtt pedig a hagyományos F1-es tesztet. Woking idén februárban jelentette be őt hivatalos utánpótlás-versenyzőjeként, és hogy mennyire lenyűgözte őket a szimulátoros munkája, azt jól jelzi, hogy egyből meg is toldották a „tesztnyereményét”. Az Autosport-díj győztesei általában csak pár 8-10 körös etapra kapnak lehetőséget, ám Norris idén két teljes napot tölthetett el a portugáliai Algarvében egy 2011-es F1-es autóval.

A Hungaroringen tehát csak aktuális F1-es géppel debütál – teljesítményét mindenképpen érdemes lesz figyelni.

Santino Ferrucci (Fotó: Batchelor / XPB Images) Santino Ferrucci (Fotó: Batchelor / XPB Images)



Santino Ferrucci (amerikai) – Haas

A Forma–1 körül „ólálkodó” kevés amerikai egyike. A 19 éves fiatalember 2012 óta versenyez autókkal, pályafutását az F2000-es bajnokságban kezdte egy összetettbeli 5. hellyel. Egyelőre nem büszkélkedhet túl veretes eredménysorral. Miután átjött Európába, 2014-ben és 2015-ben két szezont töltött el a Forma–3-as Eb-n, ahol egyszer állt dobogón, az összetettben pedig egyszer sem végzett a legjobb tízben.

Eddigi legnagyobb sikerét 2015-ben a Toyota Racing Series-ben érte el, ahol egy futamot nyerve lett 3. az egyébként Lance Stroll által megnyert bajnokságban. 2016-ban a GP3-ban versenyzett (12. hely, 1 dobogó), 2017-nek is ott vágott neki, ám a magyarországi hétvége előtt a DAMS előléptette Forma–2-es versenyzőjének. A hétvégén egy 9. és egy 14. hely került a neve mellé.

Ferruccit 2016-ban választotta fejlesztő versenyzőjévé a Haas akikkel tavaly júliusban Silverstone-ban már egyszer tesztelt F1-es autót.

Sean Gelael (Fotó: XPB) Sean Gelael (Fotó: XPB)



Sean Gelael (indonéz) – Toro Rosso

A 20 éves indonéz neve már ismerősen csenghet – igaz, nem feltétlenül világraszóló sikerei miatt. Idén Bahreinben már biztosított számára egy tesztlehetőséget a Toro Rosso, amely ismét bizalmat szavazott neki.

Gelael 2012 óta íródó versenyzői pályafutása során számos sorozatban megfordult, Kínától Nagy-Britannián át a Forma–3-as Eb-ig, ám igazán nagy eredményt nem ért el. 2015-ben mutatkozott be a GP2-ben, ahol tavaly 24 pontot gyűjtve a 15. lett. Idén az Arden-csapatnál versenyez az F2-ben, és jelenleg a 17. az összetettben. A legjobb eredményét a silverstone-i első futamon érte el, ahol 9. lett.

Gustav Malja (Fotó: XPB) Gustav Malja (Fotó: XPB)



Gustav Malja (svéd) – Sauber

A 21 esztendős Forma–2-es versenyző a svéd vonalon jutott tesztlehetőséghez, hála a Sauber svéd érdekeltségű új tulajdonosának, a Longbow Finance-nek. Malja a gokartban svéd bajnoki címig vitte, 2011-ben az ADAC Forma–Mastersben (a német F4 elődje) indult, ahol második szezonjában az összetett 2. helyén zárt, három győzelemmel, 16 dobogós hellyel.

Következett két Forma–Renault 2.0-s szezon, majd 2015-ben a 3.5-ös széria, ahol 9.-ként zárta az évet. Abban a szezonban futotta első GP2-es versenyeit is a Tridenttel és a Rapaxszal, 2016-ban 13. lett a sorozatban, idén a Racing Engineering színeiben a 11. helyen áll, Monacóban pedig a második futamon 3. lett.

Macusita Nobuharu (Fotó: XPB) Macusita Nobuharu (Fotó: XPB)



Macusita Nobuharu (japán) – Sauber

A japán versenyző hasonló kapcsolatok révén került a Sauber ülésébe, mint alkalmi csapattársa. A svájciak még a Hondával kötött, azóta már fel is bontott motorpartneri megállapodás keretében biztosítottak tesztlehetőséget a 23 éves versenyző számára.

Macusita 2014-ig Ázsiában versenyzett. Előbb Kínában, aztán Japánban ért el sikereket. 2012-ben a Formula–Challenge Japan, 2014-ben a japán Forma–3-ban lett bajnok. 2015-ban mutatkozott be a GP2-ben, melynek utódsorozatában (F2) jelenleg is versenyez. Már első évében sikerült futamot nyernie, amit azóta további három siker követett. Eddig az idei a legjobb szezonja az ART-csapat versenyzőjének, barcelonai győzelmét éppen a hétvégi hungaroringi második futamon toldotta meg még eggyel. Emellett Monacóból van még egy 3. helye, és ezzel 6. az összesítésben.

A Honda tehetsége a McLarennel ugyan már 2016-ban kapcsolatban áll, most először kap lehetőséget valós pályatesztre. Frédéric Vasseur szerint kijárt már neki. „Megérdemelte. Évről évre figyelem a fejlődését a GP2-es bemutatkozása óta, és ezzel a lehetőséggel most közelebb kerülhet az álma megvalósításához” – mondta róla a korábban az ART-ot, most a Saubert irányító francia.