A 2017-es F1-es gépek titkos adatai

A csapatok féltve őrzik ezen adataikat, a német Auto Motor und Sport előtt viszont nincs lehetetlen. Az idei versenygépek összehasonlításából az is kiderül, a résztvevők mennyire eltérő koncepciót választottak 2017-ben.

Fotó: XPB

Az alaposságáról ismert német szaklap minden év elején elvégez fotók alapján történő méréseket az F1-es versenygépekről, hogy megállapítsa, melyiket milyen hosszú tengelytáv, milyen hasmagasság és előredöntöttség jellemzi, s ebből következtetéseket vonjon les az egyes tervezők filozófiájával kapcsolatban. Miután az istállók az efféle adataikat hétpecsétes titokként őrzik, megszerzésükhöz hasonló „kémmódszerekhez” kell folyamodniuk, mint amilyeneket a csapatok is alkalmaznak egymás felmérésére. Fényképeket készítetnek, majd azokat speciális szoftverek segítségével elemezik, 25 milliméteres pontossággal megállapítva az egyes versenygépek paramétereit.


A szaklap ezúttal azért végezte el a nyári szünet előtt újra méréseit, mert látni akarta, történtek-e jelentős változások az új szabályok miatt felgyorsult fejlesztési versenyben.


Ami az autók hosszát, pontosabban tengelytávját illeti, nincs jelentősebb módosulás. A Mercedesé a leghosszabb autó 3738 milliméterrel, őket pedig a Force India követi 3698-cal. Év elején még úgy kalkulált az Auto Motor und Sport, hogy a legrövidebb gép a Williamsé – a mostani mérésük alapján viszont három csapat is a grove-iak előtt jár. A Toro Rosso autója 3538, a Red Bullé 3539, a Sauberé pedig 3541 milliméter lehet.




A Mercedesé a leghosszabb autó 2017-ben (Fotó: XPB) A Mercedesé a leghosszabb autó 2017-ben (Fotó: XPB)


Az AMuS azt is megvizsgálta, az egyes autók első tengelye milyen távolságra van a karosszéria elülső végétől, attól a résztől, melyhez az orrkúpot csatlakoztatják. Minél kisebb ez a távolság, annál jobban próbálták megnyújtani a tengelytávot, és annál erősebb mértékben igyekeztek hátrébb tolni az autó tömegét.


Ezen a téren is jelentős különbség mutatkozik a két bajnokaspiráns, a Mercedes és a Ferrari között. Miközben a németek első tengelye gyakorlatilag egy vonalban van a karosszéria végével, addig a vörösöknél a különbség 26 milliméter. Még extrémebb utat járt a Red Bull, amely mindenkinél nagyobb, 75 milliméteres távolságot hagyott a két pont között. Ez részben magyarázza, miért jellemző utóbbi két csapatra, hogy erőteljesebben terhelik az első gumikat, miközben az Ezüstnyilaknál inkább a hátsók állapotára kell nagyobb figyelmet fordítani.


A tengelytáv persze nemcsak az egyensúlyra, az autók aerodinamikájára is hatással van (vagy fordítva…), ami pedig elvezet az autók hasmagasságának és előredöntöttségének kérdéséhez. Ezen a téren a két végletet a Mercedes és a McLaren jelenti. Előbbi gárdánál a padlólemez  mindenkiénél  kisebb szöget zár be az aszfalttal, utóbbié pedig a legmeredekebben emelkedik hátrafelé. Ez a leszorítóerő előállításának eltérő módjáról, valamint a futóműhangolás különbségeiről is képet fest.




Fernando Alonso (Fotó: Photo4 / XPB Images) Fernando Alonso (Fotó: Photo4 / XPB Images)


Minél meredekebb egy autó, annál nagyobb a légellenállása. A Mercedes ilyen téren előnyben van a többiekkel szemben. Érdekesség, hogy az éveken át legmeredekebbnek számító Red Bull idén jelentősen visszavett agresszivitásából ezen a téren, ami megmutatja, hogy Adrian Neweyék e módszerrel is próbálták kompenzálni a Renault lóerőhátrányát.


A vízszintessel 2,05 fokot bezáró McLaren eközben extra hátrányt vállalt, mivel az egyenesekben nemcsak a Honda-motor „lassítja” autójukat, hanem a nagy légellenállás is. E döntésük meghozatalakor aligha számítottak arra, hogy az év első felében 70-90 lóerővel gyengébb motorjuk lesz a riválisoknál.


A 2017-es autók adatai (forrás: Auto Motor und Sport):

CsapatTengelytávElőredöntöttségElső hasmagasságHátsó hasmagasság
Mercedes3738 mm0,90°29 mm86 mm
Force India3698 mm1,80°18 mm132 mm
Renault3618 mm1,50°17 mm109 mm
Ferrari3595 mm1,55°17 mm120 mm
Haas3595 mm1,15°20 mm92 mm
McLaren3556 mm2,05°14 mm137 mm
Williams3552 mm1,52°18 mm122 mm
Sauber3541 mm1,35°23 mm104 mm
Red Bull3539 mm1,58°20 mm123 mm
Toro Rosso3538 mm1,35°25 mm107 mm