Amiért kötelező nyernie a Ferrarinak Szingapúrban

Győzelmi kényszerben érkezik a Ferrari Szingapúrba. Ha nyernek, csak teljesítik a kötelezőt, ha viszont veszítenek, az hatalmas csapást mérne bajnoki esélyeikre.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Nagy a nyomás a Ferrarin, és minden irányból érezhetik. A konstruktőri bajnokságban már jó ideje csak üldözői a Mercedesnek, az egyéni küzdelemben viszont Monza új helyzettel szembesítette őket: idén először nem Sebastian Vettel, hanem Lewis Hamilton vezeti a tabellát. A brit előnye mindössze 3 pont, ám nem túlzás kijelenteni, hogy a Ferrari csak egyféleképpen zárhatja elégedetten a hétvégét: ha ez a vasárnapi verseny leintésekor újból előnnyé alakul át.


A Szingapúri Nagydíj következik, az a verseny, amely a monacói és a magyar futam mellett a leginkább a Scuderia kezére játszik a 2017-es naptárban. Mondhatnánk, ha itt nem tudnak nyerni, a folytatásban mindenhol bajban lehetnek. A pálya maximális leszorítóerőt, jó kigyorsítást, önbizalom-növelő egyensúlyt igényel, nagy a hőség, a hétvégén pedig a leglágyabb gumikkal versenyez a mezőny – csupa olyan tényező, ami előnyös helyzetbe hozhatja a Ferrarit. És hátrányba a Mercedest. A Red Bullt pedig a vörösök szempontjából szerencsés esetben a németek nyakára.


Emellett ott van még a Vettel-faktor is. A négyszeres világbajnok impozáns mérleggel rendelkezik az utcai pályán, melyet bevallása szerint is nagyon kedvel. Nem csoda, a mesterének számít. 2008 óta összesen 4-szer nyert rajta, háromszor szerezte meg a pole pozíciót, öt alkalommal rajtolt az első sorból, és kilencből 6-szor a dobogón ünnepelhetett.




Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)


Ez és az idei tendencia is a maranellóiak mellett szól. Vettel Monacóban és Magyarországon is nyerni tudott. Ez volt az a két hétvége, amelyen idén eddig a legnagyobb volt a Ferrari fölénye a lassú, nagy leszorítóerőt igénylő pályákat nem kedvelő Mercedesszel szemben. A papírforma szerint Szingapúr lehet a harmadik. Ez a sorozat is kötelezi a vörösöket: nyerniük kell.


Az ellenfél is jól tudja ezt. A Mercedes az előző két hétvégén fájó pofonokat vitt be ellenfelének. Mindkettő más miatt fájt igazán. Lewis Hamilton Spában úgy nyert, hogy valójában Vettel volt a gyorsabb, ám nem sikerült kihasználnia tempófölényét. Monzában pedig úgy, hogy riválisának esélye sem volt megközelíteni egyik ezüstautót sem, a német több mint fél perces hátránnyal ért célba, miközben Hamilton a verseny nagy részét spórolós üzemmódban teljesítette.


Hogy a Ferrari még jobban érezze a győzelmi kényszert, a Mercedes ezúttal (is) örömmel passzolja át nekik a favorit szerepét. Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Toto Wolf és Niki Lauda Monza óta hangoztatja, nem utaznak vérmes reményekkel Szingapúrba, a tanácsadó félig tréfásan még azt is kijelentette, biztos vereség vár rájuk.




Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen (Fotó: XPB) Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)


Szavaikat azonban érdemes fenntartásokkal kezelni. A csapat mérnökei évek óta jeleskednek a problémaelemzésben és -megoldásban, Monaco és Magyarország óta pedig már telt el annyi idő, hogy találjanak olyan megoldásokat, melyek javítják a nagy leszorítóerős csomagjuk működését. Monza is villantott pár erre utaló jelet: a W08-as nemcsak motorerejének köszönhette kiemelkedő teljesítményét, a lassú kanyarokban is a legjobbnak bizonyult, ráadásul a csapattagok is azt nyilatkozták, sikerült előrelépniük, új beállításokat találniuk a Hungaroring (és Spa) óta.


Még egy ok arra, hogy a Ferrari ne lehessen nyugodt a szingapúri hétvége előtt.


És akkor ott van még az elnök, aki egy éve a túlzott elvárásaival tette görcsössé csapatát. Sergio Marchionne a hazai futamról távozva cseppet sem volt boldog. Kijelentette, valamit csúnyán elszúrtak Belgium után, és ez nem tolerálható egy ilyen kiélezett harcban. Javítaniuk kötelező.




Sergio Marchionne (Fotó: XPB) Sergio Marchionne (Fotó: XPB)


Miközben a Mercedes számára Szingapúr egy teszt lesz, ami megmutatja, mennyit sikerült javítaniuk gyenge pontjukon, a Ferrari számára jóval nagyobb a tét. Nekik ez nem egy erőfelmérés, hanem egy futam, amit kötelező megnyerni. Amin az első hely megszerzése nem egy fordulópontot hozó vívmány lenne, csupán a minimális elvárásnak való megfelelés. Annak megakadályozása, hogy a Mercedes valóban megfordítsa a bajnokság menetét. A vesztenivalójuk most több, mint amennyit ezen a futamon nyerhetnek.


Az élet persze mindig közbeszólhat egy váratlan fordulattal, ám ettől még nagy a nyomás a Ferrarin Szingapúr előtt. Az esélyesség terhe, a Mercedes tempója, a főnöki elvárások és a bajnoki helyzetük is nehéz súlyként nehezedik rájuk. El kell bírniuk.


De Sebastian Vettel megmondta: „A könnyű túl unalmas!”