Újabb válás kilátásban: a Renault 2018 után szakít a Red Bull-lal?

Csak egy évig vállalja a Renault, hogy egyszerre látja el motorral a Red Bullt és a McLarent? Brit és német sajtóértesülés szerint a franciák jövőre ajtót mutatnak az energiaitalosoknak…

Red Bull (Fotó: Charniaux / XPB Images)

2018-ban véget érhet a Red Bull és a Renault összességében sikeres, ám az utóbbi években inkább viharos kapcsolata? A brit Daily Mail arról számolt be, hogy miután a motorgyártó nemrég megállapodást kötött a McLarennel, úgy döntött, csak átmenetileg, a következő szezonban hajlandó arra, hogy gyári csapata mellett mindjárt két nagy istállónak is motort biztosítson.


A bulvárlap értesülését később a jóval megbízhatóbb forrásnak számító német Auto Motor und Sport is megerősítette. Tudomásuk szerint a Renault az utóbbi időben lefolytatott trágyalások után már közölte a Red Bull-lal, hogy szeretnék, ha a következő lenne a partnerségük utolsó éve, azaz nem kívánják meghosszabbítani a jövőre lejáró szerződésüket. Ez a franciák vezetőségének döntése.


Bár a két fél 2010 és 2013 között legyőzhetetlen párost alkotott és valamennyi világbajnoki címet bezsebelte, a jelenlegi motorformula 2014-es bevezetése erősen próbára tette a kapcsolatukat. 2015 nyarán közel kerültek a végleges szakításhoz, ám miután egyetlen gyártó sem kívánt motort adni a Red Bullnak, mégsem került sor a szerződésbontásra.


Az osztrákok azóta TAG Heuer „álnéven” használják a V6-osokat, melyeket idén is sokat kritizáltak, miután megbízhatóságuk rossz volt. Christian Horner nemrég kritikán alulinak nevezte a Renault által nyújtott szolgáltatást, pedig a gyártó azóta külön intézkedéseket vezetett be csak a Red Bull kedvéért, hogy elejét vegye az újabb hibáknak.




Max Verstappen kiesése Montrealban (Fotó: XPB) Max Verstappen kiesése Montrealban (Fotó: XPB)


A Renault számára a McLarennel kötött megállapodás kínálhat lehetőséget a Milton Keynesszel történő válásra. A Red Bull-lal való együttműködést eddig a motorjuk fejlesztése és a saját gyári istállójuk erejének felmérése szempontjából is hasznosnak ítélték, ám hasonló mércét mostantól Woking jelenthet számukra, miközben a McLaren esetében nem kell kiállniuk a folyamatos nyílt kritikákat és támadásokat sem.


E híreket hivatalosan egyelőre nem kommentálták, ám amennyiben útjaik szétválnak a Renault-val, a Red Bull helyzete a kényelmesből hamar a kellemetlenbe fordulhat át: ahelyett, hogy a teljesítménytől függően választhatnának a Renault és a Honda közül 2019-re, ha folytatni akarják, muszáj lesz a japánok erőforrását használniuk, aminek versenyképessége körül lehetnek kérdőjelek.


Mindez csak tovább növeli a Red Bull körüli bizonytalanságot. Mostanában egyre többet beszélnek arról, hogy Dietrich Mateschitz 2020 után már nem biztos, hogy folytatni akarja az F1-es projektet. Régóta egy kevésbé technológiacentrikus, olcsóbb és független gyártókat is a sportágba csalogató szabályrendszert követelnek, és már többször jelezték, ha ezt nem kapják meg, kiszállhatnak. A héten felröppent a hír, miszerint a csapatukat a 2021-től az F1-be vágyó Porschénak/Volkswagennek adhatják el.


Motor Racing - Formula One World Championship - Italian Grand Prix - Race Day - Monza, Italy


A 2019-es motorváltás már csak emiatt is túl korán jöhet számukra, hiszen az új motorformula bevezetéséig két évet még végig kell versenyezniük valamilyen motorral. E bizonytalanság pedig versenyzőfronton is visszaüthet: Max Verstappen és Daniel Ricciardo már mindketten jelezték, ha 2018-ban nem kapnak esélyt harcba szállni a bajnoki címért, új csapatot keresnek.


A McLaren, a Renault, a Honda és a Toro Rosso a megállapodásaikról hivatalos tájékoztatást a Szingapúrból érkező hírek szerint csak pénteken, az első szabadedzést követően adnak. Akkor talán a Red Bull sorsáról is többet megtudhatunk.