Toro Rosso-Honda: gyári csapat lett az egykori Minardiból!

Új gyári csapata van a Forma–1-nek! A Toro Rosso eddigi története talán legnagyobb horderejű szerződését kötötte meg a Hondával.

Toro Rosso (Fotó: Red Bull)

Pénteken Szingapúrban végre hivatalossá vált, hogy az F1-be 2015-ben visszatérő Honda a McLaren helyett a Toro Rossóval viszi tovább projektjét 2018-ban. A felek által kiadott közleményből csupán az derül ki, hogy több évre írták alá új motorbeszállítói szerződésüket, pletykák szerint megállapodásuk 2020-ig szól.


A motorgyártó kiemelte, a Toro Rosso 2018-nak a gyári csapatukként vághat neki, tehát az egykori Minardi lesz a Mercedes, a Ferrari és a Renault után a mezőny negyedik gyári istállója, vélhetően élvezve a Honda anyagi támogatását, valamint az ingyen motor előnyeit, mely kiváltságok eddig a McLarent illették.


„A Toro Rosso egy nagy tapasztalattal bíró gárda, fiatalos lendülettel, akik a múltban a jövő sztárjait nevelgették” – nyilatkozta Hacsigo Takahiro, a Honda Motorsport első embere. „A Honda már nagyon várja, hogy az új F1-es fejezet elkezdődjön velük. Szeretném továbbá kifejezni a hálámat a Liberty Media és az FIA felé, akik együttműködtek velünk, hogy létrejöhessen ez a kapcsolat. A Honda és a Toro Rosso egy csapatként fog dolgozni a fejlődésért, a sikeres jövőért.”




Franz Tost (Fotó: Red Bull) Franz Tost (Fotó: Red Bull)


Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke izgalmas újrakezdésről beszél. Csapatának három éven belül a mostani már a harmadik motorpartner-váltása, ez idő alatt a Renault és a Ferrari erőforrásaival is versenyeztek. „A csapatnál mindenki várja már, hogy együtt dolgozhasson a Hondával. Amióta Honda Szoicsiro felbukkant a motorversenyeken, a versenyzés központi részét képezte a cég történetének. Ez egy izgalmas kihívás, és remélem, hogy mindkét fél jó üzletet csinált, és mostantól együtt fejlődünk. A Hondának nagy múltja van az F1-ben, 1964-ben bukkantak föl először a sportágban a saját csapatukkal. Aztán motorbeszállítóként öt egyéni és hat konstruktőri bajnoki címet nyertek. Az örökségükre és a közös munkába vetett bizalmunkra alapozva hisszük, hogy gyümölcsöző lesz a jövőnk.”


James Key, a Toro Rosso technikai igazgatója nagy lehetőségeket lát az új partnerségben. Faenzában már elkezdték a 2018-as autó tervezését, és a mostani motorcsere felgyorsíthatja ezt a folyamatot. „Örülünk a kínálkozó lehetőségnek, és máris megkezdjük a munkát” – bocsátotta előre a szakember. „Ez inkább csak alkalmazkodás kérdése, a terveinket csak módosítani kell, nem teljesen megváltoztatni. Már zajlanak az új dizájn előkészületei és a gyártás is. A Hondával közösen mindent elkövetünk, hogy tartani tudjunk minden határidőt.”




James Key (Fotó: Red Bull) James Key (Fotó: Red Bull)


A Toro Rosso nem először szembesül a motorváltás kihívásaival – erre most több idejük lesz, mint amikor két éve a Ferrarit választották. „A motor beépítésének módját tervezzük újra, anélkül, hogy ez komoly hatással legyen a már zajló 2018-as fejlesztésre. Az autó felépítése az erőforrás szükségleteinek megfelelően módosul, a karosszériánk és a váltónk dizájnját pedig jelenleg is vizsgáljuk, hogy alkalmazkodni tudjunk. A Hondával szorosan együttműködünk, hogy a maximumot hozhassuk ki a csomagból. Stabil és tevékeny partneri kapcsolatot várunk a hondás kollégákkal” – fogalmazott Key.


A Toro Rosso és a Honda kapcsolata tehát több évre szól, mindez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy Faenza hosszú távon élvezheti a gyári csapatok kiváltságát. A Red Bull állítólag 2019-ben szintén a japánok V6-osára válthat, mivel a McLarennel megállapodó Renault nem kívánja meghosszabbítani szerződésüket.