Meghiúsult Kubica-teszt növelheti Di Resta esélyét a Williamsnél?

Egyelőre nem garantált Robert Kubica williamses tesztje, ami más jelölteket hozhat helyzetbe 2018-ra. A Toro Rosso versenyzőkérdése belügynek tekinthető; miközben a Saubernek el kell döntenie, mer-e nem kizárólag üzleti alapon választani.

Még négy istállónál vannak kiadó helyek 2018-ra, ám miután Fernando Alonso várhatóan hamarosan megállapodik a McLarennel a folytatásról, az igazi kérdést az jelenti, kik alkotják majd a Williams, a Toro Rosso és a Sauber jövő évi párosát. Ahogyan az lenni szokott, jelöltből több van, mint ülésből. Az előbbi csapatnál csak Lance Stroll helye biztos, az utóbbi kettőnél még egyik versenyzőé sem.



Williams


A legkapósabb hely kétségkívül a Williamsé. Egyes források szerint háromra szűkült az esélyesek létszáma: vagy megtartják az eredetileg csak ideiglenesen visszahívott Felipe Massát, vagy vállalják Robert Kubica alkalmazásának kockázatát, vagy adnak egy esélyt az F1-ben utoljára 2013-ban versenyző Paul di Restának.


Tekintve, hogy a csapat korábban még Fernando Alonsónak is ajánlatot tett, és más versenyzőkre is figyel, egyértelműnek tűnik, hogy Massa kapcsán van bennük némi kétely. A brazil mindenesetre nem aggódik, s elárulta, számára már csak két út létezik: vagy marad a Williamsnél, vagy keres másik sorozatot. „Hacsak nem dönt valaki úgy, mint Rosberg, akkor így lesz. De nem hiszem, hogy erre sor kerül. Körülnéztem máshol is, de azok a csapatok, amelyeknél érdeklődtem, más irányt választanak a versenyzők terén” – erősítette meg, hogy a többi F1-es csapattal már nem folytat tárgyalásokat. „Még egyeztetünk a Williamsszel, aztán kiderül, hogy akarnak-e vagy sem. Szeretném, hogy jobb évem lehessen jövőre, mint a mostani.”




Felipe Massa (Fotó: XPB) Felipe Massa (Fotó: XPB)


A másik opciót Robert Kubica jelentheti Paddy Lowe-ék számára, aki Carlos Sainz érkezésének bejelentésével megszakította a kapcsolatot a Renault-val. Marketingszempontból és a lengyel tehetségét, személyiségét ismerve is jó választásnak tűnne ez az út, ám az egyszeres futamgyőztes kapcsán még mindig ott a kérdés, hogy korlátozott mozgású sérült karjával képes-e egy teljes szezonon keresztül csúcsszinten teljesíteni.


Nemrég felröppent a hír, hogy ennek kiderítéséhez a Williams tesztet ajánlott Kubicának egy 2014-es autóval. Hivatalos információ erről nincs, ám a Motor Sport magazin szakírója, Mark Hughes úgy tudja, az eredetileg múlt hétre Szuzukába tervezett gyakorlásból semmi sem lett. A Williams még a Szingapúri Nagydíj előtt szállította el a három évvel ezelőtti autóját a japán pályára, amelyet Szingapúrt megelőzően, majd azt követően is kibérelt a csapat két napra Lance Stroll számára. Ez utóbbi teszten a második napon Kubicának is lehetőséget akartak biztosítani, hogy összevethessék teljesítményét a kanadaiéval, ám a tesztet finanszírozó Lawrence Stroll végül úgy döntött, fiának mindkét felkészülési napra szüksége van.


Kubica dolgát tovább nehezíti, hogy az autót ezt követően Austinba szállították egy újabb Stroll-tesztre. Tekintve, hogy e gyakorlásokat nem az istálló, hanem versenyzőjük apja fizeti, pillanatnyilag úgy fest a helyzet, hogy Kubicának csak egy európai pályás tesztre nyílhat lehetősége a másik 2014-es géppel, és arra is csak akkor, ha talál hozzá támogatót.




Robert Kubica sajtótájékoztatója a magyarországi renault-s tesztje után ( Fotó: Xpbimages.com) Robert Kubica sajtótájékoztatója a magyarországi renault-s tesztje után ( Fotó: Xpbimages.com)


Hughes szerint mindez egy harmadik jelölt, Paul di Resta esélyeit növelheti, aki már most is a csapat alkalmazásában áll tartalékversenyzőként, és aki a Magyar Nagydíjon elég jó teljesítménnyel rukkolt elő Felipe Massa helyetteseként ahhoz, hogy meggyőzze az istálló vezetőit, a négyéves kihagyása ellenére még ma is képes lenne magas szinten versenyezni az F1-ben. A DTM-ben versenyző skót számára aligha okozna nehézséget, ha választania kellene a német túraautózás és az F1-es visszatérés között...


Az Autosport úgy értesült, a Williams már leszűkítette jelöltjei névsorát e három versenyzőre. Ám rajtuk kívül is van még érdeklődő. A Renault által lecserélt Jolyon Palmer édesapja, Jonathan például úgy véli, még a fia is jó eséllyel pályázhat Massa helyére. „Ha úgy teljesít, mint Szingapúrban vagy a spái időmérőn, el tudom képzelni, hogy lesz esélye a Williamsnél” – nyilatkozta a korábbi versenyző. Azzal persze ő is tisztában van, hogy sok versenyzőt vonz a grove-i lehetőség. „Nem tudom, talán Massa marad. A csapatok folyton más iránt érdeklődnek, és gyakran változik a véleményük. Van, hogy élénkül az érdeklődésük, máskor lankad, és van, hogy abból a képből indulnak ki, amelyet a sajtó alakított ki egy versenyzőről.”


Ez utóbbi kapcsán megjegyezte, Jolyon 2017-es teljesítményét erősen meghatározta idei pechszériája, az állandó technikai hibák. „Nagyon-nagyon nehéz volt, de kemény fából faragták. Még mindig a kezében van a sorsa. Ha én a Williamsnél dolgoznék, figyelembe venném a szingapúri teljesítményét. Az tökéletes válasz volt minden kérdésre” – kampányolt Jolyon mellett.



Toro Rosso


Akárhogy is alakul a Williams versenyzőhelyzete, annak aligha lesz hatása a Toro Rossóéra. A Red Bull B-csapatának hivatalosan még nincs versenyzője 2018-ra, ám helyzetük jóval egyértelműbbnek tűnik, mint a grove-iaké. Carlos Sainz távozásával egy üres ülésük és egy új versenyzőjük már biztosan lesz, és ez nagyban növelheti a múlt évi lefokozása után stagnáló pályára állt Danyiil Kvjat esélyeit a maradásra.


A másik autóba legjobb eséllyel az idén a japán Super Formula-sorozat parkolópályájára állított Pierre Gasly pályázik – a Red Bull-utánpótlásgyár pillanatnyilag egyetlen F1-re megérett „termékeként”. „Pierre Gasly GP2-es bajnok, jelenleg pedig futamokat nyer Japánban. Logikus lépés lenne őt választani. De még semmi sem biztos” – nyilatkozta Christian Horner Szingapúrban.




Pierre Gasly (Fotó: XPB) Pierre Gasly (Fotó: XPB)


Franz Tost csapatfőnök eközben megjegyezte, talán még a Honda által támogatott Macusita Nobuharu is reménykedhet – annak ellenére, hogy a hírek szerint a Red Bull megtartaná saját tehetségkeltetőjének a Toro Rossót. „Pillanatnyilag két versenyképes versenyzőnk van Danyiil Kvjat és Carlos Sainz személyében. Velük fogjuk befejezni az idényt. A Red Bull aztán döntést hoz arról, kik versenyezzenek nálunk. Emellett azonban nyitottak vagyunk arra is, hogy meghallgassuk a partnerünk kéréseit” – fogalmazott az osztrák.



Sauber


A mezőny leggyengébb csapataként a Sauber is sajátos helyzetbe került versenyzőfronton. Miután meggondolták magukat, s a Honda helyett mégis inkább a Ferrarival való együttműködést választották, egyúttal arra is teret nyitottak, hogy a Scuderia B-csapataként az ő felelősségükké váljon „gondozni” az olaszok akadémiájának két legérettebb gyümölcsét, Charles Leclerc-et és Antonio Giovinazzit.


Ha Sergio Marchionnén múlna, mindjárt mindkettejüket a hinwiliek autójába ültetné. Most az a kérdés, a Sauber vezetősége meddig hajlandó elmenni az üzleti érdekű versenyzőválasztással, azaz ragaszkodik-e a tulajdonosokkal jó viszonyt ápoló Marcus Ericssonhoz, és ha nem, meri-e vállalni a kockázatát egyszerre két újonc alkalmazásának.


Az új csapatfőnök, Frédéric Vasseur szerint még egyik kérdésre sincs egyértelmű válasz. Ami Ericsson helyzetét illeti, elmondta: „Hiba lenne csak azért egy versenyzőre építkezni, mert annak kapcsolatai vannak a tulajdonosokkal. Őszintének kell lennünk Marcusszal. Nem fog egyik napról a másikra menni a Sauber újjáépítése, ehhez türelem kell, de a versenyzők már a következő futamon, a következő évben eredményeket akarnak. Ha jövőre olyan autóban akar ülni, amivel dobogós helyezéseket érhet el, a Saubernél gondjai lesznek. Nyíltan fogunk beszélni a tulajdonsokkal arról, mi lenne a legjobb Marcusnak és a csapatnak.”




Pascal Wehrlein és Marcus Ericsson (Fotó: Batchelor / XPB Images) Pascal Wehrlein és Marcus Ericsson (Fotó: Batchelor / XPB Images)


Állítása szerint ahogy a svéd helyzete nem tűnik garantáltnak, úgy Pascal Wehrlein távozása sincs még kőbe vésve. Puszta képességeit tekintve logikus lépés lenne a német megtartása, ám hátrány számára, hogy a Mercedes pártfogoltja. „Természetesen van esélye” – mondta Vassuer. „Már beszéltem vele erről. Pascal tisztában van a csapat helyzetével. Tudom, hogy mire képes, mert dolgoztunk együtt a DTM-csapatnál. Megértem, hogy nem boldog a helyzet miatt, de el kell végeznie a feladatát, hogy bizonyítsa, megérdemli a helyet. Legutóbb nehéz körülmények között végzett nagyon jó munkát. Voltak technikai gondok az autójával, de jól megoldotta, motiválja a csapatot, és csak a munkájára összpontosít. Ez fontos.”


A francia még egy dolgot vár el Wehrleintől és jövőbeni versenyzőjétől, mely szintén befolyással lesz választásukra. „Egy új csapat felépítéséhez nemcsak gyors versenyzőkre van szükség, hanem olyanokra is, akik akarnak ezzel a csapattal együtt dolgozni, akik a helyes irányba kormányozzák a gárdát. A versenyzőinknek meg kell érteniük, hogy egy csapat számára nehézséget okoz háromszázról négyszázötven fősre bővíteni a létszámot. El kell fogadniuk, hogy a folyamathoz türelemre van szükség” – bocsátotta előre.