Bárcsak szenvedhetnének még! Az utolsó szeánsz az F1 szaunájában

A fizikai szempontból talán a legnagyobb kihívást jelentő helyszínét veszti el a hétvégi futammal a Forma–1 mezőnye. Lewis Hamilton szerint nagy kár Malajziáért.

Fernando Alonso a pályafutása egyik legnehezebb versenyének számító 2005-ös Maláj Nagydíj után (Fotó: XPB)

A búcsúzásról is szól a Forma–1 következő hétvégéje, hiszen utoljára rendezik meg a naptárnak 1999 óta részét képező Maláj Nagydíjat. E döntést a szervezők hozták meg, akik már áprilisban közölté, hogy hiába van még egy évre szerződésük a királykategóriával, nem akarnak több versenyt.


Najib Razak maláj miniszterelnök e döntésüket a csökkenő nézőszámmal és bevétellel magyarázta, melyek a magas rendezési költséggel együtt már nem teszik kifizetődővé országuk számára a nagydíjat.


A sepangi pálya Hermann Tilke első, és talán az egyik legjobb alkotása, mely 1999 óta számos emlékezetes verseny és történet helyszíne volt, melynek köszönhetően valódi otthonává vált a Forma–1-nek. A nézőknek jó versenyekkel, a mezőny tagjainak pedig élményekkel szolgált, vonalvezetését és a körülmények jelentette kihívást egyaránt kedvelték a versenyzők.


A 2014-es győztes, Lewis Hamilton már csak emiatt is sajnálja, hogy búcsúzniuk kell Malajziától. „Nagyon szomorú belegondolni, hogy ez lesz az utolsó verseny. Ez a pálya jelenti a legnagyobb kihívást az autók és a csapatok számára is, szóval kijelenthető, hogy a naptár egyik, ha nem a legnehezebb versenyét veszítjük el, amit nehéz lesz pótolni” – fogalmazott a Mercedes versenyzője egy malajziai szponzoreseményen.




Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


Az F1 már két hete Szingapúrt is az idény egyik legnehezebb futamának nevezte, ám a napfényes malajziai megmérettetést sokan még annál is nehezebbnek tartják. A verseny idején a pilótafülkében gyakran szökik 50 Celsius-fok fölé a hőmérséklet, ami a 70%-os páratartalommal és a tempós kanyarok jelentette erőhatásokkal kiegészülve alapos erőpróbát jelent a résztvevőknek.


„Malajziában versenyezni olyan, mintha egy gyengébb szaunába mennénk” – állapította meg Valtteri Bottas. „Csak itt az egész felszerelésünk rajtunk van a sisakkal együtt, és maga az autó is forró. Még az ülés is meleg, de körbevesz az elektronika is, aminek köszönhetően igazán meleggé válik a pilótafülke.”


Hogy az extrém körülményekhez alkalmazkodni tudjanak, a versenyzők rendszerint a megszokottnál korábban érkeznek a helyszínre vagy a térségbe. „Eltart három-négy napig, mire a testünk megszokja a meleget. Egy kis edzéssel kezdesz, hogy hozzászokj az izzadáshoz. Nem tudjuk úgy kiállni a forróságot, mint a helyiek, de ezekben a napokban akklimatizálódunk, ami meghatározó” – magyarázta Bottas.


A maláj versenyen a Mercedes szerint a versenyzők szívverése akár a 170-et is elérheti percenként, miközben testük 1500 kalóriát éget el. A három liter víz kiizzadásával a testtömegük 5%-át veszítik el, így folyamatosan gondolniuk kell a kiszáradás veszélyére.




Valtteri Bottas (Fotó: XPB) Valtteri Bottas (Fotó: XPB)


„A legfontosabb, hogy kellő mennyiségű folyadékhoz juss” – magyarázta Bottas, aki két hete Szingapúrban elromlott itatója miatt látásproblémákkal küzdött a verseny végén. „Ha csak egyszer is elfelejtesz inni, utána nagyon sokáig tart, mire újra rendbe jössz. Vizet és sportitalokat is fogyasztunk, hogy megfelelő szinten tartsuk magunkat.”


Malajzia az a helyszín, ahol az F1-ben elsők között használták a hűtőmellényeket a rajt előtt. A finn versenyző elmondása szerint ezek csak kellemes hűvös hőmérsékletet biztosítanak, nem jeges védőfelszerelésekről van szó. „Inkább elveszik a forróságot ahelyett, hogy hűtenék a testedet. Még ha csak 0,4 fokkal is hűtik le a tested, a verseny végén ez is sokat számít.”




Sebastian Vettel és  a hűtőmellény (Fotó: XPB) Sebastian Vettel és a hűtőmellény (Fotó: XPB)


Mindezek alapján nem csoda, hogy a versenyzők többsége a téli felkészülése során is úgy edz, hogy még a malajziai körülményeket is kibírja. „Malajzia fizikai szempontból még Szingapúrnál is keményebb, igaz, itt nagyobb hűtést kapunk a hosszú egyenesek miatt” – állapította meg Romain Grosjean. „Itt több gyors kanyar van, amelyekben nagy erőhatások érnek, és emiatt igazán harcolnunk kell az autóban. Emellett fontos a mentális felkészülés is, mert amikor fizikálisan szenvedsz, muszáj higgadtnak maradnod. Olyan ez, mint amikor egy hegyen tekersz fölfelé a kerékpárral, és közben valaki folyamatosan beszélgetni próbál veled, vagy állandóan csörög a telefonod. Hamar dühbe gurulhatsz, mert fáradt vagy.”


„Szerintem ez az év legnehezebb versenye, mert Szingapúr lassabb. Hatalmas kihívás ez egy nagyszerű pályán, és ha jó az autód, elképesztő élmény is egyben.”


Kihívás és élmény, amit idén utoljára tapasztal meg az F1 mezőnye. A szép emlékek és a nagyszerű versenyek mellett már csak emiatt is kár Malajzia elvesztéséért.




Kimerült dobogó: Fernando Alonso 2005-ös sikere alkalmával az itatója meghibásodása miatt csak szenvedett az utolsó 20 körben (Fotó: XPB) Kimerült dobogó: Fernando Alonso 2005-ös sikere alkalmával az itatója meghibásodása miatt csak szenvedett az utolsó 20 körben (Fotó: XPB)