Nyugtalanító ez a szerencse – válságértekezlet a Mercedesnél

Helmut Marko szerint az utóbbi hetekben egyszerre volt nekik karácsony, húsvét és születésnap, ünnepi hangulat helyett mégis csak komor arcokat láthattunk a Mercedesnél Malajziában. Feltárták aggasztó gyengélkedésük okait.

Valtteri Bottas és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Viszonylag ritka, hogy egy bajnoki pontelőnyét tovább növelő csapat, amely az utolsó négy hétvégén három győzelmet aratott, amolyan válságértekezletet tartson. Sokat elmond a Mercedes abszurd helyzetéről, hogy ők most erre kényszerültek Malajziában. Hiába ugyanis Lewis Hamilton pole pozíciója és második helyezése, kezdi igazán aggasztani őket, hogy az utóbbi időben pusztán a szerencséjüknek köszönhették sok pontjukat.


Toto Wolff szerint nem áltathatják magukat azzal, hogy minden rendben. „Ebben a sportágban kegyetlennek kell lenni. Elfogadjuk a pontokat, ahogy a Ferrari is ezt tette volna. De attól nem leszek boldog, hogy valaki más balszerencséjéből és gyengébb teljesítményéből kovácsoltunk előnyt. A saját teljesítményünkkel kell foglalkoznunk, és azt kell megvizsgálnunk, miért nem voltunk elég jók. A Ferrari hibái nem rejthetik el azt a tényt, hogy harminc másodpercet vertek ránk a versenyen” – hívta föl a figyelmet.



Az eddigi legtanulságosabb megbeszélés


Ennek is köszönhető, hogy a sepangi verseny után egy órával tovább tartott a szokásosnál a csapatmegbeszélésük, mely a résztvevők szerint produktív volt. „Ilyen helyzetekben fejlődik az ember, és az elmúlt öt évben ez volt a legjobb megbeszélésünk. A Ferrari balszerencséjéből előnyt kovácsoltunk, de a Red Bull-lal és a Ferrarival sem tudtuk tartani a lépést, és ez bosszant minket. Tudjuk, hogy az autónk csak nagyon szűk tartományban tudja munkára bírni a gumikat. Most ki kell derítenünk, hogy bizonyos pályákon és bizonyos körülmények között miért nem működik olyan jól” – vázolta Wolff a mérnökök feladatát.


Lewis Hamilton is adott pár tippet a szakembereknek, és egyértelművé tette, szeretné, ha a folytatásban nem érné több meglepő formahanyatlás őket. „Kifejtettem, hogy mit szeretnék a következő nagydíj kezdetekor, és mire van szükségem. Közöltem velük, hogy szerintem hogyan kéne kezdenünk a következő nagydíjat, most elemzik, és megmondják, jól gondolom-e. Örömmel látom, hogy mennyire összetartunk, hogy rendbe tegyük a csomagunkat.”




Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


„Ez volt minden idők legjobb megbeszélése! Egy győzelem után alig beszélünk, most viszont minden részletet kielemeztünk, mindennek utánajártunk, még olyan dolgoknak is, amiről eddig nem is tudtunk. Nekünk, versenyzőknek is sok a mondanivalónk. Most a mérnökökön múlik, hogy Szuzukáig levonják a megfelelő következtetéseket az adatokból, amiket innen a gyárba küldtünk” – nyilatkozta a bajnoki éllovas.


Niki Lauda szerint csakis rajtuk múlik, hogy át tudják-e lépni a saját árnyékukat. „A gumik mindenki számára rejtélyt jelentenek, de az autóról ott van előttünk minden adat. A mérnökurakon áll, hogy értékeljék ezeket” – helyezett nyomást embereire.



A gyengélkedés öt oka


A megbeszélésen arra keresték a választ, pontosan milyen részletek eredményezték az előzetesen várthoz képest gyengébb teljesítményüket. Toto Wolff szerint öt tényező befolyásolja a formájukat: az adott pályán használt leszorítóerő, a pálya hőmérséklete, az aszfalt felülete, a hétvégére választott beállítások, valamint a versenyzők vezetési stílusa.


Az már régóta tudható, hogy a Mercedes annál kevésbé versenyképes, minél nagyobb leszorítóerejű pályán kell versenyeznie. Emiatt a Monacóban és Magyarországon elszenvedett vereségük, de a szingapúri időmérős gyengélkedésük is. Wolff kiemelte, Malajzia ilyen tekintetben a két hosszú egyenese ellenére illeszkedik a mintába. „Monaco, Szingapúr és Magyarország után ez a negyedik a nagy leszorítóerőt igénylő pályák listáján.”


Az előző két hétvégén az is szembetűnő volt, milyen hatása van a Mercedes teljesítményére a hőmérsékleti viszonyoknak. Szingapúrban és Malajziában is egy nap volt, amikor tartották a lépést a Ferrarival és a Red Bull-lal, a hétvége leghűvösebb napja. Két hete a vasárnapi eső segítette ki őket, Sepangban pedig a pár fokkal alacsonyabb hőmérséklet, a felhős idő fedte el problémáikat az időmérőn. Szingapúrban egyébként úgy tűnt, az is kedvez nekik, ha a pálya nincs felgumizódva, ám Malajziában nem így volt: pénteken és az eső után vasárnap sem javultak. Ezt ők a durva aszfaltnak tudták be.


Andrew Shovlin főmérnök az Auto Motor und Sportnak elmagyarázta, miért okoz problémát számukra a felgumizódás. „Ilyenkor az autónk hátsó tengelye kezd el dominálni” – állapította meg. Erre azzal kell reagálniuk, hogy csökkentik a hátsó rész leszorítóerejét, ami viszont csúszkáláshoz és a gumik túlmelegítéséhez vezet. Innentől már nincs kiút az ördögi körből.




Daniel Ricciardo támadja Valtteri Bottast (Fotó: XPB) Daniel Ricciardo támadja Valtteri Bottast (Fotó: XPB)


Hamilton szerint egy olyan alapvető probléma idézi elő a további gondokat, melyet idén már nem fognak tudni megszüntetni. Arra utalt ezzel, hogy a W08-as egyszerűen túl érzékeny, túl szűk tartományban működik, és ha kívül kerülnek ezen, külön életet él az autó eleje és hátulja.


Ezeket a gondokat már csak tetézi a versenyzők stílusbeli különbözősége. A beállítások terén általában nincs jelentős különbség az autók között, ám Malajziában most eltérő aerodinamikai csomagot használtak. Ennek ellenére nem tudták megállapítani, melyik a jobb, mivel Hamilton és Bottas teljesen másképpen boldogul a gumikkal és az egyensúllyal kapcsolatos problémákkal: a brit – főleg egy körön – túl tud lépni  a nehézségeken, csapattársa viszont úgy melegíti túl a gumi futófelületét, hogy oldalfalát nem terheli eléggé, így nem meri feszegetni a határokat, és nem tudja használni a Pirellikben rejlő tapadást.


Wolff úgy látja, ez az öt tényező együttesen lökte őket le a lejtőn az előző két versenyen, és ezt a sikereik és a pontelőnyök növelése közben is észre kell venniük. „Lewis az időmérőn a maximumot hozta ki az autóból, és előnyünkre vált, hogy akkor hűvösebb volt az idő, egy körön pedig ő is kiváló. Egy körön sikerült elfedni az autónk problémáját, mely a versenyen viszont egyértelművé vált. A futamon megint nagy volt a forróság.”



Nem hagyatkozhatnak a Ferrari balszerencséjére


A csapat most mindent elkövet annak érdekében, hogy ne legyen több hasonló kisiklás. Japánban reményeik szerint normalizálódik a helyzetük. „Már várom Szuzukát. Az a pálya teljesen más, remélem, hogy nem lesz több kisiklásunk. Az autónk most hirtelen lett rossz. Arról az autóról van szó, amellyel Silverstone-ban és Monzában mindenkit elsöpörtünk. Az F1-ben gyorsan változhatnak a dolgok. De éppen ettől szép az autósport” – állapította meg Wolff, akinek meggyőződése, nem a Ferrari és a Red Bull hagyta le őket a fejlesztési versenyben, hanem ők teljesítettek alul, s adtak ezzel előnyt nekik.




Valtteri Bottas és Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Valtteri Bottas és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)


Hamilton is arra számít, hogy Szuzukában visszanyerik valódi formájukat. „Szuzuka jóval hűvösebb, a kanyarok is mások, mint Malajziában, más aerodinamikai csomaggal fogunk versenyezni, ezért jobbnak kell lennünk.”


Martin Brundle szerint nincs is más választásuk, ha tartani akarják bajnoki előnyüket. „Szingapúrban szenvedtek, de szerencséjük volt az első kanyaros balesettel. Itt is gyenge volt a tempójuk, és Lewist szerintem ez bosszantja. Elég nagy fordulat volt ez, és ha a Ferrari nem lőtte volna lábon magát, most hatalmas esélye lenne a bajnoki cím elhódítására” – vázolta a csapat helyzetét.