Bottas és Räikkönen is autót tört – a mercedeses így is első lett

Autóját összetörte, az edzés feléről le kellett mondania, mégis Valtteri Bottas volt a leggyorsabb a két finn miatt két piros zászlós megszakítást is hozó szuzukai harmadik szabadedzésen.

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

Elállt az eső Japánban, így szombat délelőtt már csak enyhén nyirkos, de a száraz pályás gumik használatára alkalmas volt a pálya a harmadik szabadedzés kezdetekor. Megfelelő feltételek a száraznak jósolt versenyre való felkészüléshez, melyet pénteken egy piros zászló és az időjárás zavart meg.


A mezőnynek bőven volt mit pótolni. A Mercedesnél a legnagyobb kérdést továbbra is az jelentette, hogy valóban működnek-e a Malajziában nem meggyőző újítások, valamint valós-e a pénteken érzett feljavulásuk. A Ferrari eközben Sebastian Vettel autójába most először építette be a Malajziában használt váltót, melyet a gyári vizsgálatok után teljesen épnek nyilvánítottak, de a pályán még nem próbáltak ki a Lance Stroll-lal történt baleset óta.


Csak pár percnek kellett eltelnie, máris sorra születtek az első köridők. Mindkét Mercedes a lágy keveréken hajtott ki, a Ferrarinál viszont megosztották a munkát. A szuperlágy gumit használó Kimi Räikkönen és a lágy keveréken futó Sebastian Vettel között azonban volt még egy különbség: a finn egy nagyobb leszorítóerőt biztosító hátsószárnyat próbált ki.




Fotó: Formula1/Twitter Fotó: Formula1/Twitter


Míg a vörösök hosszú etapokkal kezdtek, a két Ezüstnyíl máris túlszárnyalta a pénteki legjobb száraz pályás időt. Valtteri Bottas 1:29,055-nel állt az élre, mindössze 14 ezreddel megelőzve csapattársát. A két Red Bull némi fáziskéséssel, csak negyed óra elteltével csatlakozott a riválisokhoz. Max Verstappen a lágy gumin 1:30,389-es, Daniel Ricciardo a szuperlágyon 1:30,839-es körrel kezdett, s zárkózott föl ezzel a két Mercedes mögé 3-4.-nek, miközben mögöttük Fernando Alonso, Sergio Pérez, Felipe Massa és Pierre Gasly következett.


22 perc elteltével a két Mercedes már a szuperlágy gumin tért vissza. Legjobb köridő helyett csak legjobb részidőkig jutottak. Bottas éppen javítani igyekezett, amikor a Spoon-kanyarból kijövet lesodródott a pályáról, majd hosszú métereken át próbálta egyenesben tartani autóját a füvön, mielőtt az elejével és a hátuljával is nekikoccant a szalagkorlátnak. Az eredmény törött vezetőszárny, defektes jobb hátsó kerék és piros zászló lett.


A megszakítás miatt az abszolút legjobb első két szektort futó Hamilton sem fejezhette be a körét, s így ez egyelőre elodázta Michael Schumacher 2006-os 1:28,8-as pályacsúcsának megdöntését.


Az edzés első felében egyébként két másik nagymenőtől is láthattunk vezetői hibát. Vettel a hosszú etapja során látogatta meg a Degner kavicságyát, míg Ricciardo a Spoon-ban hagyta el a pályát. Mindketten menteni tudtak.




Valtteri Bottas (Fotó: Formula1/Twitter) Valtteri Bottas balesete (Fotó: Formula1/Twitter)


A pálya törmelékektől való megtisztítása 9 percre szakította félbe a körözést, ám a mezőnynél több időt veszített a hibázó Bottas, akinél többek közt a sérült padlólemezt és a teljes jobb hátsó részt javítani, cserélni kellett. Számára ezzel az edzés 9 megtett körrel véget is ért.


A többiek számára még újraindult, ám a Ferrarinál ennek csak rövid ideig örülhettek: az ő finnjük miatt jött az újabb piros zászlós megszakítás! A „Jégember” a második Degner-kanyarban követett el hibát. Túl nagy tempóval érkező autója a kanyar közepén megbicsaklott, Räikkönen ellenkormányzott, de egyenest a gumifalba sodródott. A vörös gépnek az első és a hátsó felfüggesztése is sérült a baloldalon.




Kimi Räikkönen hibája (Fotó: Formula1/Twitter) Kimi Räikkönen hibája (Fotó: Formula1/Twitter)


Újabb 4 perces szünet után harmadszor is nekifutottak a friss szuperlágy gumikat kipróbálni vágyó versenyzők. A két McLaren egyből javított, s a top 10-be került, Fernando Alonso az 5. helyre kapaszkodott föl, de javított a két Force India és Nico Hülkenberg is.


Az élmezőnyben Hamilton az első szektorban ugyan még jól állt önmagához képest, a másodikban visszavett, és be sem fejezte körét. Vettel eközben előbb felzárkózott a 3. helyre, majd újabb körével 0,3-re csökkentette a hátrányát a még mindig a lágy gumis idejével élen álló Bottasszal szemben. A két Red Bull továbbra is a 4. és 6. helyen tanyázott, javítaniuk nem sikerült.


Rövid szünet után jöttek az újabb repülőkörök. Vettel és a két Red Bull friss szett szuperlágy gumit kaptak, ám javítani csak a két kék autónak sikerült. Verstappen 1:29,910-es körével egy tizeddel gyorsabb volt csapattársánál, de csak a 4-5. hely jutott nekik. Vettel nem egészen 2 századdal elmaradt önmagától. Hamilton eközben már csak pár lassú kör erejéig tért vissza a pályára.


A nagy hajrá elmaradt, az edzés olyan véget ért, amilyen az egész egy óra volt... A két Mercedes lágygumis körével szerezte meg az első két helyet, és magabiztosan várhatja a folytatást. Úgy fest, a szuzukai hűvösebb idő valóban a kezükre játszik Malajzia után.


A leggyorsabbnak abszurd módon az edzés nagy részét kihagyó Bottas bizonyult, Vettelék ezúttal kevésbé mutattak meggyőző formát, mint péntek délelőtt, igaz, edzésük jelentős részét a versenyre való felkészülésnek szentelték.


A három élcsapat mögött Esteban Ocon volt a legjobb, őt Nico Hülkenberg, Fernando Alonso, Sergio Pérez és Jolyon Palmer követte. A renault-s brit ezredre azonos időt autózott Felipe Massával.


Következő az első téttel bíró megméretés: az időmérő edzést az M4 Sport és az m4sport.hu 7 óra 45 perckor kezdődő műsorában élőben közvetíti!


Japán Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:

 VersenyzőCsapatIdőKülönbségKör
1.Valtteri BottasMercedes1:29,0559
2.Lewis HamiltonMercedes1:29,069+0,01419
3.Sebastian VettelFerrari1:29,379+0,32423
4.Max VerstappenRed Bull-TAG Heuer1:29,910+0,85515
5.Daniel RicciardoRed Bull-TAG Heuer1:30,018+0,96313
6.Esteban OconForce India-Mercedes1:30,109+1,05412
7.Nico HülkenbergRenault1:30,315+1,26019
8.Fernando AlonsoMcLaren-Honda1:30,424+1,36913
9.Sergio PérezForce India-Mercedes1:30,563+1,50812
10.Jolyon PalmerRenault1:30,764+1,70922
11.Felipe MassaWilliams-Mercedes1:30,764+1,70921
12.Stoffel VandoorneMcLaren-Honda1:30,770+1,71518
13.Carlos SainzToro Rosso-Renault1:30,799+1,74423
14.Kevin MagnussenHaas-Ferrari1:30,982+1,92712
15.Lance StrollWilliams-Mercedes1:31,011+1,95620
16.Pierre GaslyToro Rosso-Renault1:31,353+2,29825
17.Romain GrosjeanHaas-Ferrari1:31,459+2,40413
18.Marcus EricssonSauber-Ferrari1:32,579+3,52422
19.Pascal WehrleinSauber-Ferrari1:32,698+3,64321
20.Kimi RäikkönenFerrari1:33,962+4,90712