A Force India a legjobb csapat a Forma–1-ben?

Sorozatban második évét zárhatja a Force India a konstruktőri negyedik pozícióban, két gyári istállót is legyőzve. Mire mennének, ha 200 millióval kisebb lenne a szakadék köztük és a nagyon között…?

Esteban Ocon rövid ideig a Red Bullt, a Mercedest és a Ferrarit is maga mögött tudhatta Szuzukában (Fotó: XPB)

Szuzukai kettős pontszerzésével gyakorlatilag bebiztosította konstruktőri negyedik helyét a Force India. A rózsaszín csapat 81 pontos előnnyel vezet az 5. helyen álló Williams előtt, így alighanem sorozatban második szezonját zárja közvetlenül a legnagyobbak mögött.


Ügyvezető igazgatójuk, Otmar Szafnauer szerint hatékonyság tekintetében nincs jobb náluk a rajtrácson. „Mi vagyunk a negyedik leggyorsabb csapat, és talán a második vagy akár az első legjobb. Csak attól függ, hogyan értelmezzük a ’legjobb’ fogalmát. Mi sokkal kevesebből érünk el többet, mint mások. Számomra ez jelenti a ’legjobb’ definícióját. Persze ha a győzelem határozza meg, ki a legjobb, akkor nem mi vagyunk azok” – elmélkedett az amerikai.


Nyernie egyelőre nem sikerült csapatának, ám ezt nemigen vetheti senki a szemükre. Idén három csapat, a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull osztozott a futamgyőzelmeken – a három leggazdagabb, a pénzelosztási rendszerben is kivételezett gárda. A trió teljesítmény tekintetében is utcahosszal a többiek előtt jár, ami megmutatja, mennyire meghatározza a pénz egy F1-es csapat sikerét. Már csak ezért is nagy tett, amit a fele/harmad akkora költségvetésű silverstone-iak évek óta produkálnak.




Esteban Ocon Daniel Ricciardo és Valtteri Bottas előtt (Fotó: XPB) Esteban Ocon Daniel Ricciardo és Valtteri Bottas előtt (Fotó: XPB)


És ne feledjük, két gyári csapat, a Renault és a McLaren is az általuk vert mezőny tagja! Pedig év elején mindketten abban bíztak, hogy a jobb hátterüket kihasználva majd lehajrázzák őket. A Renault a nyári szünet után is magabiztosan tűzte ki célul, hogy felzárkózik a negyedik helyre az erősorrendben, ám ehhez képest ők az utóbbi időben újra megtorpantak, Esteban Oconék viszont keményen tartják magukat, hála a hatékony fejlesztésnek. „Szingapúr óta nagyot léptünk előre a teljesítmény terén. Az autó teljesen más lett, mint volt” – állapította meg a francia versenyző. „Nagyszerű látni, hogy minden fejlesztésünk működik, és hogy a csapat képes tovább javítani az autót. Ez fantasztikus.”


„Tavaly ilyenkor még mindenki kételkedett, hogy valóban lehetünk-e negyedikek. És nem hinném, hogy bárki is fogadott volna arra, hogy újra negyedikek leszünk” – állapította meg elégedetten a csapatfőnök-helyettes, Bob Fernley, aki szerint 2018-as esélyeiket sem szabad leírni. Igaz, azzal tisztában van, hogy csak idő kérdése, és a két gyári csapat magára talál. „Bolondság lenne alábecsülni, mit érhet el a Force India 2018-ban. Nehezebb lesz, mert fontos, hogy okos legyél, és a szükséges eszközök is kellenek, amik nagyon sok pénzbe kerülnek. Ez megnehezíti a helyzetet, de nem fogjuk föladni.”


Nem véletlen, hogy amikor az igazságtalan pénzelosztási rendszerről esik szó, a Force India neve mindig elhangzik. Ross Brawn is őket emlegeti, amikor arra hívja föl a figyelmet, az F1-nek is szüksége van a maga Leicester Cityire. Hogy a munkájuk eredménye még látványosabb legyen, s hogy a Szafnauer által definiált kétféle „legjobb” fogalom esetükben találkozhasson, ahhoz győzelmekre lenne szükség. Ennek elérési módját pedig mind az F1 vezetése, mind az istálló a költségsapka bevezetésében látja.




A költségplafon bevezetésével gyakrabban láthatnánk ilyen képet? (Fotó: XPB) A költségplafon bevezetésével gyakrabban láthatnánk ilyen képet? (Fotó: XPB)


A tervek szerint a szabályváltozásokat hozó 2021 előtt erre sort is kerítenek: az FIA és a FOM november elején fogja ismertetni a mezőnnyel ebbéli terveit. Pillanatnyilag 150 millió dolláros költségplafont emlegetnek. „Mi még bőven ez alatt vagyunk” – állapította meg Szafnauer. „Talán ez egyáltalán nem lesz ránk hatással, talán a mezőny felére sem lesz hatással. De közelebb hozhat minket egymáshoz. A Force India szívesen tenne egy próbát harmincmilliós költségvetési különbséggel a nagyokhoz képest, hiszen jelenleg kétszázharminc a különbség!”


A pontok tekintetében pedig 156 a Red Bullhoz képest. Mennyivel másabb lehetne a helyzet, ha több meglepő dobogós helyezésre, akár futamgyőzelemre lenne esélyük! Ugyanúgy színesebbé tehetnék a szezont, mint tette elődjük, a Jordan az 1990-es évek végén.