Musorujsag
Élő Eredmények

A Ferrari egyszerűen „túllelkesedte” a bajnoki hajrát?

A Ferrari egyszerűen „túllelkesedte” a bajnoki hajrát?

Speedweek
Túlerőltette a Mercedes üldözését a Ferrari, és a szezonhajrában ennek itta meg a levét – véli a rutinos exmérnök, Pat Symonds. Arról is beszélt, mi a teendő egy ilyen helyzetben.

A Williamstől tavaly visszavonult korábbi technikai igazgató az 1980-as évektől volt oszlopos tagja a Forma–1-nek, mérnökként összesen négy egyéni világbajnoki címet ünnepelhetett a Benettonnál és a Renault-nál. Királykategóriás évtizedei alatt ő is volt már hasonló helyzetben csapataival, amilyenben most a Ferrari van.

Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent az elmúlt hétvégéken sorozatos technikai hibák hátráltatták, melynek következtében a Scuderia 145, a német versenyző 59 pontos hátrányba került, s Austinban azért kell dolgoznia, hogy megakadályozza a Mercedes és Lewis Hamilton korai bajnokká koronázását. Az olaszokat Malajziában egy, a turbóhoz kapcsolódó cső, Japánban pedig egy gyújtógyertya hibája akadályozta a jó eredmény elérésében – mindkét esetben apró, jelentéktelen, beszállítóktól vásárolt alkatrészek okoztak nagy bajt.

Sergio Marchionne elnök nyílt kritikákkal és a minőségellenőrző részleg átszervezésével reagált a problémákra, az viszont egyelőre kérdés, a csapata hogyan fogja kezelni a kialakult helyzetet. Symonds tapasztalatból tudja, mit kell mindenképpen kerülniük. „Sajnos párszor én is átéltem ezt. Egy dolognak biztosan semmi értelme: nem szabad a bűnbakot keresni. Együtt nyertek, együtt veszítetek, a kölcsönös mutogatás kultúrájával nem sokra juthatsz.”

Pat Symonds (Fotó: Batchelor / XPB Images) Pat Symonds (Fotó: Batchelor / XPB Images)

„Ha megnézzük a repülőipart, elmondható, hogy rendkívül biztonságosak a gépek. Ennek oka, hogy ha bármi rosszul működik, a legapróbb részletig megvizsgálják azt. Nem keresik a fekete Pétert, csak a megoldásokat. És ha valaki hibára bukkan, nem kell attól tartania, hogy pellengérre állítják. Egy Forma–1-es autónak pontosan ugyanígy kell kezelni a megbízhatóságát. Ha valaki úgy véli, problémát okozott, engedni kell, hogy reagáljon. Az alaposság kifizetődő” – tanácsolta.

„Ha valakinek – mint Sepangban Sebastiannak –motorproblémája adódik, azonnal át kell vizsgálni a másik autót is, hogy megelőzzék az ugyanilyen hibát. A helyes reakció egy ilyen esetben ez, mindegy, hogy ki hibázott, mindenekelőtt biztosítani kell, hogy a másik autó rendben van.”

Az olasz média hasonló helyzetekben mindig kritikus a nemzet csapatával, és az utóbbi hetek hibái kapcsán többen fölvetették, talán annak köszönhető a Ferrari pontatlansága, hogy túl sokat akart egyszerre. Még a mercedeses Toto Wolff is a fejlődési folyamatuk részének tudja be a hibasorozatot. Szerinte a Scuderia olyan nagy tempóban és mértékben próbálta fejleszteni az autóját és az erőforrását, hogy óhatatlanul becsúsztak az apró bakik.

Sebastian Vettel autója a szuzukai rajtrácson (Fotó: XPB) Sebastian Vettel autója a szuzukai rajtrácson (Fotó: XPB)

„Igen, ez előfordulhat, és már fordult is elő” – ért egyet e fölvetéssel Symonds. „A közelmúltban is láthattunk ilyet, elég csak a Mercedes váltóhibáira gondolni a bajnokság első felében. Ők maguk ismerték el, hogy gyorsabb váltásra törekedtek, és ez okozott számukra nehézséget. El tudom képzelni, hogy a Ferrari is hasonló problémával találta szembe magát, még ha a turbóhiba és a gyertyaprobléma nem is függenek közvetlenül össze. Ha csak egy kicsit növeled a turbónyomást, ha nagyobb lesz a hengerfej terhelése a nagyobb teljesítmény miatt, az mind a megbízhatóság rovására mehet. Egyszerűen fogalmazva: minél többet akarsz kihozni, annál nehezebb lesz biztosítani a megbízhatóságot.”

„Ilyen szempontból célravezetőbb egy kicsit konzervatívabbnak lenni. Az abu-dzabi fináléig, ahol aztán minden kockázatot vállalnod kell” – vélekedett a brit szakember. Végül kiemelte: „A Ferrari hátránya talán nagy, de még messze nem adták fel. Amíg matematikai esélyük van, addig nem is fogják”

A korábbi F1-es versenyző, Timo Glock szerint a labda most már úgyis a Mercedes térfelén pattog, így Vettelék feladata leegyszerűsödött. „Már nincs vesztenivalója. A nyomás a Mercedesen van, mert olyan autót kell biztosítania Lewis számára, amely végigbírja a versenyt. A Ferrari és Sebastian már nincs nyomás alatt. Egyszerűen csak a maximumot kell nyújtaniuk, ennél többet már úgysem tehetnek” – vélekedett honfitársa helyzetéről.

Borítókép: Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

További tartalmak