Aggódjon Alonso! Avagy van, akinek a Honda a mentsvár

Valahogy túlélni a hátralévő egyetlen hétvégét – ez a célja a Renault csapatainak. Úgy tűnik, a Toro Rosso és a gyártó közötti vihar elcsendesült, ám Faenza a történtek után – Fernando Alonso intelmei ellenére – már felszabadítóként várja a Hondát.

Brendon Hartley autója (Fotó: XPB)

Alaposan összerúgta a port Brazíliában a Toro Rosso és a Renault. A francia gyártó azt állította, partnere azért szembesül olyan sok motorproblémával mostanság, mert helytelenül használja erőforrásukat. A kékek erre egy hivatalos sajtóközleménnyel reagáltak, melyben határozottan visszautasították az állítást, majd megvádolták a Renault-t, hogy konstruktőri küzdelmük miatt nem is feltétlenül áll érdekében megfelelő minőségű kiszolgálást nyújtani számukra.


A konfliktust a Red Bull igyekezett elsimítani. Hogy sikerült-e, arról vasárnap a Motorsport-Total kérdezte a Toro Rosso csapatfőnökét, Franz Tostot. „Szerintem igen” – felelte. „Legalábbis nem halottam azóta semmit, ezért úgy tűnik, el van rendezve.”


Nem túl meggyőző válasz, igaz, csapata már nem feltétlenül van rászorulva, hogy jóban legyen a Renault-val, hiszen a következő évben a Honda partnerei lesznek. Nem úgy testvércsapatuk, a Red Bull. „A Toro Rossót komolyabban érintették a problémák, mint a többi csapatot, ezért forrtak az indulatok. Már beszéltünk erről, kiadtuk a sajtóközleményt, most minden rendben van” – állította Helmut Marko, az osztrákok tanácsadója.




Helmut Marko és Franz Tost (Fotó: XPB) Helmut Marko és Franz Tost (Fotó: XPB)


Ami azt illeti, a problémák valóban nem csak a Toro Rossót érintették. Mivel a mexikói után 760 méterével a brazil pálya is viszonylag magasan fekszik a tengerszint fölött, a Renault-motorok Interlagosban is szenvedtek. A két héttel korábbi hibasorozat miatt a gyártó igyekezett kerülni az újabb problémákat, ám ennek ára volt: csapataik visszafojtott teljesítménnyel versenyeztek. Az Auto Motor und Sport szerint 3-4%-kal volt gyengébb a hajtóegységük a megszokottnál.


Ez az eleve meglévő lemaradásukon túl magyarázat arra, a Red Bullnak ezúttal miért nem volt esélye harcolni a győzelemért, s miért maradt el közvetlen ellenfeleitől, a Force Indiától, a McLarentől vagy a Williamstől a Renault és a Toro Rosso. „Ez a pálya karaktere miatt volt, valamint mert eléggé konzervatívak voltunk a motorral” – erősítette meg Christian Horner, aki szerint Max Verstappen azért sem tudta tartani a lépést Kimi Räikkönennel vasárnap, mert a teljesítményhiány miatt jobban igénybe kellett vennie a gumikat a megszokottnál.


Az újabb műszaki hibák elkerülése most mindennél fontosabb a renault-s csapatok számára, a franciák tudniillik a sok gond és a hosszú gyártási idő miatt kifogytak az új motoregységekből. A legrosszabbul a Toro Rosso áll: versenyzői a legproblémásabb MGU-H-ból például már a 8. és 9. példányukat használják. Daniel Ricciardo és a két Renault-versenyző eközben a 6.-nál tart.


„Öt renault-s autó ért célba, és mindegyik hajtóegység egyben maradt. Abu-Dzabit így már büntetés nélkül teljesítenünk kell, még akkor is, ha nem mehetünk biztosra” – nyilatkozta Helmut Marko. „Örülünk, hogy a motorjaink túlélték ezt a versenyt. Amivel most versenyeztünk, azt Abu-Dzabiban is használhatjuk” – lélegzett föl Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is.


Abba viszont nem is mert belegondolni, mi lesz, ha az utolsó hétvégén újabb hibákkal szembesülnek. „Nem szeretnénk eljutni idáig. Körülményes lenne megoldani” – állapította meg. Mivel új egységek nem állnak rendelkezésre, csak a meglévők javítása, vagy a korábbi, már sok kilométert teljesített specifikációk újbóli bevetése lenne az egyetlen megoldás. Ahogy az a Toro Rosso esetéből kiderült, tulajdonképpen már hetek óta ez történik a gyakorlatban.


Horner szerint a Renault embereinek jár is az elismerés. „Amit a Renault-szerelők nyújtanak, az egy kisebbfajta csoda! Hetek óta azzal foglalkoznak, hogy régi elemeket tegyenek versenyre alkalmassá, valamint hogy az egyik autóból a másikba építsék őket” – dicsérte a szerelőket.




Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)


Ez persze távol áll a normalitástól és az érintettek elvárásaitól.


Franz Tost mindenesetre már egy kicsit sem bánja, hogy vége az évnek – és vele együtt a Renault-kapcsolatnak. Bár Fernando Alonso azzal riogatta őket, jobb, ha máris felkészülnek a 2018-as szenvedésre, az osztrák az idei kálvária után már alig várja, hogy megkezdjék a közös munkát a Hondával… Ki gondolta volna, hogy valaki mentsvárként tekint a japánokra?


„Fantasztikus a nyolcadik helyük! Már gratuláltam is hozzá Haszegava úrnak, mert nagyszerű munkát végeztek” – mondta Tost, aki a jelek szerint nem dől be Alonso állításának, miszerint kizárólag a karosszériájuk fejlődésének köszönhető az utóbbi hetekben látott jó formájuk.


Ezen időszak tapasztalatai után persze ő is mondhatná a spanyolnak: van miért aggódnia a 2018-as motorja kapcsán…