Musorujsag
Élő Eredmények

A télre eltiltották a munkától a Renault „beépített” emberét

A télre eltiltották a munkától a Renault „beépített” emberét

Motorsport
Megállapodott a Renault és az FIA arról, hogy a többi csapat fölháborodása ellenére szerződtetett Marcin Budkowski csak megduplázott kényszerszünet után kezdi a munkát Enstone-ban.

Előzetesen talán nem sokan hallották még Marcin Budkowski nevét, mégis a lengyel mérnök lett a 2017-es szezon egyik legnagyobb fogása. Budkowski szeptemberig az FIA alkalmazásában állt, Charlie Whiting versenyigazgató munkáját segítette azzal, hogy a csapatok hozzá fordultak szabályértelmezési kérdésekben, s tőle kértek tanácsot egy-egy technikai megoldásuk legalitása kapcsán.

Miután valamennyi csapat autóiról titkos és részletes technikai információkat kapott, az egész paddock felbolydult, amikor a Renault október elején bejelentette, vezető pozícióba szerződtette a szakembert. A Mercedestől és a Red Bulltól a Haasig mindenki kézzel-lábbal tiltakozott a rájuk veszélyt jelentő igazolás ellen, ám a Renault végül felajánlotta, a svájci jog szerint előírt 3 hónapos kényszerszabadság ellenére csak később állítja munkába új emberét.

Az FIA és a Renault azóta egyeztettek a kérdésben, s most megerősítették, Budkowskira dupla ekkora, féléves kényszerpihenő vár, azaz csak április 1-jével, közvetlenül a melbourne-i idénynyitó után állhat munkába. Így a csapat téli felkészüléséből még nem veheti ki a részét. „Megerősíthetem, hogy mi fog történni: április elsejétől áll munkába Enstone-ban” – nyilatkozta Cyril Abiteboul a Motorsportnak.

Cyril Abiteboul (Fotó: XPB) Cyril Abiteboul (Fotó: XPB)

Ezen időtartam azonban még mindig elmarad a többiek által elfogadhatónak tartott kényszerszünettől. A Mercedes és a Red Bull vezetői szerint egy ilyen pozícióban lévő személyt legalább egy, de akár másfél éves szabadságra kellene kötelezni, mert olyan információk birtokában van, amelyek még az említett időszakon belül felhasználhatók a többi csapat kárára.

Toto Wolffék azért is problémásnak találták az esetet, mert az FIA emberei bizalmi pozícióban vannak, s ahhoz, hogy mindkét oldal megfelelően végezhesse munkáját, nem megengedhető, hogy az istállók titkolózzanak a szövetség előtt, attól tartva, hogy emberük egy csapathoz szerződik.

Az FIA e problémával is foglalkozott a Budkowski-ügy kapcsán, ám Jean Todt elnök szerint a megoldást az istállóknak kell megtalálniuk, mert őket a svájci jog kötelezi a 3 hónapos kényszerszabadságra. „Hogy a csapatok csalódottak voltak? Az FIA volt csak igazán csalódott” – tisztázta a francia, felhívva a figyelmet, őket érintette a legkínosabban az eset. „Amikor tehetséges mérnökök hagynak ott, sosem lehetsz boldog. Ezeket a személyeket a svájci jog szerint szerződtetjük, és vannak korlátaink emiatt. Ez a helyzet a három hónapos kényszerpihenővel.”

„A Renault-val sikerült megállapodnunk arról, hogy ő április elsejével kezd, ami hat hónapot jelent. Ha a csapatok nem elégedettek, akkor a legegyszerűbb, ha kötnek egy megállapodást maguk között, melyben megígérik, hogy nem szerződtetnek FIA-alkalmazottakat és -mérnököket anélkül, hogy betartanának egy minimális kényszerpihenőt. Erről valamennyiüknek meg kéne állapodniuk. Ami minket illet, próbáljuk a legpontosabb szerződéseket megalkotni, hogy védelmezzük magunkat és őket, de ez esetben nem sokat tehetünk” – védekezett Todt.

Borítókép: Renault (Fotó: XPB)

További tartalmak