Musorujsag
Élő Eredmények

Évtizedes hátrányban a Renault az élcsapatokkal szemben

Évtizedes hátrányban a Renault az élcsapatokkal szemben

Autosport, Crash
A legjobbakhoz képest úgy 10 éves hátrányt kell ledolgoznia a gyári Renault-csapatnak Cyril Abiteboul szerint, aki előrebocsátotta, tervük szerint 2018 lesz az utolsó igazi „tét nélküli” évük.

A Renault 2016-ban döntött úgy, hogy újra gyári csapatot indít a Forma–1-ben, s miután a csőd szélére jutó Lotus-istállót vásárolták fel, kezdettől fogva világos volt számukra, hogy sikeressé csak hosszú távon válhatnak. Projektjüket az alapokról kellett kezdeniük, nem egy jó autó építésével: össze kellett állítaniuk a csapat struktúráját, megszervezni a kétlaki (Enstone és Viry-Chatillon) működést, majd bővíteni a csapatot, fejleszteni az infrastruktúrát.

Időigényes folyamatról lévén szó, a vezetőség türelmes, és egyelőre nem pánikol amiatt, hogy csak a középmezőny tagjai, valamint hogy 2017-ben eggyel gyengébb helyen (6.) zártak a konstruktőröknél, mint azt előzetesen tervezték.

Cyril Abiteboul ügyvezető igazgató szerint már csak azért sem siettethetnek semmit, mert sokkal mélyebbről kellett indulniuk, mint azt a kívülálló gondolná: hátrányuk nem csak a Lotus lepusztulásának következménye. „Az előző tulajdonosok nem fektettek sokat a csapatba, de az előző ciklusában a Renault is kihagyott lehetőségeket a modernizációra. Ha visszamegyünk a 2007-től 2009-ig terjedő időszakra, egyáltalán nem voltunk nagyszerűek, és már akkor hiányzott a fejlesztés Enstone-ban” – utalt a még Flavio Briatore nevével fémjelzett korszakukra, mely közvetlenül bajnoki sikereik után következett.

Abiteboul korábban az olasz téves döntésének nevezte, hogy leállította a motorrészlegük fejlesztését a V8-as erőforrások befagyasztása miatt. Szerinte azonban hasonló hibát követett el a márka az enstone-i létesítményük elhanyagolásával is. Ez hatalmas hátrányba hozta őket a gyárukra is sokat költő jelenlegi élcsapatokkal szemben. „Tulajdonképpen 2007, 2008 óta kapaszkodnunk kell, ami csaknem tíz év. Ez idő alatt az F1 teljesen megváltozott” – állapította meg.

Cyril Abiteboul és a Renault boxfala (Fotó: XPB) Cyril Abiteboul és a Renault boxfala (Fotó: XPB)

Hozzátette, most már igen közel vannak ahhoz, hogy forrásaikat tekintve utolérjék a Mercedest, a Ferrarit, a Red Bullt és a McLarent. „Az infrastruktúránk kezd összeállni, az embereink is meglesznek lassan, és a kereskedelmi oldal is. Ez utóbbi nem tűnik túl izgalmasnak, de kell ahhoz, hogy finanszírozni tudjunk mindent. Sikeresek voltunk az új partnerek bevonzásában, ők hisznek a projektünkben, és látják, hogy mennyit fejlődött a gyárunk, de a pályán nyújtott teljesítményünk is.”

A csapat enstone-i technikai igazgatója, Nick Chester csak megerősíteni tudja ezt. 2016 óta csapatuk létszáma 400-ról 600 főre nőtt, és a mostani szezon végére a 700-at is elérheti. „A 2015 vége óta látott növekedésünk jól halad. Nem voltak gondok az egyes részlegek kommunikációjával, egyre többre vagyunk képesek. A bővítések egy részére csak azért van szükség, hogy a részlegek összhangban legyenek, például a tervezőrészleg tudja tartani a lépést az aerodinamikai részleggel és a gyártással. Próbáljuk jól beosztani a forrásainkat, ami kicsit nehéz, de a létszámnövekedés gondok nélkül zajlott.”

„Enstone még nem áll a rivális csapatok szintjén, de haladunk. Sok építkezés az utolsó fázisában jár, februárra el is kell készülniük. Az infrastruktúránk terén elvégzendő munka hetven százalékát már teljesítettük” – festett képet helyzetükről Chester.

Abiteboul előrebocsátotta, az újjáalakulás folyamatának 2018 végére kell lezárulnia, vagyis a mostani lesz az utolsó szezon, melyben még megengedik maguknak, ha nincsenek a legjobbak szintjén. „2017 a fejlődés éve volt, 2018 is ilyen lesz, egy újabb éve az építkezésnek. Év végén viszont szeretnénk kijelenteni, hogy az építkezés folyamata lezárult, egy hároméves projekt volt 2016 és 2018 között, és most következik az a fázis, amikor már támadhatjuk az élcsapatokat. El kell fogadnunk, hogy nem lehetünk tökéletesek, és hogy mindenhez időre van szükség, de közben bizonyítanunk kell azt is, hogy jó úton haladunk” – jelölte ki a célokat a francia vezető.

Borítókép: Carlos Sainz (Fotó: XPB)

További tartalmak