Musorujsag
Élő Eredmények

Eljárt az idő a hangos versenyautók fölött?

Eljárt az idő a hangos versenyautók fölött?

F1i.com
Nem azért halk a Forma–1, mert elrontották, hanem mert túlságosan fejlett? Cyril Abiteboul szerint a hangos autók fölött eljárt az idő, a motorhang kérdése pedig csak egy adott generáció problémája.

2014 óta vita tárgya a Forma–1-es autók gyenge hanghatása, és bár a sportág résztvevői maguk is elismerik, szükség lenne a helyzet javítására, próbálkozásaiknak nemigen volt hatása. A Mercedes már évekkel ezelőtt tesztelte az inkább vicces, mintsem hangos „trombita-kipufogóját”, a motorgyártók pedig hiába állapodtak meg arról, hogy tesznek a hangerő növeléséért, eredménye eddig nem volt.

Idén a Liberty Media legalább a tévénézők élményét próbálja javítani azzal, hogy újfajta mikrofonokat helyez el az autók hátulján, ám bármilyen hangzás is lesz az eredmény, az inkább puszta illúzió, mintsem valódi varázslat.

A probléma az, hogy a gyenge motorhangok eredendő oka 2014 óta gyakorlatilag érintetlen. A V6-osból érkező zajt a turbó és az energia-visszanyerő rendszer tompítja, a hangszínt pedig a korábbi 18 ezreshez képest túl alacsony fordulatszám teszi előnytelenebbé.

A régi sikítás csak a motorkoncepció és/vagy a szabályok megváltoztatásával lenne lehetséges, és a Renault Sport első embere, Cyril Abiteboul szerint ez leegyszerűsíti a kérdést: választani kell, hogy a hangzás vagy a technológia a fontosabb. „Alapvetően el kell fogadnunk, hogy nem kerül sor a hangzás javítására. A hang energia. Ha erőteljes motort akarsz, ami kevés üzemanyagot fogyaszt, akkor a rendelkezésünkre álló energiát kell beosztanunk. Ha az energia egy részét hanggá akarjuk alakítani, nem leszünk túl hatékonyak az energiafelhasználás terén. Ezek egymást ütő célok” – mutatott rá a francia szakember egy rádióműsorban.

Miközben a szurkolók egy része a régi V10, V12-es motorok hangzását sírja vissza, a Forma–1 vezetői és résztvevői már többször egyértelművé tették, a sorozat számára nincs visszaút e motortípusokhoz, mivel azok fölött technológiai szempontból eljárt az idő. Abiteboul szerint ezt jobb elfogadni. „Ez generációs probléma. Hamarosan felnőnek olyan generációk, amelyek már nem is hallották a V10-s és V8-as motorokat. Számukra a csöndes motor lesz a megszokott. Ők más hangokhoz szoknak, például a gumik csikorgásához, a mechanikai kigyorsításhoz, az autó aerodinamikájához.”

„Az a baj, hogy a generációk és a technológia közt van egy szakadék, és ez teszi bonyolulttá a helyzetet. Csak idő kérdése. Talán a Forma–1 változik túl gyorsan, és túlságosan előreszalad. Ezt el kell fogadni.”

Borítókép: A Mercedes 2014-es hangerősítő kipufogója nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket (Fotó: Charniaux / XPB Images)

További tartalmak