Miközben csütörtökön az F1 világa a Mercedes és a Ferrari bemutatójára figyelt, Párizsban a Renault tartott egy rendezvényt, melyre többek között Sean Bratchest, az F1-et tulajdonló Liberty Media kereskedelmi igazgatóját is meghívták. Az amerikai felszólalt a Forma–1 jövőjének témájában, és egyben reagált a Ferrari elnöke, Sergio Marchionne téli kivonulásos fenyegetésére, valamint arra, hogy a Daimler-Benzt irányító Dieter Zetsche is hadat üzent nekik, jelezve, teljes egységet alkotnak a Ferrarival.
Bratches egyértelművé tette, bármilyen indokkal is bírálják a gyártók az F1 jövőjével kapcsolatos terveiket, nem hajlandók csak azért kompromisszumot kötni, hogy a két legnagyobb csapat maradéktalanul elégedett legyen. „Szerintem mindenki számára egyértelmű, mire törekszünk, csak nem mindenki ért velünk egyet. Próbálunk kompromisszumot kötni, hogy kiegyenlítettebbé tegyük a versengést. Ha nem tesszük kiegyenlítettebbé a mezőnyt, a szurkolók hátat fordítanak a sportágnak. És mi azt tesszük, ami a szurkolóknak jó” – nyomatékosította, rámutatva, a gyártók hegemóniája hosszabb távon megölheti a sorozatot.
„Ha megnézzük az angol Premier League-ben szereplő Swansea Cityt, a szurkolóik talán nem gondolják, hogy meg fogják nyerni a bajnokságot. De amikor az Arsenallal, a Chelsea-vel, a Manchester Cityvel, a Tottenhammel vagy a Liverpoollal játszanak, tudják, hogy nyerhetnek, és szoktak is. Mi nem azért vagyunk itt, hogy elégedetté tegyünk résztvevőket, hanem azért, hogy olyan nagyszerűvé tegyük ezt a sportágat, amennyire csak lehet. Ez a célunk. Szeretnénk képlékennyé tenni a határokat, hogy az jól működjön. Nem akarjuk megszilárdítani a rendet, máskülönben az már nem is lenne sport.”
Az eseményen ugyancsak felszólalt Cyril Abiteboul, a Renault Sport ügyvezető igazgatója, aki igyekezett elhatárolni cégét a másik két nagytól, a Mercedestől és a Ferraritól, s nyitottnak mutatkozni a Libertyvel való együttműködésre. „Nem szeretnék ujjal mutogatni más gyártókra, de a Renault még a legnehezebb gazdasági helyzetben is azt kereste, hogyan stabilizálhatná a helyzetet, törődött az enstone-i alkalmazottakkal. Aztán később a Red Bull-lal is a megoldást kerestük. Rendkívül lojálisak voltunk az F1-es közösséghez, és most is próbáljuk kerülni a fölösleges zavarkeltést” – célzott Marchionnéék fenyegetőzésére.
„Leszegett fejjel végezzük a munkánkat, mert az már épp elég nagy kihívás. Az F1 tudatában van ennek, látja, hogy partnerként dolgozunk. Sean láthatja, hogy a csapatunk már negyven éve lojális a Forma–1-hez. Kicsit másképp csinálunk bizonyos dolgokat, mint a többi gyártó. Lojálisak vagyunk a közösséghez.”
Miközben a tervezett új motorszabályokkal korábban elégedetlen franciák ezúttal nyíltan hízelegtek a tulajdonosnak, a Mercedes részéről Toto Wolff ismét kritizálta a Libertyt. Az F1 jövője, változása kapcsán bemutatójukon elmondta: „Egyáltalán nem értem, hogy miért nincsenek már többé rajtrácslányok. Mindig is jónak találtam őket, nem becsültük le vele a nőket. Ausztriában láthattuk, mennyire stílusosan is lehet ezt csinálni. A rajtok időpontjának egy óra tíz perccel való eltolásával sem tudok mit kezdeni, mert nem értem, mi haszna. Az egy órát még érteném: rendben, az F1 egy kicsit eltávolodik az ebédidőtől” – mondta a Liberty legutóbbi két változtatásáról.
A konfliktusok valódi forrását jelentő 2020 utáni szabályok kapcsán viszont úgy fogalmazott: „Pozitív egyeztetéseink voltak a tulajdonossal. Az a kérdés, milyen irányt vegyen a sportág a jövőben. Sok mindenről kell beszélnünk, például a hétvégék menetrendjéről, a pénzek elosztásáról. Még csak az elején járunk, de eddig remekül zajlottak a megbeszélések.”
Az eddigi oda-vissza üzengetésből azért nem egészen ez jött le…