Előre számítani lehetett arra, hogy nem lesz egyszerű nagy tömegeket gördülékenyen eljuttatni közel három évtized után visszatérő Paul Ricard-versenypályára, ám ami pénteken tapasztalható volt pályára vezető utakon, az így is sokaknak meglepetést okozott. Kilométeres dugók alakultak ki, az autók nem haladtak, a szurkolók jó része lemaradt az első szabadedzésről, melyen üresen kongtak a lelátók.
A problémát több tényező idézte elő. Közvetlenül csak egy út visz a pályára, és a nyitónapon azt is csak egy irányban, egy sávban lehetett használni. Emellett a pálya mellett lévő, 25 ezer autó befogadására alkalmas parkolókat is csak sorban nyitották meg, vagyis a következőt csak akkor lehetett használni, amikor az első már betelt.
A helyzet kritikus volt. „A Francia Nagydíj közlekedési koncepciója botrányos” – írta közösségi oldalán az osztrák televízió kommentátora, Ernst Hausleintner. „Totális közlekedési infarktus! Sok ezer szurkoló vett drága jegyeket azért, hogy ma egyáltalán el se jusson a pályáig. Autók tömege F1-es visszatérés helyett Franciaországban – dugókáosz!”
Das Verkehrskonzept @GPFranceF1 #LeCastellet @PaulRicardTrack ist ein Skandal! Totaler Verkehrsinfarkt! Zig tausende Fans mit teuer gekauften Tickets werden es heute nicht mehr zur Strecke schaffen. #Blechlawine statt @F1 Rückkehr nach Frankreich wird zum Stauchaos.
— Ernst Hausleitner (@ernie1c) 2018. június 22.
A sokat látott Peter Windsor még az előző érában is rendszeres vendég volt a Paul Ricard-on, a mai dugóban ülve eszébe is jutott pár régi emlék. „Most már emlékszem, miért vették ki a Ricard-t a versenynaptárból: nem lehet megközelíteni az utakon. Bernie megoldása az lett, hogy megszabadult a lelátóktól és ezáltal a tömegektől – most bizonyára csak mosolyog” – írta.
Ah. Now I remember why they took Ricard off the calendar: inadequate access roads. As Bernie’s solution was to get rid of the grandstands, and thus the crowds, he’ll be smiling at today’s chaos,.. pic.twitter.com/G6RdpMJZXy
— Peter Windsor (@PeterDWindsor) 2018. június 22.
Kollégája, Dieter Rencken ezen elgondolkodva megjegyezte: érdekes, hogy a pályát tulajdonló Ecclestone e problémák ismeretében is aláírta az új F1-es szerződést a Francia Nagydíjra. A dél-afrikai szakíró ezenkívül megtudta, volt, aki 70 kilométert 2 óra 40 perc alatt tett meg, majd az utolsó 10 kilométerre újabb 2 órára volt szüksége…
Mindezek után a szervezők kénytelenek voltak tenni valamit, és egy kiadott közleménnyel próbáltak reményt kelteni. „A helyzet megoldása érdekében a szervezők a következő intézkedéseket tették: egyszerre megnyitottak minden elérhető parkolót, időszakosan megduplázták a használható sávok számát azokon az utakon, amelyek a pálya közvetlen közelében haladnak. A helyzet fokozatosan javul. A forgalom leginkább tíz és tizenegy óra között sűrű” – állt az F1 által kiadott tájékoztatásban.
Sok szurkolót, aki 10 év után először szeretett volna Franciaországban szabadedzést látni, azonban ez már nem vigasztal. Úgy tudni, a káosz láttán sokan döntöttek úgy, hogy inkább föladják a próbálkozást, és visszafordulnak.
A helyzetre a szervezők egyébként előzetesen is számítottak. A gyér infrastruktúrának köszönhető például, hogy csak 65 ezer férőhelyesre építették a pályájukat, holott az legalább 20 ezerrel több embert is vendégül láthatna. Ezzel tudatosan próbálták visszafogni a tömeget és javítani a közlekedési helyzetet. Egyelőre nem úgy tűnik, hogy sikerrel jártak.
Az F1 elnöke, Chase Carey mindenesetre így is maga volt az optimizmus. A dugó kapcsán kijelentette: „Nagyszerű, hogy ilyen népszerűek vagyunk. Nagy tömeg érkezett pénteken, és ez egyre csak nagyobb lesz a hétvége folyamán. És mindannyian jól fogják érezni magukat” – állapította meg. Kár, hogy a tömeg elsőre nem a lelátón ülve szórakozott jól…