A sor végére küldi a Honda a távolba bámészkodó Renault-t?

Hiába a Honda gyors közeledése, az eltérő célok miatt még nem esik pánikba a Renault. Ám hozzáállásával kockázatos játékot játszik.

Toro Rosso, Renault (fotó: XPB)

Miközben a Renault harmadik idei motorfejlesztése nagyjából 0,2 másodpercet hozott körönként (a Red Bullnak), a Honda először Szuzukában élesben kipróbált 3-as verziója a Red Bull-tanácsadó Helmut Marko szerint több mint fél másodpercet. A két gyártó korábban nem volt egy szinten, így az eltérő mértékű előrelépés önmagában még nem sokat jelent. Csakhogy a hírek szerint a japánok hajtóegysége javult akkorát, hogy azzal már lehagyták a francia riválisukat.


Ha az előzés tényét nem is ismerik el a Renault-nál, azt igen, hogy a Honda sokat fejlődött 2018-ban. Cyril Abiteboul Japán előtt a Párizsi Motorshow-n még úgy fogalmazott: „Egyértelmű, hogy a Honda rendkívüli előrelépést tett, javított a megbízhatóságon és a teljesítményen is.” Szuzukában viszont már azt is megállapította: „A Honda egyértelműen visszatért. Egy szinten vannak velünk.”


Szavaiból ugyanakkor az derül ki, ez most őket kevésbé aggasztja, eltérő céljaik miatt: míg a Hondától a Red Bull már 2019-ben sokat vár el, ők a csapatépítés miatt csak később terveznek csatlakozni az élmezőnyhöz. „A Honda már a jövő szezont célozta meg a fejlesztésekkel, mi ezt nem tehetjük meg, mivel egyes embereink már 2021-en dolgoznak. A Renault tudniillik már negyven éve a sportágban van, és szeretne újabb negyven évet eltölteni benne, így hosszú távban kell gondolkodnunk. A Red Bull már nem része a programunknak, ezért most már megtehetjük, hogy távolabbra is tekintsünk, mert sem Helmut Markónak, sem Franz Tostnak nem kell bizonyítanunk. Mi figyelünk az idei évre, de 2019-re és 2021-re is. Nem kell sietnünk, mert még nem a bajnoki címért harcolunk, és csak 2020, 2021 körül tervezünk a dobogókért és győzelmekért küzdeni.”


E terveik a Mercedes 2014 előtti szemléletmódját tükrözik (nem véletlen, Bob Bell mindkét csapatnál technikai igazgatóként készítette elő az átállást a nagy szabályváltozásokra), és érezhetően a jelenlegi versenyképességükre is kihatással vannak. Mint Abiteboul mondta, a Honda eközben más célokat követ. „A Toro Rosso tökéletes laboratórium a Honda számára, mert ott olyan dolgokat is megtehetnek, amiket a Red Bullnál nem. Az senkit sem foglalkoztat, ha a Toro Rosso kap büntetéseket. A mi teljesítményünk lehetett volna jobb is, de a Red Bull sem csinált túl jó reklámot nekünk.”




Toro Rosso, Renault (fotó: XPB) Toro Rosso, Renault (fotó: XPB)


A Renault tehát nem kapkod. Kérdés, tartható-e ez a nyugalom úgy is, ha szép lassan utolsónak csúsznak vissza a motorgyártók erősorrendjében. Abiteboul tudniillik a gyári Renault mostanság tapasztalható visszaesése láttán azt már elismeri, lemaradásuk főként a motorfejlesztések elmaradásának köszönhető. „Látható, hogy a szoros középmezőnyben a riválisaink abból profitálnak, hogy a Mercedes és a Ferrari csapatai között dúl a fegyverkezési verseny a bajnokságért. Láthattuk a mellékes hátrányát annak, hogy a Ferrari egy időben előnyben volt a Mercedesszel szemben, majd a Mercedes újra felzárkózott. Ennek a Force Indiára, a Haasra és a Sauberre is pozitív hatása volt, miközben mi el vagyunk szigetelve gyártóként.”


Éppen ezért a Honda fejlődését sem szabad félvállról venniük, és meg kel találniuk egy, a mostaninál rövidebb távon is kedvezőbb kompromisszumot. „Nem szabad újra elaludnunk a motorfejlesztés terén jövőre. Muszáj átgondolnunk, hogyan tudnánk egyszerre megfelelni a rövid távú és a hosszú távú céljainknak is” – összegzett a szakember.


A Honda javulását Abiteboul emellett egy másik szempontból még aggasztóbbnak találja, és ennek szerinte nem csak a Renault-ra, az egész F1-re lehet hatása: a megugró költségek szempontjából. „Az előző évhez képest nagyot javultak, de rengeteg pénzt is öltek a programjukba. Ez pedig aggasztó. Egyszer el fogjuk érni azt a pontot, amikor a négy gyártó egyike azt fogja mondani, hogy anyagi szempontból ez már tarthatatlan, nem lehet elkölteni ennyi pénzt. Nem gondolnám, hogy a Forma–1 megengedheti magának, hogy elveszítsen egy gyártót” – figyelmeztetett.


Persze ezen a téren is hazabeszélt kicsit (és ezen a ponton újabb párhuzam van köztük és a sikerkorszak előtti Mercedes között), hiszen arról már korábban nyilatkozott, hogy szeretnék féken tartani gyári csapatuk és motorgyáruk költségeit is. Ennek megfelelően hiába érzékelik jelenleg a hátrányait a teljes autós tesztpad hiányának (amivel rajtuk kívül már mindenki rendelkezik), nem szándékoznak ilyet építeni maguknak, mert azt remélik, hogy 2021-től korlátozzák vagy betiltják annak használatát. Ez  kockázatos játék: 2011-ben a Mercedes is egy költségcsökkentő egyezmény (RRA) várt bevezetését szem előtt tartva alakította ki csapatstruktúráját (kevesebb emberrel), ám miután az ellenfeleik vitája miatt semmi sem lett az intézkedésből, kerülőúton bővítésekre kényszerültek.


Meddig tart a Renault türelme? Egy biztos: minél távolabbi célokra fókuszálnak, a jelen pofonjait annál nehezebb lesz szó nélkül tűrniük.