Musorujsag
Élő Eredmények

Letartóztatták és hamarosan menesztik a Renault ügyvezetőjét

Letartóztatták és hamarosan menesztik a Renault ügyvezetőjét

Reuters, AFP
Őrizetbe vették a Renault F1-es gyári programját újraindító vezérigazgatót, Carlos Ghosnt. Küszöbön a szakember menesztése, melynek akár a csapat életére is hatása lehet.

Csalás és pénzügyi visszaélések gyanújával tartóztatták le hétfőn Japánban a Renault ügyvezető igazgatójaként és a Nissan elnökeként tevékenykedő Carlos Ghosnt. Ellene és az igazgató Greg Kelly ellen egy informátor feljelentése után indult eljárás, aki szerint a két vezető tudatosan a tényleges jövedelménél lényegesen kevesebb összeget jelentett a japán tőzsdén, megszegve ezzel a vonatkozó előírásokat. Ghosn emellett a vád szerint hosszú idő óta vissza is élt a cég vagyonával, és saját céljaira használta azokat. Tokiói irodáját már átkutatták a hatóságok, újabb bizonyítékokat keresve.

Az ügy kipattanására hirtelen zuhanásnak indult a Nissan részvényeinek értéke, a cég ügyvezetője, Szaikava Hiroto pedig jelezte, még a héten kezdeményezni fogja Ghosn eltávolítását. „Összehívom az igazgatósági ülést, és javasolni fogom az elnöki pozíciójából történő menesztését. A három céget (ti. Renault, Nissan és Mitsubishi – a szerk.) nem fogják befolyásolni a történtek, szorosan együtt fogunk működni, hogy minden lehetséges kétséget eloszlassunk” – nyilatkozta az AFP-nek Szaikava.

Ghosnnak tehát a Renault élén sem lesz maradása, és bár ennek rövid távon aligha lesz hatása a Forma–1-es projektjükre, hosszabb távon már annál inkább lehet, hiszen üzleti szemléletmódja alapvetően határozta meg annak alakulását. A brazil gyökerekkel rendelkező libanoni, de francia állampolgárságú üzletembert, aki korábban a Michelinnél dolgozott, 2001-ben nevezték ki a Renault ügyvezető igazgatójának, 2008-ban pedig a Renault és a Nissan elnöke is lett. Utóbbi céget a csődtől mentette meg, aminek köszönhetően nagy elismertségre tett szert Japánban – ám mint azt most Szaikava elmondta, talán túlságosan nagy hatalomra is.

Carlos Ghosn (Fotó: xpbimages.com) Carlos Ghosn (Fotó: xpbimages.com)

2016-ban ő döntött arról is, hogy a Renault F1-es motorbeszállítóból újra gyári csapattá alakul a megszűnés szélére került Lotus-csapat felvásárlásával. Költséghatékony szemléletmódjával nemcsak az autóiparban, az F1-ben is hírnévre tett szert, a Renault csapatként és motorgyártóként az újjáalakulás óta is gondosan ügyel arra, hogy ne költekezzen túl, és hiába a csapatbővítés, költségvetésük ennek köszönhetően a közelében sincs a Mercedes, Ferrari, Red Bull hármas büdzséjének. A 2000-es évek közepén ez a szemléletmód már eredményezett világbajnoki címeket, más kérdés, hogy sokak szerint ugyanennek köszönhető a franciák későbbi drámai visszaesése is. Sokan jelenleg is látják annak legfőbb akadályának, hogy a Renault csatlakozzon a három élcsapathoz, a Red Bull pedig éppen a garasoskodásuk miatt érezte idejét annak, hogy év végén szakítva inkább a költeni hajlandó, elhivatottabbnak mutatkozó Hondával folytassák tovább.

Hogy Ghosn távozásának ezúttal milyen hatása lesz a Renault F1-ben vállalt szerepére, egyelőre kérdéses, a márka háza táján viszont nagy a bizonytalanság mostanság, hiszen nemrég jelentették be, hogy sportprogramjuk elnöke, a közvetlenül Ghosnnak jelentő Jérome Stoll is távozik év végén.

Borítókép: Carlos Ghosn (Fotó: XPB Images)

További tartalmak