„Ő is csak vízzel főz” – Hülkenberg nem ijed meg Ricciardótól

Nem riasztja meg Nico Hülkenberget, hogy 2019-ben egy futamgyőztes élversenyző ellen kell helyt állnia egy olyan csapatban, amit ráadásul Daniel Ricciardo még maga köré is építene.

Nico Hülkenberg és Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)

A Renault csapatát irányító Cyril Abiteboul nemrég egy interjúban a mezőny egyik legjobbjának nevezte a 2019-es párosukat. A sárgáknál már harmadik szezonját kezdő Nico Hülkenberg mellé a hétszeres futamgyőztes Daniel Ricciardo érkezik, aki a Red Bullnál eltöltött öt szezonja során nemcsak sikeres volt, de a mezőny egyik befutott sztárjává, az egyik legnépszerűbb tagjává is vált.


Az F1-ben több mint 150 futam után is még mindig dobogó nélkül álló Hülkenbergnek sosem volt lehetősége egy élcsapatnál bizonyítani tehetségét, és a nyáron éppen egy hazánkban adott interjúban ismerte el, hogy már nem is számít a topcsapatok hívására, ezért a gyári Renault felemelkedésében látja az egyetlen utat a sikerek felé. Hogy a franciák mikorra válnak olyan ütőképessé, hogy Hülkenberg dobogós helyekért és győzelmekért vívjon velük, az egyelőre erősen kérdéses, ám Ricciardo érkezése így is felgyorsíthat egy folyamatot: az ausztrál biztos fokmérője lesz Hülkenberg teljesítményének, és ha helyt tud állni vele szemben, az csak javíthat a megítélésén.


Más kérdés, hogy a Renault nem véletlenül akarta annyira Ricciardót: ők is biztos pontnak tekintik a hétszeres futamgyőztest, aki már bizonyította képességeit, és szavaikból az is kitűnt már, hogy egyfajta húzóemberként is tekintenek rá. „Nagyobb jelenlétet szeretnék a csapaton belül” – ismerte el Ricciardo is, aki részben azért fordított hátat a Red Bullnak, mert ott egyre nehezebben tudott már érvényesülni a csapat által a jövő emberének tekintett Max Verstappen mellett. „Nyilvánvaló, hogy Nico Hülkenberg egy tapasztalt versenyző, aki már elég régóta itt van, de én azt várom magamtól, hogy nagyon gyorsan a csapat szerves részévé válok, és hogy a csapatnak lökést adjon a bennem lobogó tűz, a motivációm. Szeretném lelkesíteni őket, és nem akarok lustálkodni” – vetítette előre Ricciardo a terveit.




Daniel Ricciardo (Fotó: Red Bull) Daniel Ricciardo (Fotó: Red Bull)


Hülkenberget viszont a legkevésbé sem aggasztja, hogy Ricciardo veszélyeztetheti a csapaton belüli helyzetét. „Ez inkább kihívás! Elvégre mindannyian vízzel főzünk. Senkitől sem félek. Természetesen lehet nagyon nehéz a feladat, és talán rá is kell majd kapcsolnom kicsit, de majd meglátjuk, hogy alakul” – mondta a Ricciardo érkezésével rá váró párharcról.


A német a Renault bizalmát az elmúlt két évben mindenesetre kivívta a teljesítményével. 2016-ban Jolyon Palmernek esélyt sem adott, idén pedig Carlos Sainz érkezése Abiteboul szerint magasabb szintre emelte őt. Hülkenberg sokáig legyőzhetetlen volt a tehetséges spanyol számára az időmérőkön, és összességében mind szombatonként (15-3), mind a vasárnap szerzett pontok tekintetében (16 ponttal és három hellyel előzte meg Sainzot) egyértelmű győzelmet aratott vele szemben.


Többeket meg is lepett, mennyire egyoldalú lett a két versenyző 2018-as párharca, ebben viszont az is közrejátszott, hogy Sainzot saját bevallása szerint jobban hátráltatta az idei Renault nehezen kiszámítható viselkedése,. ami miatt képtelen volt a maximumot kihozni belőle a kvalifikációkon. Akárhogy is, Sainz vereségének lehetett köze ahhoz, hogy végül nem őt, hanem Pierre Gaslyt választotta a Red Bull Ricciardo jövő évi utódjának, a spanyol kezét pedig elengedte, és rábólintott a mclarenes szerződésére.


„Nem mondanám, hogy többet vártam tőle” – mondta Hülkenberg Sainzról. „Ő egy nagyszerű versenyző, nagyon versenyképes és gyors. Emellett nagyban hozzájárult a csapat fejlődéséhez is. Remekül ment a közös munka. Az persze fontos jelzés, ha legyőzöd a csapattársad, de a csapat tagjai úgyis többet tudnak arról, mi történt valójában. Ezenkívül az a legfontosabb, hogy a csapat előrébb lépjen.”




Nico Hülkenberg (Fotó: XPB) Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)


Ez utóbbi fontosságát nem véletlenül hangsúlyozta, hiszen Hülkenberg a konstruktőri 4. hely és az alsó ház „bajnoki címét” jelentő egyéni 7. hely megszerzése ellenére sem elégedett a Renault idei fejlődésével és produkciójával. Emellett a Ricciardóval vívott 2019-es párharcuk is akkor válhat igazán érdekessé, ha a Renault versenyképesebb lesz.


A Renault-t két fő tényező hátráltatta 2018-ban. Autójuk egyfelől alapvetően gyengén teljesített az elnyújtott kanyarokban, aerodinamikailag kiszámíthatatlanná vált, amikor hosszú időre elfordultak a kerekek és megváltoztatták a légáramlatokat. Másfelől a csapat sem bizonyult kellően hatékonynak a fejlesztések terén, akár az autóról, akár a motorról volt szó, s így fordulhatott elő, hogy több riválisuk lehajrázta őket a második félévben.


„Ez nem túl jó” – állapította meg Hülkenberg annak kapcsán, hogy a Renault az élcsapatokkal szembeni nagy hátrányából sem tudott faragni 2017 óta. „De közben lenyűgöző látni azt, hogy mennyivel jobb teljesítmény is elérhető ennél. Egyszerűen keményebben kell dolgoznunk, ha el akarjuk kerülni, hogy lekörözzenek minket. Technikai oldalról és a fejlesztés szempontjából nem feleltünk meg idén az elvárásainknak, és gyári csapatként muszáj lenne előrébb lépnünk. Több területen fejlődtünk, ez főleg a belső struktúrára igaz. A csapat nagyobb lett, és a következő két évben erre építkezhetünk.”


Hülkenberg azt egyelőre nem tudja, a 2019-es aerodinamikai változások felgyorsíthatják-e ezt a folyamatot, és közelebb vihetik-e őket a Mercedes, Ferrari, Red Bull hármashoz. „Az új első szárny egyfajta újrakezdést jelent, mert elég sok mindent megváltoztat az autókon. Tudjuk, hogy mit csinálunk, minden nagyon jónak tűnik, de jósolni elég nehéz, mert nem tudhatjuk, mit találnak a többiek. Az biztos, hogy a hátrányunk nagy részét mindenképpen le kell dolgoznunk.”