A „legendás Pérez”, Ricciardo, Räikkönen és a meglepetésdobogó

Egy „legendának” nevezte Daniel Ricciardo a Bakuban mindenkinél több dobogós helyezést számláló Sergio Pérezt, és a nyomdokaiba lépne. Kimi Räikkönen ennél racionálisabb a meglepetéseket illetően.

Sergio Pérez (Fotó: XPB)

Különös statisztikát tudhat magáénak Sergio Pérez Azerbajdzsánban: mindenkinél több, két dobogós helyezése van a pályán. De maga Baku is különös helyszín ilyen tekintetben, hiszen eddig három versenynek adott otthont, és mindhárom esetben állt a pódiumon egy középcsapatnak a versenyzője, aki meglepetéseredményt szállított. 2016-ban és 2018-ban Sergio Pérez a Force Indiával pezsgőzhetett, 2017-ben Lance Stroll a Williamst juttatta váratlanul magasra.


E mutatók miatt a hétvége fölvezetéseként arról faggatták a középmezőny tagjait, reménykednek-e abban, hogy ezúttal erőn fölüli eredményt érhetnek el egy ezen pályán nem ritka káoszverseny segítségével. Az egyik esélyes erre Kimi Räikkönen lehet, aki bár Alfa Romeójával nem mindig számít a középmezőny legjobbjának, kiegyensúlyozottságával mégis mindig az alsóház élmezőnyében van, a bajnoki tabellán pedig a legelőkelőbb helyet foglalja el az élcsapatok tagjai mögött. „Én nem mondanám” – felelte a kérdésre, lát-e esélyt a múlt alapján a dobogóra. „Csak azon múlik, mi történik a versenyen. Minden verseny más. Az első évben még biztonsági autó sem volt, pedig a GP2-es futamok után mindenki erre számított. A következő években viszont kaotikus futamaink voltak.”


„Sok tényezőn múlik. A középmezőnyben fennáll a veszélye annak, hogy valami történik az első körben, és ez ezen a pályán különösen igaz. Minél előrébb vagy a rajtrácson, annál jobbak a kilátásaid az első kanyarban. Szóval én nem igazán gondolkodom ezen. Próbálunk a lehető legjobb időmérőt futni, hogy jó rajthelyünk legyen, aztán meglátjuk, mi sül ki belőle” – fogalmazott 2007 bajnoka.




Kimi Räikkönen (Fotó: XPB) Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)



Ricciardo: Pérez egy legenda!


A Kínában a középmezőny legjobbjaként záró Daniel Ricciardo ennél optimistábban nyilatkozott kilátásairól, és jelezte, ő bizony minden alkalmat megragad, ha lehetősége lesz a lassan egy éve tartó dobogótlan időszakának megtörésére. Szerinte Pérez példája jelzi, hogy még egy Renault-ban ülve is lehet remény. „Le a kalappal Pérez előtt! Inspiráció számomra! Láttam a statisztikát, hogy mindenkinél több dobogója van itt. Mekkora legenda!” – mondta mosolyogva.


Szerinte nem csak a véletlenen múlik, hogy Baku növeli a kicsik esélyeit. „Ez azon futamok egyike, ahol oda kell tenned magad, amit úgy kell megnyerned. Minden lehetőséggel élned kell. Meg kell találnod az egyensúlyt vasárnap, feltüzeltnek kell lenned, kegyetlennek, de figyelned kell rá, hogy az első tíz körben ne legyél túlságosan az, csak később, mert akkor több zűrzavarra van esély. Már nagyon várom, és tisztában vagyok vele, hogy itt bármi megtörténhet. Remélem, fog is történni valami.”


Ricciardo a bakui káosznak már mindkét oldalát megtapasztalta. 2017-ben a szerencsének is köszönhette futamgyőzelmét, 2018-ban viszont éppen ő volt az egyik kiváltója a felfordulásnak, hiszen ütközött csapattársával, Max Verstappennel. A tavalyi események miatt nem érzi úgy, hogy a pálya tartozna neki. „Már kaptam tőle valamennyit 2017-ben. Az első kanyar érdekes lesz, az tavaly is nagyon zűrös volt. 2017-ben viszont az év legjobb manőverét mutattam be ott (kettős előzés), ami a győzelmet hozta meg számomra. Egész jó viszonyban vagyok az egyes kanyarral, szóval meglátjuk, mi történik.”




Daniel Ricciardo (Fotó: XPB) Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)


„Ez egy utcai pálya, közel vannak a falak, a tapadás kicsi, így több esély van hibázni. Alacsony a leszorítóerő, ami miatt szintén több esély van hibázni. Őrült tempójú kanyarok vannak a hosszú egyenes miatt, és erős a szélárnyékhatás is, ami összerázza a mezőnyt. Sok kanyar lassú, ezért nem akarsz sokat veszíteni aerodinamikai szempontból, hogy a kör egészén közel tudj maradni, és ki tudd használni a szélárnyékot. Amikor háromszázötvennel száguldasz, az igazán nagy adrenalinlöketet ad” – mondta a pálya sajátosságairól az ausztrál, aki úgy véli: „Baku a Forma–1 Makaója.”



A mexikói dobogópartizán titka


És hogy mit mond a bakui dobogórekorder? Sergio Pérezt is szembesítették a különös mutatójával, amire egyből rávágta: „Akkor itt az ideje a harmadik dobogónak!” Hogy a Racing Pointtal erre van-e valós esélye, az már más kérdés. Az autója nem a legversenyképesebb eddig, másfelől viszont Kínában sem hiányzott neki sok ahhoz, hogy elkapja Ricciardót az alsóház élén, és ezzel még korábbi csapattársa, Nico Hülkenberg elismerését is kivívta, aki szerint nemcsak a remek első köre érdemelt kalapemelést, hanem az is, ahogyan kivédekezte a hajrát a gyorsabb Kimi Räikkönen ellen.


„Az autónk jól szokott teljesíteni itt. Mindent kihoztunk a csomagunkból, igaz, a második évben volt egy ütközésünk is (Esteban Oconnal – a szerk.), de akkor is a dobogón végezhettünk volna. Ezen a pályán a versenyző jelentheti a különbséget: távol kell maradnod falaktól, tiszta versenyt kell futnod, és mindent ki kell hoznod a stratégiádból. Ezt vasárnaponként mi elég jól csináljuk, és eddig ez bevált” – mondta a mexikói.


Pérez azonban nem csak Bakuban a meglepetésdobogók embere. Eddigi 8 pódiumát rendszerint a középmezőnybe tartozó autókkal érte el, így ha feje tetejére áll egy verseny, vele mindig érdemes számolni. „Ezek a dobogók rendkívüli magabiztosságot adnak, és elégedetté tesznek. A lényeg, hogy higgadt maradj, átlásd a versenyt, és tudd, mikor kell nyomnod és mikor nem. És nem szabad hibáznod. Erre itt nagy az esély, a szél fúj, a falak közel vannak, a pálya nehéz” – mondta a titkáról, kiemelve, az efféle váratlan sikerek kulcsszerepet játszanak abban is, hogy az ember ne veszítse el a motivációját a középmezőnyben, ahonnan nem egyszerű kitörni.




közvetítések 190425 idotabla AzerGP copy Közvetítéseink: Azeri GP és WTCR Hungaroring