Csak szédeleg a Renault a bahreini pofon óta

Megtörte a Renault lendületét a drámai bahreini kettős kiesés, azóta nem találják a fonalat. Cyril Abieboul a mostani tesztektől remél megoldást.

Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)

A Renault határozott célokkal vágott neki 2019-nek. Ötéves tervük fordulópontjaként tekintettek az idei szezonra, melyben megkezdték volna a fölzárkózást a három élcsapatra. Egyelőre azonban nem haladnak jó úton. Nem elég, hogy a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull semmivel sincs közelebb hozzájuk, mint 2018-ban, még a középmezőnyben sem tudták megszilárdítani vezető pozíciójukat, és autójuk sem nevezhető az alsóház legütőképesebb konstrukciójának.


Barcelonából pont nélkül távozott a francia csapat, így jelenleg csak a Toro Rossót és a Williamst előzik meg a konstruktőri tabellán. A célul tűzött 4. hely az ő motorjukat használó McLarené, akiknek 10-zel több egység áll a nevük mellett.


A Renault agresszív fejlesztési programmal, átdolgozott erőforrással vágott neki az új évnek, ám még ha motorja erősebb is, mint tavaly volt, az MGU-K megbízhatósági problémáitól most sem tudtak szabadulni, autójuk pedig nemcsak a versenyzőket, a mérnököket is kihívások elé állítja kiszámíthatatlanságával.


Cyril Abiteboul csapatfőnök szerint az utóbbi hétvégéken látott megtorpanásuk fő okát a bahreini kettős kiesésük jelentette. Akkor Nico Hülkenberg és Daniel Ricciardo is pontszerző helyen haladt a futam hajrájában, a német a legjobb helyezést érhette volna el a nagyok mögött, ám a két gép egyszerre állt le az ERS hibája következtében. „Visszavetettek minket a korábbi megbízhatósági gondok, és ez kicsit a csapat lendületét is megtörte. Egy sportágban, amelyben ezer ember és két versenyző alkotja a csapatot, nagyon fontos az ilyesmi, és nálunk ez okozott károkat” – vélekedett.




Nico Hülkenberg (Fotó: XPB) Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)


Ezzel a csapata elbizonytalanodására célzott. Az évet agresszív szemléletmóddal kezdték. Előre jelezték, hogy mindent a gyors fejlődésnek rendelnek alá. Ezzel tudatosan kockáztattak kicsit a megbízhatóság területén, és mihelyst ezt meglépték, jóval komolyabb problémákkal szembesültek, mint előre gondolták. Az MGU-K sorozatos hibái rákényszerítették őket a teljesítményük visszafogására, és az agresszív hozzáállás oda lett azzal, hogy újra a megbízhatóság javítására kellett helyezniük a hangsúlyt.


„A másik összetevő sokkal érzékelhetőbb volt. Többször a biztonságra kellett játszanunk” – erősítette meg Abiteboul. „A mostani barcelonai tesztek fontosak, mert kiértékelhetjük az autónkra került elemeket, és visszanyerhetünk némi teljesítményt abból, amiről lemondtunk a megbízhatósági gondok miatt. Ha ez meglesz, az eredmények és az első öt futamból levont következtetések, valamint a mostani tesztek alapján már nagyon egyértelmű helyzetértékelést készíthetünk, és innentől konkrét tervet állíthatunk föl a teendőkről.”


E folyamat részét képezte, hogy a Spanyol Nagydíj hétvégéjére mind a gyári csapatuk, mind a McLaren autóiba egy új, az idei második motort építették be. A motor megbízhatóságán javítottak, mely hozzásegítheti őket ahhoz is, hogy hajtóegységüket tovább használhassák magasabb teljesítményszinten.




Nico Hülkenberg (Fotó: XPB) Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)


„A motorunk nagyjából olyan szinten van, mint a szezon kezdetén volt, köszönhetően a megbízhatósági javításoknak, melyeket az új specifikáción elvégeztünk. Most sokkal inkább az autó egyensúlyával és a gumik működésével volt problémánk – utóbbi az egész rajtrácsnak nehézséget jelent. Ez persze nem kifogás, csak egy újabb probléma, amivel szembe kell néznünk a barcelonai teszteken.”


„A megbízhatóságot sikerült rendbe tennünk a motorteljesítmény is jó, most arra kell rájönnünk, mit kezdjünk a karosszériánkkal annak érdekében, hogy működésre bírjuk a gumikat. Jelenleg ez hátráltat minket leginkább, ezért ezt mielőbb meg kell oldanunk. Középtávon pedig másképpen kell csinálnunk bizonyos dolgokat, mert egyértelmű, hogy nem csökkentettük a lemaradásunkat az élcsapatokkal szemben. Ez most a hosszabb távú célunk” – magyarázta Abiteboul.