Renault: A Forma–1 úgy viselkedik, mint a rossz diák

Az F1-es istállók közül egyedüliként a Renault vonakodik annak aláírásától, hogy a hónap végéről októberre tolják ki a 2021-es új szabályok elfogadási határidejét. Cyril Abiteboul elmagyarázta, miért az ellenállásuk.

Cyril Abiteboul (Fotó: XPB)

Az FIA és a Liberty Media nagyjából ekészült a két év múlva esedékes sportági reformjainak tervezetével. A csapatok kézhez kapták azokat, vitázhatnak róla. Leginkább a technikai szabályzat nem tetszik nekik, ami odáig vezetett, hogy 10-ből 9-en arra kérték a sorozat vezetőit, a megállapodásaikban szereplő június 30-áról halasszák októberre a regulák véglegesítését, hogy legyen még idő finomítani rajtuk.


A halasztásra csak minden csapat áldásával van mód, ám a Renault egyelőre nem írt alá semmit. Cyril Abiteboul csapatfőnök nem azt vitatja el, hogy szükség van-e a további módosításokra és némi időre, inkább attól tart, hogy egyesek szándékosan húznák az időt, mert nem kérnek a megújulásból. „Egyértelmű nehézségeink vannak a kitűzött célok elérésével, mert egyes célok ellentmondásosak. Jobb show-t akarunk, de az autók tömeg-teljesítmény aránya rosszabb az új tervezetben, mint jelenleg. Az ilyesmi a fizikai törvényeken múlik, és ez nem fog megváltozni sem most, sem októberben. Egyáltalán nem vagyok meggyőződve arról, hogy októberig többre fogunk jutni” – fejtette ki a francia.


„Másrészről előre tudtuk, hogy június vége a határidő. Már egy és másfél évvel ezelőtt is. Mit csináltunk eddig? Most csak azért lettünk ilyen szorgalmasak, mert közeleg a határidő. Olyanok vagyunk, mint a rossz diák, aki egy nappal a vizsgája előtt írja csak meg a házi feladatát. Attól tartok, hogy a végén ugyanez marad a helyzet, és októberben is ugyanezeket a vitákat fogjuk lefolytatni.”


„És végül: világos, hogy egyesek tényleg a sportág javát akarják, ezért biztosra kéne mennünk, hogy azt tesszük, ami valóban jó a sportnak, és nem azt, ami jó a Renault-nak vagy a Mercedesnek. Elfogadom, hogy ehhez idő kell, de szükség lenne a megfelelő szándékra is, valamint az FIA és az F1 megfelelő irányítására. Van pár csapat, amely annak örülne inkább, ha nem valósulnának meg ezek a változások. Ők csak azért akarnak több időt, hogy kifogást találhassanak, miért ne jöjjenek azok a változások, amikre szerintünk a közönség, a szponzorok miatt szükség lenne. Nekünk csak ezek az aggályaink.”




Cyril Abiteboul (Fotó: XPB) Cyril Abiteboul (Fotó: XPB)


A Renault a konkrét elképzelések közül többek között a 175 millió dolláros költségplafont sem találta elég szigorúnak, és többször is kifejezte aggályait annak kapcsán, hogy egyes csapatok minél kevesebb változást akarnak, a sportvezetők pedig hajlanak kompromisszumot kötni az ellenállásuk láttán. Abiteboul már csak ezért is csak akkor hajlandó belemenni az októberi halasztásba, ha garanciát kap rá, hogy nem kanyarodnak el az eredeti céloktól út közben.


„Együtt fogunk működni, amennyiben a dokumentumot megírják, és belekerülnek azok a biztosítékok, amikre szükségünk van, főleg a sportági irányítás szempontjából. Mi azt szeretnénk, hogy az FIA és az F1 képes legyen úgy változtatni, ahogyan akar. Én nem kérek külön jogokat, csak annyit, hogy senkinek se legyen módja blokkolni ezeket ebben az időszakban” – tisztázta a szakember.

Kapcsolódó tartalom