Baljós főnöki kritika: Hülkenberg az ülésével fizethet?

A szokásosnál is jobban megviselte Nico Hülkenberget a hazai pályán elkövetett hibája – és talán nem véletlenül. Főnöke nyíltan kritizálta, és a versenyzőcsere lehetőségét kezdte pedzegetni.

Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)

Volt esélye Nico Hülkenbergnek arra a múlt hétvégéi Német Nagydíjon, hogy élete 167. Forma–1-es versenyén végre megszerezze első dobogós helyezését, ám az utolsó kanyar és annak csúszós bukótere kifogott rajta. Charles Leclerc-hez hasonlóan a falban végezte, a Renault pedig egy kiugró eredmény helyett nullázott, mivel Daniel Ricciardo kipufogója törése miatt már korábban kiesett.


Hülkenberg rossz hangulatban érkezett a Magyar Nagydíjra, és elismerte, nehezen tudja megemészteni a történteket. „Úgy érzem, ez még hosszabb időt fog igénybe venni. Ezen a hétvégén az autóba ülés után már nyilván csak a munkára fogok figyelni, de a hockenheimi tüske ettől még mélyre ment.”


Hogy ennyire, az egyrészt az elszalasztott nagy lehetőségnek köszönhet, másrészt a kiesés módjának. Hülkenberget feldühíti, hogy egy gyorsulási pálya rajthelyszínéül szolgáló bukótér miatt ennyire súlyos árat fizetett egy ártalmatlannak tűnő hibáért. „Nehéz körülmények uralkodtak, és valamikor mindenki kicsúszott kicsit. Én a rossz helyet választottam ehhez… Abban a bukótérben nem normális aszfalt volt, egyáltalán nem tapadt. Csak egyenesen mentem, pedig mindennel próbálkoztam. Nyitottam a kormányon, aztán gázt adtam, hogy a hátulját fordítani tudjam, majd fékeztem, de semmi lassulás. A hiba mértékhez képest a következmény irreálisan súlyos volt.”




Nico Hülkenberg (Fotó: XPB) Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)


Hülkenberg elfogadja Michael Masi versenyigazgató érvelését, miszerint a hibákért fizetniük kell a versenyzőknek, ugyanakkor szerinte a 16-os kanyar bukótere már túlzás volt. És erről el is beszélgetett Masival, aki elmondása szerint el is gondolkodott a jövőbeli változtatáson (ha valaha is lesz újabb futam Hockenheimben). „Szerintem megváltozott az álláspontja. Ha megnézzük a tévés felvételeket, elég egyértelmű a helyzet. Milyen bizonyíték kell még? Csak utasok voltunk, nem tehettünk semmit” – mérgelődött.


Abiteboul: Nico önagát szabotálja


És még az is benne van, hogy a hibájának még súlyosabb következményei is lesznek közvetetten. Hülkenberg jövője egyelőre bizonytalan az F1-ben. Szerződése a Renault-val 2019 végén jár le, és bár Németországban magabiztosan nyilatkozott arról, hogy folytatást remél a sárgákkal, főnöke, Cyril Abiteboul a mostani kiesése után kritikusan nyilatkozott róla, és ismét megpendítette a váltás lehetőségét.


„Az utolsó pillanatokkal Nico az amúgy nagyszerű hétvégéjét tette semmissé. Ez egyszerűen frusztráló. Mindannyian könnyeztünk” – mondta a francia az Auto Hebdónak. „Valahányszor Nico a közelében van valami nagy eredménynek, valami kisiklik nála. Önmagát szabotálja.”


És nem biztos, hogy a Renault tudja majd függetleníteni magát ettől. Hülkenbergen most talán a bukótér fogott ki, összességében az éve sem alakult a legfényesebben eddig. Daniel Ricciardótól az időmérők többségén kikapott, és bár a versenytempója rendben van, a csapat helyzetéhez való hozzáállásával vélhetően kevésbé elégedettek felettesei, mint Ricciardóéval. Az ausztrál a nehézségeik és félrefejlesztésük ellenére is rendszeresen kiáll munkaadója mellett, az Enstone-ban már harmadik szezonját futó Hülkenberg viszont az utóbbi időszakban többször is kritizálta őket, és megállapította, eredményesebb első félévet vártak ennél.




Nico Hülkenberg (Fotó: XPB) Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)


Abiteboult megkérdezték, ezek után mire számíthatunk a Renault-tól a 2020-as versenyzőkérdést illetően. „Legyünk őszinték: pillanatnyilag vizsgáljuk a jövőbeli lehetőségeket. Nico is tudja ezt” – tette egyértelművé, azt azért hozzáfűzve: „Három közös év után eléggé nehéz lenne megválni Nicótól.”


Vannak, akik szerint a helyzet hatása máris érzékelhető Hülkenbergen. Will Buxton, az F1 riportere csütörtökön megjegyezte: „Nagyon csalódott és érzelmes volt ma Nico Hülkenberg. Én még nem láttam őt ilyennek, talán soha.”


Míg a Renault vélhetően Esteban Ocont tekinti az egyik potenciális utódjelöltnek, Hülkenberg esetében a napokban híre ment, hogy akár a Porsche Forma–E-csapatához is csatlakozhat. Ő ezt a Hungaroringen határozottan cáfolta, és megerősítette, az F1-ben tervezi a folytatást.


B-terve a versenyzőivel elégedetlen Haas lehet. Günther Steiner, az amerikaiak csapatfőnöke elhintette, a lehetőségeiktől függően körül fognak nézni a piacon, és miközben Pascal Wehrlein szerződtetését a német hosszúra nyúlt kihagyása miatt kizárta, az „érdekesnek” tartott Esteban Ocon mellett Hülkenberget is izgalmas lehetőségnek nevezte. „Esteban Ocon egy nagyon jó versenyző, de annak nem látjuk értelmét, hogy csak egy évre kapjuk kölcsön őt. És Nico Hülkenberg is rendkívül érdekes” – mondta Steiner, aki csak a nyári szünet utánra ígért döntést a részükről.


190801 MagyarGP időtábla péntek