Exkluzív - Wolff: Hamiltont csak beültetjük az autóba, és magától megy ennyire gyorsan

Furcsa világ az F1-es közeg. Amikor azt kérdezik tőlem, hogy mi a legjobb ebben a munkában, akkor – az alapvető dolgokon kívül, úgy mint sebesség, utazás, különböző kultúrák megismerése – a következőt szoktam mondani: ez az egyetlen olyan sportág a világon, ahol szemtől szemben tudsz beszélgetni a legjobbakkal. Nyilván egy jó párbeszédhez két ember kell, de szerencsére Toto Wolff tökéletesnek alanynak bizonyult. Hidegvérrel, és a rá jellemző precizitással mesélt vezetői szerepéről, és semmit sem rejtett véka alá. Hamiltonról, Rosbergről és Bottasról is őszintén elmondta a véleményét, abszolút egyenrangú partnerként kezelt végig az interjú közben. Pedig megtehetné, hogy ennyi és ilyen mértékű siker után nagyképűen mászkáljon a paddockban, de Toto Wolff más: talán éppen ezért (is) tart ott a Mercedes, ahol tart...

Toto Wolff, korábbi Forma-1-es pilóta, tulajdonos, üzletember, férj, apa… Melyik a kedvenc titulusa?
Mindegyik helyes, rád bízom a döntést.

Ön szerint melyik legfontosabb ahhoz, hogy valaki a Mercedes csapatfőnöke legyen?
Kicsit olyan itt is, mint más cégeknél. Ez nem csak rólam szól, hanem a többi csapattagról is, akik segítenek a sikerek elérésében.

Az eredmények önmagukért beszélnek, sorozatban négy csapatvilágbajnoki cím, valamint Nico Rosberg és Lewis Hamilton egyéni sikereiről se feledkezzünk meg. Szerintem mindenkit furdal a kíváncsiság: mi a titok?
A Forma-1-ben sosem egy titok a kulcs, amit ha megtalálsz, akkor jönnek a győzelmek. Ez egy végtelenül összetett rendszer, amelyben a minden területen elért apró pluszteljesítmény számít. Ezeket marginális nyereségnek nevezzük. Itt tényleg mindenre gondolok, például a jó marketing és kommunikáció vonzó a szponzoroknak, a szponzorok pénzén megfelelő forrásokból építkezhetünk, ezek a források biztosítják a legjobb alkatrészeket, az alkatrészekből építjük az autót, amelyben ha jó versenyző ül, akkor remélhetőleg az eredmények is jönnek.

F1_Hamilton07_171123 M4

A jó eredmények márpedig jönnek a Mercedesnél. Látva az elmúlt éveket mondhatjuk, hogy a csapat eddig uralja a hibridkorszakot. Van bármi, ami esetleg nem úgy működik, ahogy szeretnék? Gondolok itt a csapatra és a Forma-1-re.
Sosem szabad hátradőlni. Egy sikeres istálló sem válhat statikussá mondván, hogy minden jól megy, elég tartani ezt a szintet. A holnapra és a holnaputánra is gondolnunk kell, figyelve a tervezett szabályváltozásokat, amelyekhez nekünk is alkalmazkodnunk kell.

Ez a hozzáállás ösztönös a részéről? Vagy mi motiválja  jelenleg?
Az autósportban minden évben új motivációkat kell találnunk. Idén az volt a célunk, hogy első csapatként védjük meg a címünket jelentős szabályváltozások után. Ezt teljesítettük, így jövőre új motivációforrást keresünk.

F1_Mercedesf05_171123 M4

Eddig mi a jelentette a legnagyobb kihívást a Mercedesnél?
Az, hogy egy olyan hatalmas cég áll mögöttünk, mint a Mercedes, amelynek hírnevét egy produktív, ám mégis viszonylag kis létszámú versenyző csapattal kell öregbítenünk. A lehető legjobban ki kell használnunk a Daimler támogatását, ami mellett figyelnünk kell a sebességre és a hatékonyságra is.

Nemrég érkezett meg ide Bernie Ecclestone, ott van ön mögött. Ő azt nyilatkozta, hogy a Mercedes segített a Ferrarinak a felzárkózásban. Ez igaz?
Nem. Csak Bernie képes arra, hogy Európából a brazil paddockig el tudjon dobni egy ilyen bombát... A Ferrari elég erős a mi segítségünk nélkül.

Toto Wolff 03

Térjünk vissza a Mercedeshez. Azt hittem, hogy az eddigi legnagyobb kihívása a csapatnál a Nico-Lewis helyzet kezelése volt. Tényleg annyira rossz és stresszes volt akkor a helyzet?
Igen, ez csapaton belüli rivalizálásnál elkerülhetetlen. Ennek pozitívuma, hogy mindketten jobban nyomják, és így több pontot is szerzünk. A nagy küzdelemben viszont néha pattanásig feszül a helyzet. Nem volt könnyű időszak nálunk sem.

Valtterivel most könnyebb?
Igen, mert ők ketten jobban kijönnek egymással, és így a csapat fejlődése is gördülékenyebb.

Mi lesz a távolabbi jövőben? Valtterivel csak újabb egyéves szerződést kötött a Mercedes. Miért?
Meg akarjuk nézni, hogy jövőre mennyit fejlődik, milyen lesz akkor a kapcsolat, és hogy milyen eredményeket ér el a pályán. Néha nagyszerűen ment, ám a szezon második felében többször is szenvedett. Tudni akarjuk, melyik az igazi arca.

F1_Mercedesf04_171123 M4

Plusz így lehetőségük lesz 2019-ben akár egy új versenyzőt igazolni. Vannak kiszemeltjeid?
Egyre meggyőzőbbek a fiatalok. Esteban Ocon kitűnő munkát végez, de George Russel is vezette már az autót. Jelenleg azonban teljes mellszélességgel kiállunk Valtteri mellett. Meglátjuk, mit hoz a jövő.

Mi a helyzet Lewisszal? Ross Brawn mondta a négyszeres világbajnokról, hogy szerinte akár Michael Schumacher rekordját is megdöntheti.
Benne van a pakliban, hiszen még jó pár évig itt lehet a Forma-1-ben, ami alatt további rekordokat adhat át a múltnak. Remélem, hogy nálunk teszi ezt. Michael 4-5 évvel idősebben vonult vissza, mint ahány éves most Lewis. Minden adott neki, de egy páratlan rekordról beszélgetünk.

Hogyan jellemezné őt? Talán jobban ismeri, mint az emberek többsége.
Elképesztően tehetséges versenyző, aki emellett kőkeményen dolgozik. Nem az az átlagos pilóta típus. Sok szabadságra van szüksége, végtelenül kreatív, és elsősorban az ösztöneire hagyatkozik. Beültetjük az autóba, és magától megy ennyire gyorsan.

F1_Hamilton06_171123 M4

Említette a szabadságot, ez a legfontosabb az ő esetében? Páratlanul aktív a közösségi oldalain, és tudjuk, hogy a McLarennél jobban megkötötték a kezét.
Minden esetben meg kell érteni, hogy a legjobbaknak mire van szükségük, mert csak így tudnak a maximumon teljesíteni. A csapatban több Lewishoz hasonló egyéniség van, nekem pedig meg kell értenem, hogy milyen körülmények között dolgoznak a leghatékonyabban. Lewisnál egyértelmű volt, hogy ő egy kivételes sportember, aki nem szeret nyomás alatt dolgozni. Nem szabad keretek közé szorítanunk, és nem szabad parancsolgatni neki. Engednünk kell, hogy önmaga legyen.

Hogy látja a Forma-1-jövőjét, és mi a véleménye a Liberty Mediáról? Mennyire elégedett a munkájukkal?
Egy éve vették át az irányítást, most pedig lassan minden kiderül. Ők a Forma-1 őrzői. El kell adniuk a sportot, és itt az ideje eredményeket felmutatni.

Köszönöm!