Hamilton: Így győztem le idén Vettelt

Lewis Hamilton úgy véli, Sebastian Vettel idén háromszor is elveszítette a fejét fontos pillanatokban, és ez billentette az ő irányába a mérleg nyelvét. Elmondta, mik voltak sikere legfőbb összetevői.

Sebastian Vettel és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Egy izgalmas szezon igazi tetőpont nélkül – ez adott sajátos mellékízt a 2017-es Forma–1-es bajnoki küzdelemnek. Miközben az év háromnegyede Lewis Hamilton és Sebastian Vettel kiélezett küzdelméről szólt, a nyári szünet után egyoldalúvá vált a csata, köszönhetően a későbbi világbajnok formajavulásának, valamint a Ferrari botlásainak.


Ez utóbbi téren főleg a műszaki hibák ismétlődése került sokba Vettelnek, ám ő maga is hibázott annyit, hogy értékes pontokat veszítsen. Azerbajdzsánt és Szingapúrt emlegetik a két legnagyobb baklövéseként. Mindkét eset egy olyan futamot követett, amely előtt a vártnál nagyobb pofont kapott Hamiltontól. Kanadában az évben először maradt le a dobogóról a rajtnál történt szárnytörése miatt, miközben ellenfele simán nyert. Monzában pedig a pocsék időmérő után a Ferrarinak esélye sem volt a fél perces előnnyel nyerő Mercedes ellen.


A BBC-nek értékelő Hamilton kiegészítette a listát: „Ez szerintem inkább három” – utalt a mexikói rajtbalesetre, mely szerinte szintén az ideges Vettel hibája volt, s melynek ő is megitta a levét defektjével. Közvetlenül utána a rádióban még szándékossággal is megvádolta a németet.


A kérdésre, szerinte a nagy nyomás váltja-e ki Vettelből e hibákat, Hamilton elmondta: „Nem is tudom. Nehéz kérdés. Bármi, amit mondanék erről, csak feltételezés lenne. Nyomás és gyenge pont – csak nyomod a gázt, próbálod fenntartani a nyomást, és ha az ellenfél nem mutat gyengeséget, akkor mindenképpen nehéz lesz.”




Sebastian Vettel és Lewis Hamilton bakui ütközése (Fotó: Formula1/Twitter) Sebastian Vettel és Lewis Hamilton bakui ütközése (Fotó: Formula1/Twitter)


Úgy érzi, ez az a terület, amelyen sikerült megtörnie ellenfelét. „Nézzük csak meg Roger Federert vagy Rafael Nadalt! A meccs bizonyos pontjánál az egyikük gyengébbnek mutatkozik a másiknál. Még ha csak fél százalékkal is. Ez az, amit próbálnak kihasználni, ami a különbséget eredményezi végül kettejük között. Idén így ment. Nálam a kulcs az volt, hogy én voltam a legkiegyensúlyozottabb versenyző” – vélekedett.


Megkérdezték tőle, küzdelmük során tanult-e Vettelről olyasmiket, amelyek még a jövőbeni csatáik során is hasznosak lehetnek számára. „Természetesen! Nem fogom elárulni, hogy mit, de úgyis látható volt, mindenki tanulhatott róla. Nem kell ettől tartania, tanulni fog a tapasztalataiból, mint mi mindannyian. Nekem is voltak ilyen éveim, ahogy neki is voltak olyan kiegyensúlyozott szezonjai, amilyen most az enyém volt.”


Ám az sem riasztja meg, ha Vettel 2018-ban emel a szinten. „Arra számítok, hogy a következő évben mindent belead. De nem érzem úgy, hogy bármi is elérhetetlen lenne számomra, ha megfelelően dolgozom érte. A mostani szezonom úgy alakult, mint Usain Bolt futásai. Ő is egy kicsit beragad a rajtnál, egy kicsit lassabb a többieknél, de aztán visszakapaszkodik.”



A két fordulópont


Nem véletlenül említette ezt a példát, hiszen a szezon nagy részében ő volt az üldöző, Vettel pedig a bajnoki éllovas. Hogy ennyire egyértelművé vált a bajnokság a végére, az a nyári szünetet követő menetelésének is köszönhető.


„A silverstone-i győzelmünk igazi fordulatot hozott. Olyan érzés volt, mint amikor először szélcsendben vitorlázol, és hirtelen feltámad szél, mégpedig a megfelelő irányú szél. Mint amikor Anthony Joshua bevisz egy jó ütést, és onnantól az ellenfele hátrányban van” – vont újabb párhuzamot.




Lewis Hamilton sikere a Brit Nagydíjon (Fotó: XPB) Lewis Hamilton sikere a Brit Nagydíjon (Fotó: XPB)


A másik fordulópontot szerinte a Hungaroring hozta el, amely a gyengébb tempójuk révén feltüzelte, a csapatutasítás révén pedig még jobban összekovácsolta a Mercedest. „Magyarországon nem voltunk elég gyorsak, de nem éreztem, hogy ez kizökkentett volna bennünket. Különleges hétvége volt a sok nehézség miatt, ráadásul a csapaton belüli hangulatnak is jót tett. Onnantól tudtuk, hogy mi a feladatunk és hogyan kell csinálnunk, valamint hogy mik az értékeink. Ez egységessé tett minket. Onnantól jobban dolgoztunk együtt.”


De személyes szinten is volt változás. „A nyári szünet alatt elemeztem pár dolgot az autóval kapcsolatban, ami után megállapíthattam: ezt akarja az autó, így kell vezetnem. És onnantól következetesen meg is tudtam csinálni a szezon hátralévő részében. Az emberek azt mondták, a miénk a legjobb autó. Igaz, hogy jó volt, de voltak alapvető problémák vele, és ezeket a versenyeket át kellett vészelnünk. Az autó megértése tette igazán lehetővé, hogy többet hozzak ki belőle. Még azokon a versenyeken is többet értünk el, amelyeken szenvedtünk.”



Tudatosság a pályán és az életben


Sok szakértő véleménye szerint éppen e minden korábbinál nagyobb tudatosság révén lépett új szintre 2017-ben. „Ma úgy vezetek, ahogyan nyolcévesen a gokartban” – cáfolta ezt részben Hamilton. „Ezt szeretem, ezt élveztem a legjobban ebben az évben. Versenyzőként nem csak az számít, hogy mennyire vagy gyors a pályán, hanem az is, mennyire vagy kiegyensúlyozott, hogy állsz az élet más területen, és hogy össze tudod-e rakni jól a kirakóst. Nehéz elmagyarázni ezt.”


Hogy idén jól rakta össze, abban nemcsak a csapattal elvégzett munka, hanem a mentalitása és a háttere is segített. Bajnoki sikerének ez jelentette az utolsó fő összetevőjét. „A mindennapokban nem gyötröm magam semmiért. Ha a versenyzésről van szó, minél többet gyakorolsz valamit, annál rosszabb lehet. Ha túlórázol, az csak ronthat a helyzeten. Meg kell találni az egyensúlyt. Én a mindennapok során kikapcsolok. Minden nap gondolok a versenyzésre, de nem a versenyzés irányítja a mindennapjaimat. Számomra fontos, hogy elfoglaljam magam. Megkérdezik tőlem, nem lenne-e jobb inkább pihenni, de nem, én szeretek elfoglalt lenni, minden nap teljes gőzzel megyek előre” – magyarázta módszeréről.


Az egyensúly megvan, kíváncsian várjuk, 2018-ban ki és hogyan próbálja meg kizökkenteni belőle.