Ki hány rajtbüntetést kapott 2017-ben?

2018-tól új szabályok szerint osztják a rajtbüntetéseket – ideje mérlegre helyezni a 2017-es hátrasorolásokat. A Honda ezen a téren verhetetlennek bizonyult.

Stoffel Vandoorne (Fotó: XPB)

Az FIA szerda este közleményben adta hírül, változtat, egyszerűsít a motorcserék miatt járó büntetések eddigi rendszerén. A jövőben csak 15 rajthelyig számolják a büntetéseket, utána mindenkit automatikusan a mezőny végére sorolnak, mégpedig a motorcsere időpontjának sorrendjében. E kozmetikázás az alapvető problémát ugyanakkor érintetlenül hagyta: 2018-ban 21 versenyt kell teljesíteniük a csapatoknak 3 erőforrással.


Hogy a hátrasorolásos büntetések mennyire meghatározóvá váltak a Forma–1-ben, azt a 2017-es eredmények is megmutatják. A német Motorsport-Magazin részletes statisztikát közölt az idei szezonban kiosztott büntetésekről, mely több tekintetben is elgondolkodtató eredményt mutat. Nemcsak a motor-, a váltócserék és a versenyzői szabálytalanságok miatt kiosztott büntetéseket is összesítették, ám a számokból egyértelműen kiderül, hogy a legnagyobb gondot az erőforrások megbízhatósága jelenti.


A büntetésbajnokságot nagy fölénnyel a McLaren versenyzői nyerték. Dominanciájuk ezen a téren a Mercedesét idézi, ám ők erre aligha büszkék… A „bajnok” Stoffel Vandoorne lett 218 rajthelyes büntetéssel, 58-cal megelőzve Fernando Alonsót. A belga újonc saját vétségéért mindössze 3 rajthelyet kapott, 10 rajthelyet váltócsere miatt vesztett, a maradék 205-öt a különböző motoregységek cseréje miatt. Csapattársa eközben mind a 160-at utóbbi okból kapta.


A McLaren a 20 versenyhétvégén összesen 365 pozíciót vesztett motorcserék miatt, ami autónkénti 182,5-ös átlagot jelent. De a Renault sem lehet sokkal büszkébb mutatójára: 320 pozíciója 53,2-es autónkénti átlagot eredményezett. Csak viszonyításképpen: a Ferrari-motoros versenyzők összesen 20 rajthelyet vesztettek, ami 3,3-as átlag, míg mercedeses versenyzőt idén egyáltalán nem büntettek. (Lewis Hamiltonnál ugyan történt egy motorcsere Brazíliában, ám erre azután került sor, hogy a brit kicsúszott az időmérőn, s csapata emiatt vállalta a boxutcából rajtolást, ami után külön nem kapott hátrasorolást a cseréért.)




Fernando Alonso (Fotó: McLaren) Fernando Alonso (Fotó: McLaren)


Az egyéni lista harmadik helyén Daniel Ricciardo zárt 75 rajthellyel – valamennyit műszaki problémának köszönhetett, váltócsere miatt 15 helyet veszített. A Renault helyzetéről mindent elmond, hogy versenyzői kiszorították a top 10-ből a Ferrari és a Mercedes motorját használókat. Brendon Hartley mindössze négy versenyhétvégét teljesített, így is 4. lett a rangsorban 65 rajthelyével, míg Pierre Gasly öt nagydíjon gyűjtött össze 45 rajthelyet, s lett ezzel 6. az év egyik nagy pechese, Jolyon Palmer mögött. Őket Carlos Sainz, Max Verstappen, Nico Hülkenberg és Danyiil Kvjat követte.


A nem teljes idényt futók közül azonban még Jenson Button is „figyelemreméltó” mutatóval bír: egyetlen versenyén, Monacóban sikerült összegyűjtenie 15 rajthelyet.


A ferrarisokat és mercedeseseket tekintve Sebastian Vettel zárt a legrosszabb mérleggel. Őt csak egyéni vétsége miatt kapott 3 rajthelyes büntetésével előzte meg Kvjat, aki motorcsere miatt hozzá hasonlóan 20 pozíciót veszített. A legrosszabb mercedeses Lance Stroll lett, aki azonban 13 helye közül egyet sem motorcsere miatt bukott el – két váltócsere és egy szabálytalanság volt a mérlege.


Az év során teljesen makulátlan mutatója csupán két versenyzőnek lett. Az kevésbé meglepő, hogy Paul di Resta egyetlen futamát megúszta büntetés nélkül, Mr. Oconzisztencia, azaz Esteban Ocon viszont félig újoncként futott teljes idényt hibátlanul.


Összesen 8 versenyző úszta meg 10 rajthelynél kevesebb büntetéssel az évet, 13 résztvevőnél nem került sor egyetlen motorcserére sem, közülük pedig Felipe Massa és Kevin Magnussen mondhatja el magáról, hogy nem sorolták hátra műszaki probléma miatt, hiszen büntetést mindketten egyéni szabálysértés miatt kaptak.


A 2017-es "büntetésbajnokság" végeredménye:




VersenyzőÖsszesenMotorcsereVáltócsreEgyéni hiba
Vandoorne218205103
Alonso16016000
Ricciardo7560150
Hartley656500
Palmer453555
Gasly454500
Sainz363006
Verstappen353500
Hülkenberg353050
Kvjat232003
Vettel202000
Ericsson200200
Button151500
Stroll130103
Bottas100100
Grosjean10055
Wehrlein100100
Räikkönen5050
Pérez5050
Massa5005
Giovinazzi5050
Hamilton5050
Magnussen3003
Ocon0000
Di Resta0000

A legrosszabb mérleggel rendelkező Honda és Renault külön összevetéséből eközben az is kiderül, hogy a sportági vezetők miért tartják létfontosságúnak a jelenlegi erőforrások alapos leegyszerűsítését. A három legproblémásabb részegységet, a V6-os motort, a turbófeltöltőt és az MGU-H-t tekintve kiderül, utóbbi két, egymáshoz szorosan kapcsolódó komponens miatt büntették őket a legsűrűbben, s nem véletlenül tartják úgy, hogy az MGU-H a bonyodalmak (komplexitás, magas költségek, sok büntetés) legfőbb okozója.


Az év során felhasznált erőforrásegységek a Hondánál és a Renault-nál:




V6TurbóMGU-HMGU-KAkkumulátorElektronikaKiesések
Honda1923231714239
Renault34354419252617