Musorujsag
Élő Eredmények

Sosem látott egységben a versenyzők: kiáltvány az F1 jövőjéért

Sosem látott egységben a versenyzők: kiáltvány az F1 jövőjéért

BBC, Autosport
A sportág jövőjének bizonytalansága teljes egységbe kovácsolta a Forma–1-es mezőny tagjait. Alexander Wurz büszkén jelentette be: valamennyi versenyző belépett a GPDA-be.

A versenyzők érdekvédelmi szervezeteként funkcionáló Grand Prix Drivers Association (GPDA) az elmúlt években mindent elkövetett a sportág népszerűségének javításáért, még közvélemény-kutatást is kezdeményezett, hogy bevonja a szurkolókat a sportág alakításának folyamatába. Egységük ugyanakkor a hivatalos kommunikációjuk ellenére távolról sem volt teljes, ami leginkább a glória körüli vita kapcsán volt megfigyelhető. Miközben a GPDA elnöksége hivatalosan teljes mellszélességgel kiállt a fejvédő mellett, valójában a mezőny több mint fele ellenezte annak bevezetését. Volt olyan tag (Jolyon Palmer), aki éppen e vita miatt lépett ki a szervezetből, míg sokan (pl. Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen, Max Verstappen) eleve szükségét sem érezték belépni.

Ennek azonban most vége. „A GPDA százszázalékos tagságot ért el – emlékezetem óta először, de talán a történelem során is. Ez tehát egy remek év volt” – jelentette be Alexander Wurz elnök, hogy mostantól valamennyi versenyzőt a zászlajuk alatt tudhatják. „Az F1 most az átalakulás útjára lépett, a változás és talán egy kicsit a zűrzavar útjára. Valamennyi versenyző egyetért abban, hogy egységesnek kell lenni ahhoz, hogy a pályán látottakat ne befolyásolja a politika és a hatalmi harc. A versenyzők egysége a sportág sikerének alapja.”

Wurz ezzel az F1 tulajdonosváltására, a reformokat előkészítő Liberty Media és a csapatok ellentétére utalt, valamint a 2021-től érvénybe lépő motorszabályok, az autók aerodinamikai megújulása, a költségcsökkentő intézkedések, de a marketing és a média világában tervezett újítások körüli vitára. Elmondása szerint ezek kapcsán meglévő aggályaiknak köszönhető a mostani egységük.

Alex Wurz (Fotó: XPB Images) Alex Wurz (Fotó: XPB Images)

Az osztrák egyértelművé tette, támogatják a Liberty törekvéseit, ám a legfontosabbnak minden változtatás esetében a versenyzés érdekeit tekintik, és nem tűrik, hogy üzleti szempontok mentén hozott döntések rontsák tovább a sportág népszerűségét. „Nem lehetünk naivak az F1 helyzetét, a bonyolult irányítói rendszert, a különböző résztvevők közötti megállapodásokat illetően. Az üzleti szemléletű döntések és a politikai hatalmi harcok az elmúlt évtizedben már eléggé károsították a sportágat. De a GPDA folyamatosan hangoztatja, hogy a pályán látható eseményeket kell jobbá tenni, hiteles és szorosabb versenyzésre van szükség.”

„Mi sportként tekintünk az F1-re, nem show-ként. Egy versenyző sportolónak nevezi magát, nem showmannek, mert ez a legfőbb emberi törekvés: gyorsabban menni, magasabbra jutni. Mi nagyszerű sportot akarunk látni, és ha nagyszerű sportot kapunk, beágyazva egy fenntarthatóvá tett show-ba és versenyélménybe, az jó. Ha a sport hátrányt szenved, minden csak drágává, hiteltelenné és félig érdektelenné válik körülötte. A versenypályán küzdelemre van szükség, és nem mesterkélt módon.”

„Nagyon sok, egyre több tényező hígítja fel az alapértékeket, és az F1-et fenyegető dolgok listája napról napra bővül. Hála az égnek az alaptermék nagyon erős, de a múlt politikai és üzleti döntései már így is károsították, ezért minden változtatás előtt fontos az óvatosság. A üzleti modellje is megbénítja a sportágat, ezen a téren is változtatásokra van szükség.”

Wurz kiemelte, nem törekszenek arra, hogy a versenyzők is helyet kapjanak a sportági szabályalkotás mechanizmusában, és nem is hiszi, hogy ezt felajánlanák nekik. „A GPDA csak annyit szeretne, hogy a sportág maradjon a figyelem középpontjában, és hogy a döntéshozás minden érintettje vállalja a felelősséget a döntéseiért és tetteiért. Bármit is változtatnak a sportágon, annak a sportág érdekeit kell szolgálnia, nem egyéni érdekeket. A versenyzőket ez teszi egységessé: szeretnék, hogy az F1 maradjon az autóversenyzés csúcsa.”

Fotó: XPB Fotó: XPB

Arról azonban szó sincs, hogy a versenyzők csak negatívumokat látnának. Dicsérték például a 2017-es – még a Liberty érkezése előtt – megalkotott szabályokat. „Mindannyian büszkék vagyunk arra, hogy az új autók felgyorsítása hatékonynak bizonyult. A versenyzők szeretik őket, és láthattuk, hogy a sportág nézettsége is nőtt. A GPDA szorgalmazta ezeket a szabályváltozásokat az elmúlt három évben.”

De arra is felhívták a figyelmet, hogy szükség van további javításokra, hiszen az előzés problémásabbá vált a szélesebb autókkal, s nincs jó hatással a versenyzésre. Ezen a téren bíznak Ross Brawnban és az új szabályokon dolgozó szakembereiben. „Örömmel látjuk, hogy a Liberty a technikai munkacsoportja által végzett kutatásaival követi a több mint egy éve tett javaslatunkat, melynél aerodinamikailag kevésbé érzékeny autókat, ennek megfelelő szabályokat kértünk, hogy szorosabb legyen a versenyzés.”

A GPDA-t még 1961-ben alapították a Forma–1 akkori versenyzői. A szervezet célját az autók és versenypályák biztonságának javítása jelentette. 1982-ben megszűntek, ám az 1994-es imolai tragédiák után Niki Lauda és Gerhard Berger, valamint az akkori FIA-elnök, Max Mosley közreműködésével újra életre hívták. Alex Wurz elnöksége óta figyelmüket már egyre kevésbé korlátozzák csak a biztonsági kérdésekre. Jelenlegi két alelnökük (igazgatójuk) Sebastian Vettel és Romain Grosjean.

A versenyzők nehezményezik:

– növekszik az aszfaltozott bukóterek száma, s ezzel a pályahatárokkal kapcsolatos viták száma is

– egyre több helyen fizetős tévé közvetíti a versenyeket, ami csökkenti a nézettséget

– túlszabályozott a sportág, bonyolult a büntetési rendszer

– nehéz előzni, ezért nincs elég akció a pályán

– a politikai csatározások rossz képet festenek a sportágról a médiában

– a motorok hangja még mindig gyenge

– nem megfelelő módon helyezik el a kamerákat az autókon, így nem érzékelhető a versenyzés sebessége

– túl nagy a különbség az élcsapatok és a középmezőny csapatainak költségvetése között

Borítókép: Egységben az erő: a versenyzők féltik sportágukat (Fotó: XPB)

További tartalmak