Hogyan vált szeszélyes dívává a Mercedes 2017-es autója?

Egész F1-es pályafutása alatt nem vezetett még annyira szeszélyes autót Lewis Hamilton, mint a 2017-es Mercedes. A konstrukció tervezője elmagyarázta, hogyan vált a W08-as modell világbajnok dívává.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Toto Wolff a Mercedes monacói kisiklása után állapította meg idei autójukról, hogy egy kényes díva. A csapat akkor hiába küzdött a W08-cal, 2017-ben először egyik versenyzőjük sem állhatott dobogóra, Lewis Hamilton ráadásul szombaton még a Q3-ba sem jutott be. E pofon kijózanítóan hatott a címvédő csapatra, s az év hátralévő részében sikerült stabilabbá válniuk, ám az Ezüstnyílnak még így is voltak rosszabb napjai, pályánként, de sokszor egy-egy hétvége alatt is ingadozott a formája.


Az autóról mindent elmond, hogy Lewis Hamilton egyenesen 2007 óta íródó F1-es pályafutása legproblémásabb autójának nevezte a W08-at. „Vannak bizonyos problémák, amik már évek óta megvannak, de csak most szembesültünk azzal, hogy kezdenünk kell velük valamit. A szélesebb autó felnagyította ezeket a problémákat, más lett a gumikezelés, és ilyen szempontból ez volt a legnehezebben vezethető autó. 2008 is nehéz volt, 2009 borzalmas, ez pedig egy nagyszerű autó, de nehéz volt munkára bírni” – állapította meg.


„Gyakran túl kellett erőltetni az autót ahhoz, hogy többletteljesítményre tegyünk szert, és nagyon vékony volt a határvonal ebben a tartományban. Az autó bizonyos alapvető problémáival igencsak meg kellett szenvednünk. Ezekben a helyzetekben úgy érzem, sokszor sikerült többet kihoznom belőle, mint ami benne volt. Néha, ha elszúrod a beállítást, nem tudod kihozni az autóból a maximumot, nem engedi, hogy kipréseld belőle. Azáltal, hogy megértettük az autót, már ki tudtuk aknázni a benne rejlő teljesítményt, és így még a szenvedős versenyekből is jobban jöttünk ki, mint előre gondoltuk.”




Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


A brit F1 Racing az autó főtervezőjét, John Owent faggatta arról, hogyan és mitől vált a 2017-es alkotása ennyire érzékeny primadonnává. Ő mindenekelőtt rámutatott, a mezőny valamennyi autójának van egyfajta dívajellege, esetükben ez a korábbi években azért nem domborodott ki annyira, mert túl nagy volt ehhez az előnyük a többiekkel szemben. „Idén a Ferrari nagyszerű munkát végzett, sokkal közelebb volt hozzánk. És ha ennyire szoros a versengés, az autód pedig sántikál, s így a másik eléd kerül, akkor ez krízishelyzetnek tűnik, mert nem nyersz.”


Az év eleji gumiproblémákat, az autó pályánként változó versenyképességét két tényezőre lehet visszavezetni: a felfüggesztés terén télen bevezetett szigorra, valamint a Mercedes évek óta követett tervezési filozófiájára. A csapat a teljes mezőnyből a legkevésbé dönti előre az autóját, vagyis az ő padlólemezük zárja be a legkisebb szöget az aszfalttal. E módszerüket a szabályváltozások idején sem kívánták feladni, inkább a tengelytáv növelése mellett döntöttek.


Owen elárulta, ez nagyon is tudatos választás volt részéről. „Vannak területek, amelyeken más utat járunk. Az autónk első részének aerodinamikai filozófiája egészen különleges, még ha a Toro Rosso idén mutatott is hasonlóságokat. A keskeny orr és mindaz, ami ezzel jár, különlegessé teszi az autónkat. Ezt átmentettük 2016-ból, ahogy a felfüggesztésünk is nagyon hasonló volt. De voltak új területek, mint az oldalsó légterelők, ahol a W08-as nagyon eltérő volt.”


„Tudtuk, hogy a szabályváltozások az erőviszonyok átrendeződését célozzák, így óriási kihívás volt az élen maradnunk. Muszáj volt megfelelően beosztanunk az erőnket. Mivel jól kezdtük 2016-ot, így korán átirányíthattuk a figyelmünket a mostani autóra.”




Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


Hogy sikerrel vegye az akadályt, Owen tudatosan egyfajta középutas célt tűzött maga elé. „Az új szabályok azért jók, mert ha túl sokáig marad állandó minden, nagyon elmerülsz a részletekben. A szabályváltozás viszont visszahoz az alapkérdésekhez. Tervezői szemmel nézve ez élvezetes volt. A célom az volt, hogy egy kilencvenszázalékos autót építsek 2017-re. Talán furcsán hangzik, hogy nem a száz százalékot vettem célba, de egy új szabályrendszer esetében mindig várnak rád ismeretlen kihívások, a szabályok hatása és a gumik viselkedése is lehet más, mint várod.”


„Sok az ismeretlen tényező, ezért olyan autót akartam, amely a lehető legkülönfélébb körülményeket is le tud fedni, miközben el kell fogadnunk, hogy talán nem lesz tökéletesen optimális. Optimalizálni csak a második-harmadik évben fogjuk, amikor már stabilak a szabályok. Olyan autót építettünk, mellyel képesek vagyunk reagálni bizonyos tapasztalatokra. Sajnos általában olyan dolgokhoz kellett alkalmazkodnunk, amikre nem számítottunk. Sok kompromisszumot kötöttünk az év során olyan dolgokért, amiket nem kellett megváltoztatnunk.”


A nem teljesen „kihegyezett” technika tehát annak eredménye, hogy a Mercedes tudatosan teret akart hagyni magának a rugalmasságra, a változtatásokra. „Nem tudtuk, hogy sikerül az aerodinamikai fejlesztésünk, sem azt, milyen területeken kell aerodinamikai teljesítményt találnunk, s melyeken leszünk biztonságban. Okos megoldás, amikor úgy alakítod ki  az autód, hogy bizonyos dolgokon anélkül tudsz változtatni, hogy minden egyes fejlesztésnél újra kéne tervezned minden részt.”


E filozófia nemcsak problémákat jelentett számukra, azt is elérték vele, hogy nagy fejlesztési potenciál legyen a W08-ban. Az év második felében bizonyították hatékonyságukat ezen a téren, és éppen ez az, ami miatt az ellenfelek nem lehetnek nyugodtak 2018 kapcsán sem. Idén tudniillik egy 90%-os autóval is nyerni tudtak, miközben jövőre már a 100%-ot is célba vehetik. „Jó volt, hogy hagytunk magunknak lélegzetvételnyi területet, és a következő évi autóval már jóval agresszívebbek lehetünk. Sok mindent megtanultunk arról, mitől volt ennyire kényes a mostani autónk, és remélhetőleg megoldást is találunk erre a következő autóval” – bocsátotta előre a riválisok szempontjából vészjóslóan Owen.