A három motor bebetonozhatja a Mercedes és a Ferrari előnyét?

A motorok terén előnyben lévő Mercedesnek és Ferrarinak kedvezhet a 2018-ban életbe lépő 3 motor/szezon szabály a Honda szerint.

Mercedes, Ferrari (Fotó: XPB)

A 2017 második felében látott sok motorbüntetés kapcsán a Red Bull volt a legnagyobb ellenzője az idén életbe lépő új szabálynak, mely a korábbi 4 helyett már csak 3 erőforrás büntetlen használatát engedélyezi egy szezonon belül. Christian Horner a csapatok ülésein szorgalmazta is a szigorítás feloldását, ám elmondása szerint a Ferrari elnöke, Sergio Marchionne hallani sem akart a már csak valamennyi résztvevő beleegyezésével megvalósítható szabálymódosításról, mert elmondása szerint csapata már túl sok pénzt és időt ölt bele a vonatkozó kutatásokba ahhoz, hogy irányt váltsanak.


A hasonló kérdésekben általában visszafogottan nyilatkozó Honda sem örül a kialakult helyzetnek. Az azóta már leváltott sportigazgatójuk, Haszegava Juszuke például ésszerűtlennek nevezte a szabályváltozást, és attól tart, hogy lelassul a motorfejlesztés folyamata, s ezáltal a Mercedes és a Ferrari kerül előnyös helyzetbe. „Nemcsak számunkra, a Renault számára is nehézséget fog jelenteni. Nem tartom ésszerűnek. Technikai szempontból nagyon nehéz lesz. Ha visszafogjuk a motor teljesítményét, akkor persze könnyű, hiszen kétezerrel alacsonyabb fordulatszámon használhatjuk a motort, és úgy célba érhetünk. De ennek semmi értelme” – állapította meg.


Szavai egybecsengnek Lewis Hamiltonéval, aki miután a Brazil Nagydíjon egy teljesen új erőforrásával versenyezhetett, megjegyezte, frusztrálja, hogy csak efféle kivételes helyzetekben nyomhatja igazán a gázt, miközben az év nagy része minden versenyző számára arról szól, hogy figyeljen a motorjára, és ossza be kell annak erejét az előütemezett futamokra.




Honda (Fotó: xpbimages.com) Honda (Fotó: xpbimages.com)


Haszegava szerint a gyártókra is gyakorolhat hasonló hatást a hárommotoros szabály, hiszen lassítja a fejlesztésük ütemét, és ez akár már év elején előre elrendezheti az erőviszonyokat. „Három motorral csak két lehetőségünk lesz új fejlesztéseket bevetni. Emiatt már az elején igen jó motorral kell előrukkolnunk, mert ha nem tesszük, már csak két lehetőségünk lesz” – mutatott rá a szigor hátulütőjére.


Szerinte ezzel a teljesítmény is háttérbe szorulhat. Vagy ha nem szorul, fennáll a veszélye az újabb büntetéssorozatnak. „Elsőként a megbízhatóságra kell összpontosítanunk, mert a motorunknak hét versenyt kell teljesítenie. De közben a teljesítményén is javítanunk kell. Jó alapokra van szükség, el kell érnünk, hogy a mostani motorunk rendben legyen. Ha ez sikerül, csak akkor jöhet a következő lépés.”