2040-re az egész F1-et múzeumba küldi a Forma–E?

Évtizedeken belül nemcsak elveszi a Forma–1-től a vezető szerepet, de a Forma–E lesz az egyetlen életképes versenysorozat. Ez Alejandro Agag jóslata, melyet egyre többen osztanak az elektromos bajnokság világában.

Fotó: Formula E

Mérföldkőnek számító bejelentést tett a héten a Forma–E. Egy svájci-svéd technológiai céggel, az ABB-vel írtak alá egy hosszú távú, több mint 100 millió dollárról szóló megállapodást, melynek értelmében 2025-ig az évi 33,5 milliárd dolláros forgalmú, 100 országban jelenlévő cég lesz a bajnokságuk névadó szponzora. Nem rossz ez egy olyan kategóriától, amelyet 2014-es indulásakor még sokan megmosolyogtak, elszörnyülködve hangtalan, nyikorgó autója láttán.


Pedig a Forma–E folyamatosan terjeszkedik, egyre komolyabb vállalkozássá válik, s egyre nagyobb vonzerővel bír. Korábban a Hugo Boss is hátat fordított a kedvükért az F1-nek; jelenleg pedig ez az a kategória, amely minden másiknál több autógyártót tudhat a soraiban. A haldokló WEC-ben – melynek eredendően a nagy gyárak kísérleti laboratóriumának kellene lennie – a Toyota teljesen magára maradt. A Forma–1 csábítás helyett inkább elriasztotta a nagy márkákat önmagától aktuális motorformulájával. De a DTM is presztízsvesztésen ment keresztül a Mercedes kivonulásával.


Az elektromos kategóriában eközben érdekelt a Renault, a Land Rover, az Audi, a Jaguar, a közeljövőben pedig a Porsche, a BMW és a Mercedes is csatlakozik.




Alejandro Agag és az ABB vezére (Fotó: Formula E) Alejandro Agag és az ABB vezére (Fotó: Formula E)


A bajnokságot irányító Alejandro Agagot meglepte, milyen ütemben fejlődnek. „Messze felülmúltuk a projekt indulásakor támasztott várakozásainkat. Egy ilyen névadó szponzori megállapodás hatalmas lépés. El sem tudtam volna képzelni ezt az elején, és a sok pozitív meglepetés azt sugallja, talán jó irányba haladunk” – állapította meg.


Az FIA elnöke, Jean Todt hozzátette, ez még mindig csak a kezdet. „Ez is a bajnokság vonzerejét bizonyítja, pedig az még mindig gyerekcipőben jár.”



Az F1 mint retrosorozat?


A fejlődést látva a kérdés az, mikor növik ki ezt a cipőt. A Virgin-csapat tulajdonosa – aki a Brawn GP-vel szponzorként, majd saját csapatával is szerencsét próbált az F1-ben – úgy véli, hamarabb, mint hinnénk. „Nagyon gyorsan fejlődik a sorozat, minden szezonban van valami új kezdeményezés. Szeretném azt hinni, hogy ha a Forma–1 így folytatja, ahogyan most, akkor tíz éven belül a Forma–E megelőzi. És ennek így is kéne lennie, mivel a világnak környezetbarát autókra van szüksége” – vélekedett Richard Branson.


Agag ennél óvatosabban fogalmazott, ám azt ő is állítja, hogy 2040-re ez a sorozat lesz a legmeghatározóbb a versenyzés világában. „A Forma–E igazán naggyá növi ki magát. Hiszem, hogy húsz, harminc, negyven éven belül ez lesz az egyetlen motorsport sorozat” – nyilatkozta Londonban. „Talán lesznek másikak is, de mi leszünk a legfőbb sorozat, mert beköszönt az elektromosság világa. Ha nem válik a világ húsz-harminc éven belül elektromossá, gondban leszünk. Ha pedig megtörténik, a Forma–E lesz az autók fő bajnoksága.”


Ami Branson jóslatát illeti, hangsúlyozta: „Nem szeretünk versenyre kelni az F1-gyel. Szeretjük az F1-et, az F1 szerintem nagyszerű. De sosem ellenkezem Richard Bransonnal, aki nagyon okos ember, és általában igaza van.”


A kalandvágyó üzletember márpedig a világ szükségszerűségének tekinti a Forma–E előretörését. A bajnokság merőben más talajból nőtt ki, mint a többi kategória, az autóipar és a környezetvédelem közös gyermeke, s ennélfogva teljesen újszerű a szerepe is. Branson szerint ez a legfőbb hajtóereje, melyből jóval tovább táplálkozhat, mint az F1 és társai.




Richard Branson (Fotó: XPB) Richard Branson (Fotó: XPB)


„Mindannyian le akarunk szokni a szennyező autókról, és a Forma–E vezető szerepet játszhat ebben. A Forma–E nagy figyelmet irányít a klímaváltozásra, és arra inspiráljuk az embereket a szurkolók, de a kormányok körében is, hogy vállaljanak részt ebben. Ez egy fantasztikus módja az elektromos autók technológiai fejlődésének bemutatására. Emellett ezek az autók nem is lassúak és unalmasak, hanem szórakoztatóak és klasszak! És fenntarthatók. Az a nagyszerű a Forma–E-ben, hogy szórakoztat, miközben valami jót is tehet, és ez remek elegy.”


De van, aki még náluk is merészebb víziót vázolt. A Forma–E tanácsadója, Christiana Figueres – aki a 2015-ös párizsi éghajlatvédelmi megállapodás egyik kulcsfigurája is volt – a jövő kapcsán egyenesen odáig ment, hogy kijelentette, a benzinnel működő motoroknak lassan a múzeumban a helyük. „Sokat köszönhetünk a belső égésű motornak, ez juttatott el minket odáig, ahol most tartunk. De vajon mikor válik a belső égésű motor történelemmé? Mi a jövőért versenyzünk, tisztítjuk a világot, és e folyamat megállíthatatlan. Csak az a kérdés, mikor kerül rá sor” – figyelmeztetett.


Szerinte a Forma–1 előtt két út áll: vagy átvált elektromos autókra, vagy elhal. Úgy véli, amennyiben kitart a belső égésű motorok mellett, egy idő után retroszériává alakulhat át, melynek egyetlen célja a szórakoztatás, miközben az autóiparban már nem játszhat meghatározó szerepet.



Lesz valódi összecsapás is?


Talán elfogult, talán ő becsüli alá az F1-et, ám az autógyártók hozzáállásából érezhető, a kocka szerintük is bármikor fordulhat. „Mi azért csatlakozunk a sorozathoz, mert az utcai autóink elektromosak lesznek. Ez a tény” – jelentette ki Toto Wolff, akinek munkaadója, a Mercedes a 2019-es Forma–E-projektért még a korábbi „otthonának”, a DTM-nek is hajlandó volt hátat fordítani.


Az osztrák szerint hiba lenne alábecsülni a Forma–E erejét. „Zajlik az elektronizáció. A technológia és a sorozat is kiforratlan még, de nagyon karizmatikus és energikus vezetője van a sorozatnak, akinek sikerült német prémiumgyártókat megnyernie a szériához. Nem lepődnék meg, ha három-öt éven belül a Forma–E valami egészen mást jelentene, mint ma, és talán valamennyien ott fogunk ülni, hogy a versenyeiről beszélgessünk. A dolgok változnak, és egyelőre nem tudhatjuk, pontosan milyen irányba. Én a tízhengeres benzinmotort is szeretem, de nem hiszem, hogy öt év múlva bárki így lesz ezzel rajtunk kívül.”




Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


Rámutatott, a Forma–E „uralma” talán túlzásnak tűnik jelenleg, ám a helyzet ugyanolyan gyorsan változhat, mint maga a technológia. „Amilyen gyorsan változik minden a mobilitás világában, nehéz előre látni a jövőt. Öt évvel ezelőtt a Tesla egy Lotus Elise volt csupán, amit nagy akkumulátorral szereltek föl. Ma viszont már meghatározó játékos az autóiparban. A Forma–E is egy izgalmas induló vállalkozás. Van karaktere, városias. Teljesen más közönséget vonz, mint a hagyományos motorsportok.”


A Mercedes ezért is tartja fontosnak a részvételt: szeretne felkészülni arra az esetre, ha a Forma–E valami egészen naggyá és fontossá nőné ki magát. Jelenleg ezt a szerepet még az F1 tölti be a gyártó számára. „Ez olyan kicsit, mint a Daimler egésze. Mi a világ vezető prémium autógyártója vagyunk, de közben gyártunk autókat azért is, hogy menjenek. Rugalmasnak kell lennünk, nyitottnak mindkét irányba.”


Az F1 jövőjét formáló Ross Brawn egyelőre nem látja reálisnak, hogy a Forma–1 a belátható jövőn belül a Forma–E nyomdokaiba lépjen, s elektromos hajtásra váltson. „Nem látok erre esélyt a következő öt-tíz évben. Nehéz kérdésekre kell válaszolnunk” – nyilatkozta. „Az elsődlegesnek a show-nak kell lennie. A versenynek, a versenyzőknek, a történelemnek, a hangzásnak, az illatoknak, a hangulatnak.”


Ám miközben ők ennek megvalósítására törekszenek, máris konfrontálódnak az autógyártókkal, amelyek továbbra is ragaszkodnának az MGU-H technológiájához, saját egyedi hibrid rendszereikhez.


Hogy lesz-e valaha is valós összecsapás a Forma–1 és a Forma–E között, az jelenleg megjósolhatatlan. Utóbbi kategória ugyanakkor előbb-utóbb valóban választásra kényszerítheti az F1-et, melynek az alternatív kínálatot látva el kell döntenie, mennyire akarja az autógyártókat, mi mindent hajlandó kínálni számukra, s jövőjének fenntarthatóságához mekkora szüksége van rájuk.