Könyörtelen volt a Williams Kubicával a Pirelli szerint

Túl nagy terhet rakott a Williams Robert Kubica vállára az év végi gumiteszten, pedig a Pirelli vezetője szerint újra gyors lenne, ha kapna még időt.

Robert Kubica (Fotó: XPB)

Jövő hétre jósolják a Williams bejelentését Szergej Szirotkin szerződtetéséről – akkor érhet véget Robert Kubica (2018-as) visszatérésről szövögetett álma. Bár kétségtelen, hogy az orosz több pénzt is hoz a házhoz, mint ő, úgy tudni, nem csak ez szólt ellene. A BBC szakírója nemrég arról számolt be, hogy forrásaitól úgy tudja, a Williams nem volt elégedett Kubica, az abu-dzabi gumiteszten mutatott tempójával és hullámzó teljesítményével.


A legnagyobb problémát a lengyel számára a Pirelli-gumik jelenthették, melyek kezelésével sok aktív versenyzőnek is meggyűlik, nemhogy az olaszok abroncsaival korábban nem is versenyző, 6 évet kihagyó egyszeres futamgyőztesnek. Ő maga sem tagadta, hogy lenne még min javítania, és a gyakorlást követően Kubica azt is megjegyezte, hogy ha őt választják, a felkészülési időszakban javítani fog gumikezelésén.


A Williamst viszont a jelek szerint ez nem győzte meg, és ha azt vesszük, hogy a versenyzőnek már 2007-ben is egy szezonja ment rá egy gumiváltáshoz való alkalmazkodásra (Michelinről Bridgestone-ra), korábban pedig a fele annyi időt kihagyó Michael Schumachernek is volt gondja az egyengumis F1-hez való alkalmazkodással, ez nem is annyira meglepő. Nekik már év elejétől kellenek a pontok.


A Pirelli sportigazgatója, Mario Isola azonban úgy véli, Kubica igenis megérdemelne egy esélyt, mert a tehetsége nem kopott meg, fizikálisan alkalmas, csupán idő kéne neki a bizonyításra. „Robert egy profi és rutinos versenyző, még akkor is, ha már jó ideje nem vezetett F1-es autót. De az érzés megvan benne. Én kikértem a véleményét a gumikról, és nagyon pontos elképzelése van a teljesítményről, a kopásról, arról, hogyan kell vezetni velük” – nyilatkozta az olasz a Racernek.




Mario Isola (Fotó: XPB) Mario Isola (Fotó: XPB)


„Az érthető, hogy vannak nehézségei, hiszen már hat-hét éve nem vezetett Forma–1-es autót, és az autókat teljesen másképp kell már vezetni a leszorítóerő, a gumik és minden más miatt, mint amikor utoljára itt volt. Az persze nem egészen igaz, hogy sosem vezetett a mi abroncsaikon, hiszen a 2011-es téli tesztek idején megtette Valenciában, és hamar alkalmazkodott. De nem várhatod egy versenyzőtől sem ilyen helyzetben, hogy azonnal gyorsabb legyen annál, aki már sok tesztet és versenyt is teljesített. Időt kell adni neki az alkalmazkodásra, hogy megmutathassa, mennyi van benne. Én hiszem, hogy még mindig nagyon gyors.”


A Williams a részletes adatelemzés alapján állapította meg, melyik versenyzőjükben volt nagyobb potenciál, ezen adatokhoz pedig a Pirellinek is volt hozzáférése, így ők is racionálisan tudják értékelni Kubica produkcióját. „A teszten már az első napon majd’ két versenytávot teljesített délelőtt, a második nap délutánján pedig a gyorskörökre fókuszált, ám az egy olyan versenyzőnek nem könnyű, aki már rég nem vezetett modern F1-es autót” – mondta a teszt eredményeiről Isola.


„A szektorokat elemezve elmondható, hogy bizonyos körökben nagyon gyors volt, de talán nem tudta ezt a szintet hozni a teljes körön. Biztosra veszem, hogy ha több időt kapna, visszatérne a régi szintjéhez. Szerintem megérdemli a lehetőséget, hogy megmutassa, mire képes. Tudom, milyen sok energiát ölt a fizikai felkészülésébe, most sokkal vékonyabb, mint volt, sok kilótól megszabadult, hogy kész legyen, hogy megmutathassa, képes egy versenytávot teljesíteni. A sebességről pedig nem kell beszélni, mert korábban már bizonyította, mennyire gyors.”




Robert Kubica (Fotó: XPB) Robert Kubica (Fotó: XPB)


Szerinte ezenkívül az is rossz hatással volt Kubicára, hogy a Williams mindent ettől az egy teszttől tett függővé, holott ő korábban csak a hungaroringi teszten használhatott 2017-es gépet és valódi versenygumikat, többi tesztjén régi autóval és demógumikon körözött. „Szerintem túl magasak voltak az elvárások, de nem gondolnám, hogy nem végzett jó munkát, vagy hogy nem értette meg a gumikat. Ahhoz, hogy megértsd és jól tudd használni őket, több időre van szükség három-négy délutáni óránál, de ez csak az én személyes véleményem. Ezek bonyolult autók, és teljesen mások, mint amit korábban vezetett. A teljesítmény magasabb szinten áll, az idő korlátozott, forgalom is van a pályán, nagy rajtad a nyomás, hogy megmutasd, mire vagy képes. Ilyenkor nem alakulhat minden jól.”


„Kevesebb nyomás kellene neki és több lehetőség a bizonyításra. Ez persze nem jelenti azt, hogy más versenyzők nem érdemlik meg az ülést, én csak azt mondom, hogy Robertben megvan a potenciál, és nagy kár érte, mert egy nagyszerű sztori lett volna, ha visszatérhet az F1-be.”


Mindez úgy hangzik, már Isola sem hiszi, hogy Kubica lehet a befutó a Williamsnél. Már csak az a kérdés, ezzel a teljes F1-es visszatérése is meghiúsul-e, vagy megkapja az újabb lehetőségeket 2018-ban, hogy a rákövetkező szezonban újra próbálkozhasson.