Musorujsag
Élő Eredmények

Nem a terrorba bukott bele a Ferrari – Wolff

Nem a terrorba bukott bele a Ferrari – Wolff

Autosport
Nincs gond Sergio Marchionne nyers és kőkemény vezetési stílusával Toto Wolff szerint. És ezt nem azért mondja, mert csapata profitálna a maranellói terrorhangulatból.

Nemcsak a Ferrarinak, elnökének, Sergio Marchionnénak is nagy pofon volt a nyeretlenül zárt 2016-os bajnokság. Az olasz 2015-ös vártnál jobb szereplésük után a télen kijelentette, a következő idényben nem lehet kisebb céljuk, mint megnyerni a világbajnoki címeket, ám a vörösök csúnyán alulmúlták e várakozást. Sok kritikus vélte úgy, hogy a Scuderia részben Marchionne túlzó elvárásai, az azok által jelentett óriási nyomás miatt bukott el, és ezt erősítették a belső feszültségek is, melyek eredménye az lett, hogy az elnöki türelmetlenséggel azonosulni képtelen technikai igazgató, James Allison elhagyta az istállót, s a Mercedeshez csatlakozott.

Marchionne 2017-re aztán visszavett, belátta hibáját, és az új szezon a feltámadás éve volt a Ferrari számára. Ám a bajnoki hajrában az ágaskodó paripa újra megbotlott – s hogyhogy nem ismét egy elnöki nyomásgyakorlás után. Marchionne előbb félperces monzai vereségük után kínosnak nevezte a hazai futamuk végeredményét, aztán következett az ázsiai túra, a nagy fogadkozások, majd a bakik sorozata, kezdve a szingapúri ütközéssel, folytatva a sepangi és szuzukai műszaki problémákkal. A vereség után pedig ismét megfogalmazódott a kérdés: jót tesz-e az elnöki keménység az olaszossága miatt eleve sokat kritizált Ferrarinak?

A rivális Mercedes csapatvezetője, Toto Wolff szerint hiba azt gondolni, hogy csakis ezen múlt a bajnokság végkimenetele. „A nagy nyomás alatt születhet gyémánt, de a nyomás okozhat csőtörést is” – élt szemléletes hasonlatokkal. „Sergio Marchionne az egyik legsikeresebb üzletember, akivel valaha találkoztam, az egyik leg élesebb elméjű személy, akit valaha láttam munka közben. Ez a stílus eddig működött nála, és nem hinném, a Ferrari 2017-es szezonját vagy annak végkimenetelét vissza lehetne vezetni kizárólag a nyomásra. Ezzel túlságosan leegyszerűsítenénk a helyzetet.”

Wolff tehát nem érzi úgy, hogy Marchionne nyers stílusa ne lehetne a siker útja. Azt ugyanakkor elismeri, hogy ő tudatosan igyekszik finomabb lenni egy-egy vereség után, az ujjal mutogatás pedig nem vezethet sikerre. „Mi a vállalatunknál mindenkit arra ösztökélünk, hogy beszéljen. Van egy mottónk: Vedd észre, majd javítsd ki! Ez annyit jelent, hogy muszáj egy biztonságos közeget teremtened, melyben mindenki kimondhatja a dolgokat.”

„A csapat részeként kell fejlődnöd. A mi célunk a vezetőségben az, hogy a problémát hibáztassuk, ne egy adott személyt. Az emberi természethez hozzátartozik, hogy hibásokat keresünk, de ezzel csak nő a nyomás, ami nem helyes. Mi nem akarunk így eljárni, mert mihelyst megteszed, az emberek bezárkóznak, mint egy kagyló, és onnantól már nincs se innováció, se kockázatvállalás. Márpedig a mi sportágunk ezekről szól” – mutatott rá Wolff egy, az Autosportnak korábban adott interjúban.

Borítókép: Sergio Marchionne (Fotó: XPB)

További tartalmak