Egy 1994-es teszt, ami gyanússá tette a csalással vádolt Benettont

Eddig nem hallott történetet mesélt el a Williams alapítójának fia a Benetton botrányokkal tarkított 1994-es szezonjáról és egy angliai furcsa tesztről.

Michael Schumacher 1994-ben (Fotó: MTI/Földi Imre)

Ayrton Senna és Roland Ratzenberger imolai halála, valamint több komoly baleset miatt már önmagában is hektikus volt a Forma–1 1994-es szezonja, ám még inkább azzá tették a végül az egyéni címet elhódító Benetton csapatát övező gyanúk és botrányok. Michael Schumacher első világbajnoki évét nem is annyira a Damon Hill-lel történt adelaide-i ütközés árnyékolta be, sokkal inkább annak előzményei, a vélt vagy valós technikai trükközések, jogos vagy jogtalan eltiltások, az élmezőnyben újonnan, egyszerű divatmárkaként feltűnő Benettont érő állandó támadások.


A talán legnagyobb botrány a Benetton „titkos kipörgésgátlója” körül támadt. Az FIA 1993 után betiltotta az autók elektronikus segédeszközeit, az aktív felfüggesztés és a kipörgésgátló használatát, és e változtatásra a Benetton jól reagált, a technikával korábban élen járó Williams viszont rosszul becsülte fel a hatásait. A címvédő csapat azonban úgy vélte, év elején tapasztalt hátrányát nem csak ennek köszönhette.


Ayrton Senna kezdettől fogva gyanúsnak vélte Michael Schumacherék autóját, s miután az év második versenyét baleset miatt már az elején föladta, a pálya szélén figyelve úgy érezte, a Benetton természetellenes módon viselkedik, mintha kipörgésgátlót használna.


Az FIA az imolai fekete hétvége után alaposan megvizsgálta a csapatok szoftvereit, s – a Ferrari és a McLaren mellett – a Benettonéban is a kipörgésgátló használatát lehetővé tevő programra bukkant, melyről a csapat azonban állította, csupán az előző év el nem tüntetett, de semmire sem használt maradványa.


A manapság a Williams régi autóit karbantartó, akkoriban még a versenycsapat mérnökeként dolgozó Dickie Stanford, valamint Frank Williams fia, Jonathan Williams a Motor Sport magazinnak adott interjú során most megosztottak egy, e máig homályos üggyel kapcsolatos történetet, amit eddig korábban sosem hoztak nyilvánosságra.


„Ayrton meg volt győződve arról, hogy a Benetton csinál valamit, és, mi a Williamsnél is így voltunk ezzel. Tudom, hogy rögzítették a motorjuk hangját. Fogalmam sincs, hogy ezt a Williams vagy az FIA csinálta-e, de azt tudom, hogy még a mai napig is rögzítik a motorhangokat” – jegyezte meg Stanford, utalva arra, hogy a kipörgésgátlós gyanút akkoriban e felvételekre (valamint az autók által hátrahagyott keréknyomokra) alapozva fogalmazták meg.




Imola, 1994 (Fotó: Photo4 / xpb.cc) Imola, 1994 (Fotó: Photo4 / xpb.cc)


Jonathan Williamsnek egy másik furcsaság is beugrott az ügy kapcsán. „Egy jelentéktelenebb munkám volt 1994-ben a Madgwick nevű brit Forma–3000-es csapatnál, és volt pár szezon előtti tesztünk. Valamikor március-április környékén Pembreybe mentünk, és két napon át voltunk ott, csütörtökön és pénteken. Ott valaki szólt nekünk, hogy a Benetton is ott lesz a következő napon, mert tesztelniük kell valahol.”


E tesztre a csapatalapító fia szerint az év második futama,, a Csendes-óceáni Nagydíj és Imola között került sor. „Mi a kamionjainkban voltunk, a Benetton pedig este jött meg és ment a gépátvételi helységbe a pálya központjánál. Tehát azt leszámítva, hogy tudtunk egymás jelenlétéről, a két csapat elkülönült egymástól, nem is látta egymást. Pénteken aztán valaki – akit nem neveznék néven – a Benettontól odajött hozzánk, és megkérdezte, mi a délutáni programunk, mert ők rajtokat gyakorolnának épp előttünk. Azt mondtuk, épp van egy üresjárat, így a boxfalhoz mentünk, és megnéztük.”


„Nem fogok neveket mondani, de a Madgwick egyik szerelője, aki később rendkívül sikeres rendszermérnök lett két Forma–1-es csapatnál is azok bajnoki időszakában, azt mondta nekem: »Csak figyeld a gumik nyomát és fülelj!« A kipörgésgátlóról tartott kiselőadást nekem.”


Williams számára azonban nem elsősorban ez, inkább a benettonosok viselkedése vált igazán gyanússá. „Utólag igazán feltűnő volt számomra, hogy ott volt egy korábbi Williams-alkalmazott is, aki akkor már a Benettonnál dolgozott, és lejött megnézi a tesztet. Meglátott engem, majd gyorsan visszaszaladt. Leállították a rajtgyakorlatokat, mert megtudták, hogy ott van valaki a Williamstől” – mesélte az ifjabb Williams.


Titkolózni persze nem csak akkor lehet, ha egy csapat rosszban sántikál, Jonathan Williams mindenesetre ma már nem fél attól, hogy felkavarja az állóvizet. „Ezt a történetet nyilvánosan soha senkinek nem meséltem el korábban. De a több mint húsz év után is elég sok ember mondja azt, hogy az autójuk kipörgésgátlóval volt fölszerelve, így nem igazán aggódon a történet elmesélése miatt. Emlékszem erre a pembrey-i napra, arra, hogy szó szerint ott álltam a pálya szélén, miközben ők rajtokat gyakoroltak előttünk, mit sem sejtve arról, hogy jelen van valaki a Williamstől is.”