Musorujsag
Élő Eredmények

Már dolgoznak a szebb F1-es glórián

Már dolgoznak a szebb F1-es glórián

Racer, Race Fans
A Williams szakembere szerint két futam után már senkinek nem fog feltűnni a glória az autókon. Az FIA eközben jelezte, dolgozik a továbbfejlesztett változaton.

Eddig két 2018-as autót mutattak be, így lassan szokhatjuk az idén kötelezővé tett glória látványát. A Haas és a Williams eltérő módon viszonyult az egyelőre rendellenesnek ható bukókeret jelenlétéhez. Az amerikaiak a titáncsövet és a pilótafülke egy részét is feketére festették, így a közzétett – eleve sötét – grafikákon bizonyos fokig sikerült elrejteniük a jelentős esztétikai változást. A Williams ezzel szemben autójához hasonlóan fehérre festette a glóriát, így az az élénken magára irányítja a figyelmet.

Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója nem titkolta, ő elkötelezett támogatója az újításnak. „Örülök, hogy használjuk. Fontosnak tartjuk a versenyzőink biztonságát, különösen a mi fiatal párosunk esetében. A korábbi években átlagban egyszer veszélybe került egy versenyző egy felé repülő tárgy miatt. A legtöbb esetben megúsztuk baj nélkül. A háttérben én elkötelezett támogatója vagyok ezen terület fejlesztésének. A legnagyobb veszélyt a versenyzőkre ez jelenti manapság,”

A brit kiemelte, a glóriának nem a kisebb alkatrészek elhárítása a feladata. „Nem az olyan törmelékeket akarjuk kivédeni vele, mint a rugó, ami Felipét (Massa) évekkel ezelőtt fejbe találta. Erre azért van szükség, hogy egész autóktól, kerekektől védjen, amik eltalálhatják a versenyzők fejét. Emiatt a glória hihetetlenül nagy terhelést áll ki. Ahogy emlegetni szokás, egy londoni buszt is elbír.”

Williams FW41 (Fotó: Williams) Williams FW41-es fehér glóriája (Fotó: Williams)

A változás ránézésre jelentős, elmondása szerint aerodinamikai szempontból mégsem okozott nagy gondot a glória. Annak a londoni busznak viszont nem volt könnyű megfelelni… „Ez teszi nagy kihívássá technikai szempontból. Sokan emlegetik az aerodinamikai hatását, de valójában az jelentéktelen. Pár terelőelemet teszünk a glória köré, hogy próbáljuk csillapítani az aerodinamikai veszteséget, de ez jelentéktelen. A legnagyobb problémát a karosszériához építése jelentette, mivel elképesztő terhelést kell kibírnia.”

Ami a kinézetet illeti, a Williams új autóját a glóriának köszönhetően vegyesen fogadták a szurkolók. Lowe azonban nem aggódik túlzottan. „A második versenyen már senkinek nem fog feltűnni” – vélekedett.

Williams FW41 (Fotó: Williams) Williams FW41 (Fotó: Williams)

Az FIA biztonsági kutatócsoportját irányító Laurent Mekies eközben hangsúlyozta, a glória idei éles bevetése nemcsak az autók kinézetében hoz változást, de a fejlesztés folyamatát is fel fogja gyorsítani. Ennek következtében a keret gyors változáson mehet keresztül, a munka középpontjába is új tényezők kerülhetnek. „Az elmúlt hónapokban a döntéshozásról áthelyeződött a hangsúlyt a megvalósításra. Meg kellett adnunk a glória jellemzőit, hitelesítenünk kellett, a gyártókkal is meg kellett állapodnunk a hitelesített részek biztosításáról. Ez csak nehezítette a helyzetet, hiszen az F1-ben, az F2-ben és a Forma–E-ben is nagyjából ugyanannyi időnk volt rá. Most már jól állunk, a glória bizonyított, van három gyártónk, így nagyobb hangsúlyt fektethetünk a második fázisra.”

Mint elárulta, a munka már meg is kezdődött, a szövetség dolgozik a glória új verzióján. „Két fő célunk van. Az egyik, hogy a jobb kilátás érdekében csökkentsük a középső tartópillér vastagságát. A másik pedig, hogy jobban integráljuk az autóra, lényegében javítsunk a kinézetén. A második fázisban ezeket szeretnénk megvalósítani” – mondta a Racernek.

Borítókép: Williams FW41 (Fotó: Williams)

További tartalmak