Musorujsag
Élő Eredmények

Nem számíthatnak drámai teljesítményjavulásra a Renault-csapatok

Nem számíthatnak drámai teljesítményjavulásra a Renault-csapatok

Motorsport
Nem számíthatnak maximális teljesítményre a Renault-motort használó csapatok az év első harmadában. A francia gyártó konzervatívan, biztonságra játszva vág neki a szezonnak.

Az előző bajnokság hajrájában alaposan meggyűlt a baja a Renault-nak motorjai megbízhatóságával. Ez egész évben visszavetette a teljesítmény javítását, év végén pedig csapataik sorozatosan kapták a büntetéseket, miközben Viry szinte teljesen kifogyott a tartalék alkatrészekből.

A tél folyamán a franciák kiemelt figyelmet fordítottak az erőforrásuk állóképességének javítására, de az év elején nulla kockázatot vállalnak, ezért gyári csapatuk és két partnerük, a Red Bull és a McLaren egyelőre nem használhatja ki a motorjukban rejlő teljes potenciált. „Önként döntöttünk úgy, hogy bizonyos kompromisszumokat vállalunk az első motorunkkal, hogy biztosan jó alapokról induljunk. Amennyiben megbízhatósági gondok hátráltatnak az év elején, az nemcsak azt a versenyedet teheti tönkre, hanem az egész szezonodat, és ezt mi nem engedhetjük meg magunknak” – fogalmazott Cyril Abiteboul, a Renault Sport vezetője.

Mindez azt jelenti, hogy az év végi büntetések elkerülése érdekében a Renault kész hátráltatni komolyabb fejlesztéseit, nem erőlteti azok év eleji bevetését. Mivel 2018-ban három motorral kell teljesíteni a bajnokságot, az újításokat legkorábban a második motor bevetésekor, a szezon harmadának elteltével építhetik autóikba. „Próbáljuk összhangba hozni a fejlesztéseinket az új motorok bevetésének időpontjával, mivel a kezünk meg van kötve. Minél kevesebb motorod van, annál merevebb vagy a teljesítmény javítása terén. Emiatt mi a megbízhatóságra fókuszálunk.”

A szabályok miatt a többi gyártó hasonló cipőben jár. Nemrég a Ferrari kapcsán is híre ment, hogy év eleji első motorjuk a 2017-es továbbfejlesztett változata lesz, s a komoly teljesítményjavulást csak a második erőforrás hozhatja meg.

Cyril Abiteboul és Nico Hülkenberg (Fotó: Renault) Cyril Abiteboul egyelőre csak megbízhatóbb motort tud ígérni Nico Hülkenbergnek, sokkal erősebbet nem (Fotó: Renault)

A korai erőviszonyokat nagyban fogja befolyásolni, mely gyártó milyen hatékonysággal dolgozott a tél folyamán. A Renault eredményeiről új partnere, a McLaren pozitívan nyilatkozott az utóbbi hetekben, és az is kiderült, hogy motorjuk minden eddiginél többet futott a próbapadon hiba nélkül, a megbízhatóság terén tehát nagy előrelépés mutatkozik. „A motorunk a tesztpadon tizenegyszeresét teljesítette annak a távnak, amit a tavalyi motor teljesített az év ugyanezen időszakában. És a célunk a hetvenezer kilométer elérése lesz az első versenyig. Ez óriási mennyiség, idáig még sosem jutottunk a V6-osok bevezetése óta” – erősítette meg Abiteboul.

Hozzátette, ettől függetlenül még nem végeztek a munkával, így az első tesztjük is az óvatosságról fog szólni. „Példás volt, ahogyan és amilyen szakértelemmel a projektünket végigvittük, de még a versenypályán is számos dologról meg kell bizonyosodnunk, az első teszten pedig meg akarunk győződni arról, hogy a tesztpados eredmények megfelelnek a pályán mérteknek. Emiatt akkor még nem lesz érdemes nézni a köridőket, mert nyilvánvaló okok miatt még visszafogjuk magunkat. A második teszt már reprezentatívabb lesz.”

A teljesítmény kérdésével csak ezt követően kezdenek el komolyabban foglalkozni. Hogy csapataik mindezek alapján mire számíthatnak a Renault-motortól év elején, arról sokat elmond Abiteboulék korai célkitűzése. „A célunk, hogy Melbourne-ben nagyjából ugyanolyan teljesítménnyel menjünk, amilyennek tavaly Abu-Dzabiban zártunk. Az egészen jó alap volt. Aztán szeretnénk megbízhatóbbá válni, hogy nagyobb teljesítményt tudjunk kihozni a motorból, mégpedig hosszabb ideig, anélkül, hogy le kelljen azt tekernünk, mert aggódunk a túlmelegedés és a megbízhatóság miatt. A második motorunk viszont már előrelépést hoz, a harmadik pedig egy újabbat.”

Ez alapján úgy fest, drámai teljesítménylöketet egyelőre nem várhatnak a csapataik a Renault-tól. Némi segítségük azért így is lesz az előző évhez képest: már nekik is lesz speciális időmérős beállításuk. „Kíváncsian várom, mi lesz az időmérős motormódokkal azok után, hogy szigorítottak az üzemanyagra és az olaj használatára vonatkozó szabályokon. Nekünk lesz extra teljesítménybeállításunk az időmérőn, de meglátjuk. Egyelőre nem akarok erről többet mondani” – titkolózott a francia szakember.

 
 Szezonkezdés – betekintés az F1-es irodába – Vlog 2018/01

FELIRATKOZÁS

Borítókép: Renault (Fotó: Renault)

További tartalmak