Musorujsag
Élő Eredmények

Mitől tart annyira a farkast kiáltó Red Bull és Renault?

Mitől tart annyira a farkast kiáltó Red Bull és Renault?

F1i.com, Auto Motor und Sport, Motor Sport
A Red Bull után a Renault-t is egyre jobban aggasztja, hogy még mindig nem elég szigorúak az olajégetés tilalmára vonatkozó szabályok. Mitől tarthatnak ennyire?

Az előző évben állandó vitatémát jelentett az úgynevezett olajégetős trükk. A Red Bull már az előszezonban pedzegette, hogy riválisai speciális összetételű olajat kevernek az üzemanyagba, amely révén motorjuk olyan többletteljesítmény leadására képes, amire az üzemanyag-átfolyás korlátozása mellett amúgy nem lehetne.

Az év során aztán a Mercedes és a Ferrari kölcsönösen is megvádolta egymást bizonyos, ezen a téren alkalmazott trükközésekkel, amire reagálva az FIA folyamatosan szigorított szabályain, 2018-ra pedig igyekezett teljesen ellehetetleníteni a módszer alkalmazását. Az új szabályzat már pontosan meghatározza, mennyi és milyen összetételű kenőanyagokat használhatnak a gyártók.

A hét elején Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke ugyanakkor kijelentette: ő ezt még mindig nem érzi elégnek, mert az előírásokat most is ki lehet játszani. „Szeretnénk, ha az olajégetésre vonatkozó szabályokkal még messzebbre mennének, mert az időmérőn még mindig nem oldották meg a problémát. A versenyen igen, de még mindig van lehetőség trükközni az időmérőn, amit szeretnénk megszüntetni. Remélhetőleg ezzel közelebb kerülhetnek egymáshoz a motorok” – fogalmazott a brit.

Hozzá most csapata partnere, a Renault is csatlakozott. F1-es projektjük első embere, Cyril Abiteboul szintén úgy véli, még mindig létezik az olajégetős probléma. „Sokat tettek e hézag eltüntetéséért, de továbbra is együttműködünk az FIA-val, hogy biztosítsuk, megfelelő eszközökkel felügyelik a szabályok betartását. Itt nemcsak a jó szabályok számítanak, hanem az is, hogyan tartatják be őket. A regulák szerintem egyértelműek, de abban már nem vagyok biztos, hogy az FIA képes is megfelelően felügyelni azok betartását” – adott hangot aggályainak a francia.

De mi aggasztja ennyire már a szezonkezdés előtt a Renault-csapatokat?

Középpontban az időmérős hátrány

A 2018-ra átfogalmazott szabályok az olaj fogalmának pontos definiálása mellett egyértelműen betiltották az olyan speciális szelepek használatát is, melyek segítségével olajat lehet felszívni az égéskamrába.

Emellett a maximális olajhasználat mértékét is tovább csökkentették. A múlt évben az eredeti 1,2-es értékről Monzától kezdve 0,9 liter/100 kilométere módosították a határértéket, az idei évre pedig 0,6 liter/100 kilométerre. Ez annak következménye, hogy az FIA tavaly a panaszok után elkezdte mérni a kenőanyagok fogyasztását, ami megerősítette a gyanút: egyes gyártók feltűnően sok olajat használnak. Miközben Monza után a Mercedes és a Ferrari pontosan 0,89 liter/100 kilométeres értéket produkált, a Hondánál és a Renault-nál mindössze 0,1 liter/100 kilométert mértek. Emiatt is érezték úgy, bőven belefér a további szigorítás.

Mercedes, Ferrari (Fotó: Mercedes/Twitter) A Mercedes és a Ferrari még mindig okosabb a Renault-nál? (Fotó: Mercedes/Twitter)

A Red Bull és a Renault egyik aggályát most az jelenti, hogy e szigorítás csupán a versenyen lehetetleníti el a trükközést, az időmérőn viszont megkerülhető, mivel az olajfogyasztást mérő műszerek egy teljes versenytávra vetítve adnak pontos értéket, egy-egy körön nem elég megbízhatóak, azaz nem lehet meghatározni, hogy adott körön pontosan mennyi olaj került az égéstérbe.

Eközben a trükközést segíthetné, hogy engedélyezett az olaj utántöltése az időmérő és a versenyek között, így szombatonként gond nélkül fogyaszthatják azt a teljesítmény növelése érdekében. Feltételezések szerint ráadásul hiába a szelepekre vonatkozó szigorítás, lehetnek más módjai is az olaj megfelelő helyre juttatásának.

Amitől tart a Renault és a Red Bull

Összességében elmondható, a francia motorgyártót most egy korábbi döntése miatt aggódhat leginkább. Tudniillik amikor kiderült, milyen javulás érhető el az olajos trükkel, ők nem a technológia átvételére kezdtek összpontosítani, hanem inkább annak betiltatására, mivel riválisaik már így is igen nagy előnyre tettek szert velük szemben ezen a téren. Nem véletlen, hogy Abiteboul most is az ellenőrzés módja miatt aggódik, most már muszáj lesz végigjátszaniuk a játékot, amíg hátrányukat nem tünteti el végleg a kellő szigor.

A Red Bullt eközben inkább csak a Renault hátránya zavarja, és az, hogy továbbra is ki vannak szolgáltatva a franciáknak.

Autójuk az előző év végén már képes volt versenyeket nyerni a Mercedes és a Ferrari ellen, és idén feltett szándékuk, hogy már a legelső futamtól egyenlő ellenfelei legyenek a két riválisnak. Ám még ha az RB14-es elég jónak is bizonyul ehhez, régóta meglévő gyenge pontjuk, az időmérős teljesítmény még mindig az útjukba állhat. Ha ugyanis a Mercedes és a Ferrari az olajos trükkel továbbra is tizedeket nyer a Q3-ban, hiába a jó versenytempó, rosszabb rajthelyezéseik erősen ronthatják vasárnapi kilátásaikat.

És a trükközéssel szemben megfogalmazott korai aggályaik azt sugallják, ez idén náluk már nem fér bele. Hiába, a 2018-as versengés már rég elkezdődött.

Borítókép: Christian Horner és Cyril Abiteboul (Fotó: XPB)

További tartalmak