Musorujsag
Élő Eredmények

„Ebből mészárlás lesz” – aggályok az állórajtos újraindítás körül

„Ebből mészárlás lesz” – aggályok az állórajtos újraindítás körül

Race Fans, FIA, Autosport, F1Reports
Az idei évtől állórajttal indítják újra a félbeszakított F1-es versenyeket, ám a teszteken elvégzett szimulációk alapján nem mindenki nyugodt.

Az FIA már az előző szezonban megfogalmazta az úgynevezett állórajtos szabályát, ám az csak a mostani évtől lép valóban életbe. Ennek értelmében, ha egy versenyt piros zászlóval szakítanak félbe, vagy biztonsági autó mellett indítanak el, a safety car felvezetése és kiállása után a mezőnynek ugyanúgy fel kell sorakoznia a rajtrácsra, ahogyan a versenyek elején, és álló helyzetből kell elindulniuk. A cél, hogy ezzel csempésszenek több izgalmat, változatosságot a versenyekbe.

Ezt az újítást (és főleg a hozzá kapcsolódó szoftvereket, rendszereket) tesztelik most a versenyzők a második barcelonai gyakorláson. A szerdai nap legvégén is két ilyen rajtot próbáltak el, ám volt, akit ez nem megnyugtatott, hanem csak még jobban elbizonytalanított. Az újraindításoknál a legnagyobb bizonytalansági tényezőt a gumik jelentik. A versenyzőknek ilyenkor lehetőségük van kerékcserére is, ám aki nem ezt az utat választja, használt és lehűlt abroncsokon kell indulnia, ami alaposan megnehezíti a feladatát.

Romain Grosjean egyenesen veszélyesnek tartja ezt, mivel tegnapi rajtja során elmondása szerint még 4-es sebességi fokozatba sem sikerült felkapcsolnia az első kanyar előtt, autója pedig a tapadáshiány miatt vezethetetlen volt. „Én voltam az egyik első a sorban, mellettem Bottas állt, mi ketten sokáig várakoztunk. Az újraindításkor olyan volt, mintha esőben mennénk slickgumikon. Valahányszor felváltottam egyet, túlpörögtek a hátsó kerekek, amikor le, akkor pedig blokkoltak. Csúszkálva érkezel meg az első kanyarba. Ez így nem működik. Biztonsági szempontból aggódom egy kicsit” – magyarázta a Haas versenyzője, akinek csapattársa, Kevin Magnussen egy nappal korábban hasonló tapasztalatokról számolt be.

A versenyzők érdekvédelmi szervezete, a GPDA egyik igazgatójaként is tevékenykedő francia hozzátette: „Így mészárlássá válhat a rajt. Akár az egyenesben is elveszítheted az autót.”

Rajtgyakorlat Barcelonában (Fotó: XPB) Rajtgyakorlat Barcelonában (Fotó: XPB)

Szerinte a rossz tapadás miatt nem is lesz kérdés, hogy élni fognak-e a résztvevők a kerékcsere lehetőségével. „Én minden alkalommal ki fogok állni. Mindenki ki fog. Huszonöt másodpercet veszítesz egy kör alatt a friss gumikon lévőkhöz képest” – bocsátotta előre, megjegyezve, hogy a durvább aszfaltú pályákon, melyeken könnyebb melegíteni a gumikat, talán jobb lesz a helyzet.

Hozzátette még: beszélni fog a GPDA elnökével, Alexander Wurzcal is. „Én a tapasztalataim alapján azt mondom, ez veszélyes. Lehet, hogy mások nem érzik annak, de én nem vagyok túl magabiztos a hideg gumikon.”

A vélemények között valóban vannak különbségek. Fernando Alonso például nem aggódik. „Nem látok problémát. Amikor hideg a pálya, természetesen jobban kell koncentrálnunk a gumik felmelegítésére, de ez mindenki számára nehézség” – vélekedett.

Grosjean főnöke, Günther Steiner úgy véli, a tesztek után érdemes lesz felülvizsgálni a szabályváltozás hatásait. „Itt próbáltuk ki először a szisztémát, most végig kell mennie a rendszeren, aztán meglátjuk, mi lesz az eredmény. Erre valók a tesztek. Szeretnénk érdekesebbé tenni a sportágat, és ettől azzá válhat, mert vannak benne ismeretlen tényezők. Biztosan meg fogják vizsgálni a hátrányait, a videókat és a rajtidőket is kielemzik, hogy nem túl nagyok-e a különbségek az autók között, és nem veszélyes-e mindez.”

Hogyan működik a szabály?

Az állórajtos újraindításra két esetben kerül sor: 1. ha a verseny a biztonsági autó mögül indul, 2. ha piros zászlóval félbeszakítják.

1.) Az első forgatókönyvre akkor kerülhet sor, ha mondjuk túl nagy víz áll a pályán, így nincs mód a normál rajtra. Ilyenkor a biztonsági autó mögött haladnak a versenyzők. Ha a pálya állapota eleget javult, a biztonsági autó kiáll. A versenyzőket a kijelzőkön ’SS’ (’standing start’) felirat, valamint a biztonsági lámpa jelzőfényének kialvása figyelmezteti az állórajtra. Ilyenkor az élen álló diktálja a tempót, akár 10 autó távolságra is lemaradhat a biztonsági autótól, majd vetélytársaival együtt felsorakozik a rajtrácsra. Az addig futott köreik már beleszámítanak a versenytávba.

Az állórajt azonban ez esetben sem kötelező. Az FIA megfigyelői dönthetnek úgy, hogy a körülmények nem elég jók az ilyen indításhoz, így a biztonsági autók esetében megszokott repülőrajtot is választhatják. Ilyenkor az ’RS’ (’rolling start’) felirat jelenik meg a kijelzőkön, a biztonsági autó lámpája ismét kialszik.

Extrém helyzetben (például az esőzés erősödésekor) pedig akár félbe is szakíthatják a versenyt, amiről ugyancsak a jelzőrendszer segítségével értesítik a résztvevőket.

2.) A piros zászlós megszakításokat követően az újraindításra ugyancsak állórajttal kerülhet sor, szemben az eddigi gyakorlattal, amikor a biztonsági autó vezette fel a mezőnyt, majd kiállása után repülőrajt következett.

Ha a versenyt piros jelzéssel szakítják félbe, a mezőnynek a megszokott módon a boxutcában kell felsorakoznia. Ez idő alatt a szerelők – pontosan meghatározott keretek között –hozzányúlhatnak az autókhoz, akár kereket is cserélhetnek. Miután elhárult az akadály, a biztonsági autó mögött jönnek ki a pályára, teljesítenek egy kört, majd megkapják az ’SS’ jelzést, s a biztonsági autó kiállása után felsorakoznak a rajtrácsra a félbeszakításkor megállapított sorrendben.

A repülőrajtra, valamint az egymást követő több biztonsági autós körre ez esetben is van lehetőség, ha a körülmények ezt indokolttá teszik.

Borítókép: Rajtgyakorlat Barcelonában (Fotó: XPB)

További tartalmak