Mercedes: Stratégiai hibát követ el a Red Bull

Butaságot csinál Toto Wolff szerint a Red Bull azzal, hogy nem a motorpartnere által preferált üzemanyagot használja.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Az elmúlt hetekben felkapott téma volt a paddockban, hogy az FIA szigorított a motorokra vonatkozó szabályzatán, s direktívában írta elő a gyártóknak, hogy minden csapatukat teljesen azonos erőforrással, azonos szoftverekkel és működtetési módokkal lássanak el. E pontosítás részét képezte az is, hogy a partnercsapatoknak a gyári vetélytársakéval megegyező üzem- és kenőanyagokat kell biztosítani – amennyiben partnerük nem dönt másként.


A Red Bull másképp döntött. Már az előző évben is más beszállító szolgálta ki őket, mint a Renault-t, s miután a Honda távozásával a McLaren a franciákhoz hasonlóan a BP és a Castrol termékeit választotta, ők az egyetlen alakulat, amely más utat jár. A Mercedes-motoros csapatok mindegyikét a Petronas látja el üzemanyaggal, a Ferrarinál a Shell az állandó partner.


Tekintve, hogy az üzemanyag-fogyasztást korlátozó szabályok miatt a teljesítményt döntően meghatározó területről van szó, a motorgyártók próbapadjukon pedig a saját üzemanyagukhoz fejlesztik hajtóegységeiket, Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója úgy látja, Milton Keynes tévúton jár a két éve a McLarentől átcsábított ExxonMobillal. Tapasztalatból tudhatja, mit jelent e különbség: 2014-ben még a McLaren használta különcként ugyanezt a márkát a Mercedes-motorjához, és Woking utólag elismerte, ez hátrányt jelentett számára.




Daniel Ricciardo (Fotó: XPB) Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)


„Az ExxonMobil képes ugyanolyan csúcsüzemanyagot gyártani, mint a BP/Castrol, vagy bármely más nagy játékos. A stratégiai hiba abban áll, hogy ők egy kereskedelmi megállapodást választottak ahelyett, hogy biztosították volna, ugyanolyan specifikációjú üzemanyagot és olajat használnak, mint a gyári csapat. A mi csapataink mindig a Petronast használták, kivéve a McLarent. Ez nem is volt kérdés, mivel stratégiai szempontból így lehetsz ugyanazon a szinten, mint a gyári csapat” – magyarázta az osztrák.


Elmondása szerint e különbség nemcsak a Red Bull, a Renault számára is hátrány. „Azért használjuk ugyanazt az üzemanyagot, mert a motorunkat egy speciális benzinhez kalibráljuk. Ha más lenne az üzemanyag, teljesen más kalibrációt kellene elvégezni. Ha pedig másképp használod a motort a pályán, abból nem tanulhatsz túl sokat. Ezzel csak a saját életedet bonyolítod túl. Nekünk legalábbis ez a filozófiánk.”


A különböző kalibrálásért (pontosabban a más üzemanyaggal elvégzett próbapados tesztekért) a Red Bull külön fizet kell a Renault-nak. A franciáknak azonban emiatt plusz munkájuk is van. Wolff szerint összességében pénzügyileg sem éri meg különcködni, mivel a szponzorációs bevételek aligha haladják meg e többletköltségeket. „Mérlegelni kell, hogy a gazdasági előnyök valóban ellensúlyozzák-e annak a stratégiai hátrányát, hogy sosem működsz szorosan együtt egy gyári csapattal és annak beszállítójával. Én azt mondom, hogy ez a kapcsolat mindig sokkal gyümölcsözőbb lesz.”