Musorujsag
Élő Eredmények

Amiért ez mostantól egy másik Honda

Amiért ez mostantól egy másik Honda

Honda Racing, Racer, Race Fans, F1i.com
A Hondánál télen történt újabb átszervezések, valamint a Toro Rossóval kezdett új kapcsolat is alapjaiban változtatta meg a japánok és a faenzaiak fejlesztési projektjét. Ennek bizonyítéka, hogy máris elkezdtek dolgozni a 2019-es autón.

A bajnokság rajtja előtt ugyan korai lenne ítéletet hirdetni a Honda télen elvégzett munkájáról, a két barcelonai teszt alapján egyelőre úgy tűnik, a japánok egyfajta áttörést értek el motorprojektjükben. A Toro Rossóval erőforrásuk megbízhatónak bizonyult a két hét során, emellett a teljesítmény terén sem maradtak el úgy a többiektől, mint a korábbi években. Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke elmondta, őt nem érte meglepetésként mindez, mivel már a múlt évben „sejtette, hogy a Honda nem olyan rossz, mint amilyennek mondják”, és arról is meggyőződött, hogy a japánoknak minden eszközük megvan arra, hogy minőségi munkát végezzenek.

Miközben a „környezetváltozás” felszabadultabbá és optimistábbá tette a motorgyártót, történt egy másik fontos váltás is tavaly óta: a Honda újra átszervezte programja vezetését, és Haszegava Juszuke sportigazgató korábbi pozícióját kettéosztva a pályán folyó munkát felügyelő technikai igazgatónak nevezte ki Tanabe Tojoharut, míg a gyári kutatás-fejlesztés irányítását Aszaki Jaszuakira bízta.

A Honda motorsport ügyvezető igazgatója, Jamamoto Maszasi szerint e lépés döntően befolyásolta a fejlesztési munkájukat is. „Tanabe már a korábbi szerepléseink alkalmával is megfordult az F1-ben, legutóbb pedig az IndyCar-projektünket irányította, így bőven van tapasztalata a pályán történő műveletek terén. Az ő munkamódszere nem arról szól, hogy megvárja, míg megkapja az információkat, ő bemegy a mérnökszobába, és összegyűjti azokat magának, hogy dönteni tudjon. Ennélfogva a Toro Rossóval és a mi mérnökeinkkel szorosan összefogva képes vezetni a csapatot” – mondta a Honda honlapjának a vezető Tanabéről, aki korábban többek között Gerhard Berger motormérnöke is volt a McLaren-Hondánál.

„Aszaki is egy igazi vezető, aki korábban már több akadozó Honda-projektet is sikerre vitt. Ő mindig képes helyesen dönteni és rangsorolni, megállapítja, mi a jó, és kiiktatja a rosszat. Szakurában máris elkezdett minden épp futó fejlesztést egy helyre vinni, és dönt arról is, melyikre kell fókuszálni, melyiket kell leállítani. Ennek eredményeképpen most már több erőforrásunkat irányítjuk egyetlen projektre, ami felgyorsítja a fejlesztés folyamatát.”

Brendon Hartley (Fotó: XPB) Brendon Hartley (Fotó: XPB)

Tanabe szerint fontos változás 2018-ban, hogy miközben Haszegavávanak a McLarennél túl sok mindennel kellett egyszerre foglalkoznia, neki most lehetősége nyílik jobban belefolyni a pályán zajló mérnöki munkába, s ezáltal a Toro Rossóval is szorosabban összedolgozhatnak. „Én főként a pályán zajló történésekkel foglalkozom. Hogy javítsuk a teljesítményt, hogy Szakurában megfelelően fejlődjön a csapatunk, ahhoz pontos és precíz információkra van szükség a pályáról. Ez élvezi az elsőbbséget. Mi ezzel az információval segítünk nekik, ők pedig gyorsan tudnak reagálni, és meg tudják állapítani, mi a legfontosabb” – magyarázta Tanabe.

A tapasztalt szakember korábbi versenyzője, Gerhard Berger szerint a lehető legalkalmasabb erre a feladatra. „Mosolyogtam, amikor megtudtam, hogy az autómon három évig dolgozó korábbi mérnököm a Honda technikai igazgatója lett. Ő nagyon jó szakember, és hiszem, hogy a Toro Rossóval és Franz Tosttal együtt, a Red Bull támogatását élvezve jól fognak teljesíteni” – méltatta korábbi kollégáját az osztrák.

Tanabe szerint sok minden megváltozott a korábbi F1-es időszakához viszonyítva. „Bizonyos területek még ma is olyanok az F1-ben, mint régen, de a motorból időközben erőforrás lett, és rendkívül sok minden változott mostanság. Mivel én még csak most kezdtem, csak most ismerkedem ezzel. A Toro Rosso új partner számunkra, nemcsak nekem, mindenkinek. Senki sem mondhatja tehát azt nekem, hogy itt van, ez a Toro Rosso-módszer. Minden egyes napon magunknak kell kitalálnunk, hogyan irányítsuk és szervezzük a pályán zajló munkát.”

Tanabe Tojoharu (Fotó: Toro Rosso) Tanabe Tojoharu (balra), a Honda technikai igazgatója (Fotó: Toro Rosso)

„Mindenki szenvedélyesen dolgozik a Toro Rosso-Honda projekten, és próbáljuk minél jobban megismerni egymást. Már várjuk, mi lesz az eredmény Melbourne-ben, de ez alatt nemcsak a végső pozíciónkat értem, hanem a téli munkánk eredményét is. A fejlődés nagyon fontos – a kapcsolatunké és a teljesítményé is. Együtt keményen dolgozunk, és ahogyan közeledünk az első versenyhez, egyre idegesebbé válok, mert ott kell majd igazán bizonyítanunk. A teszt nem a versenyszezon. Az első tesztre felkészültünk, most a versenyekre készülünk, és bár jól rajtoltunk, még hosszú út áll előttünk, sokat kell fejlődnünk” – ismerte el.

Miközben az új páros a 2018-as szezonrajtja készül, azt is tudják, hogy ez csupán a kezdete a három évre aláírt szerződésüknek, melyben ennél is sokkal nagyobb potenciál van. Franz Tost csapatfőnök elárulta, már 2019-cel is foglalkoznak, amely újabb nagy előrelépést hozhat számukra a gyári hátterüknek köszönhetően. „Nagyon sokat várok a következő évi autónktól, mert már azon is dolgozunk. A már megszerzett tapasztalatainkra alapozva a tervezőink és a Honda tervezői máris próbálják optimalizálni az erőforrás autóba építését. A múltban mindig pár hetünk volt erre az utolsó pillanatban meghozott döntések miatt. Most már februárban elkezdhetünk gondolkodni a következő évi autón” – festett képet a Honda érkezésével beköszöntő új korszak változásáról.

Borítókép: Toro Rosso (Fotó: XPB)

További tartalmak